Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

UE bierze się za bezpieczeństwo: nowe przepisy, autonomiczne ciężarówki i surowe kontrole

Utworzona: 2025-06-22


Choć liczba ofiar wypadków drogowych w Europie systematycznie spada, unijni eksperci nie mają wątpliwości – do osiągnięcia celu „wizji zero” wciąż daleka droga. W Gdańsku odbyło się spotkanie Grupy Wysokiego Szczebla UE ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w którym wzięli udział przedstawiciele wszystkich państw członkowskich oraz Komisji Europejskiej.

Wydarzenie zorganizowano w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE i towarzyszyło XV edycji międzynarodowej konferencji BRD GAMBIT 2025. Podczas spotkania omówiono wdrażanie narodowych i unijnych strategii bezpieczeństwa, opartych na prewencji, danych analitycznych i innowacjach technologicznych. Ich wspólnym celem jest eliminacja wypadków śmiertelnych i poważnych obrażeń na drogach UE. Przedstawiciele krajów członkowskich dzielili się doświadczeniami, m.in. w zakresie skutecznych kampanii społecznych, przepisów prawa oraz wdrażania nowych technologii w pojazdach i infrastrukturze.

Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec zaznaczył, że Polska odnotowała 47-procentowy spadek liczby ofiar śmiertelnych na drogach w ciągu ostatnich dziesięciu lat, co może być inspiracją dla innych państw. Jednocześnie podkreślił, że dalszy postęp wymaga konsekwentnych działań i inwestycji.

Nadchodzące zmiany w prawie – prawo jazdy, zakazy i kontrole techniczne

Komisja Europejska przedstawiła aktualny stan prac legislacyjnych, które w najbliższych miesiącach mogą znacząco wpłynąć na sektor transportu i logistyki. Chodzi m.in. o nowy pakiet regulacji dotyczący zdatności do ruchu drogowego, obejmujący kontrole techniczne pojazdów i ich dopuszczalność do użytkowania.

Wśród omawianych dokumentów znalazły się również:
🚩 projekt nowej dyrektywy w sprawie prawa jazdy,
🚩 przepisy dotyczące ogólnounijnego uznawania zakazów prowadzenia pojazdów,
🚩 oraz regulacje ułatwiające transgraniczną wymianę informacji o wykroczeniach drogowych.

Te zmiany mogą w przyszłości wpłynąć na obowiązki przewoźników w całej UE – zarówno w zakresie zarządzania flotą, jak i odpowiedzialności kierowców. Uczestnicy spotkania podkreślali również rosnącą rolę nowoczesnych technologii w podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa. Dyskutowano o wpływie autonomicznych pojazdów, systemów ADAS, a także rozwiązań telematycznych, które coraz częściej są wykorzystywane nie tylko w pojazdach osobowych, ale także w transporcie ciężkim. Poruszono także temat integracji technologii bezpieczeństwa z infrastrukturą drogową – m.in. poprzez inteligentne oznakowanie, systemy detekcji zagrożeń i zarządzanie ruchem w czasie rzeczywistym.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Wega Agencja celna


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels