Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Parkowanie na granicy tragedii – niemieckie autostrady toną w ciężarówkach

Utworzona: 2025-06-21


Auto Club Europa (ACE) opublikował wyniki ogólnoniemieckiego badania, które pokazuje skalę problemu z niedoborem miejsc postojowych dla pojazdów ciężarowych na autostradach. Z danych zebranych w ramach akcji prowadzonej z okazji Dnia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, że aż 76% z 132 przebadanych parkingów przy autostradach było przepełnionych w sposób zagrażający bezpieczeństwu ruchu.

Średnia skala przepełnienia wyniosła aż 51%, co oznacza, że na 5 088 dostępnych miejsc postojowych zaparkowało 7 664 ciężarówek – o 2 576 więcej niż nominalnie dopuszczono. Akcja przebiegała pod hasłem „Brak miejsca, brak postoju? Niedobór parkingów jako zagrożenie w ruchu drogowym” i została przeprowadzona przez wolontariuszy ACE między 15 kwietnia a 3 czerwca 2025 roku. W każdej z badanych lokalizacji systematycznie dokumentowano liczbę dostępnych miejsc, rzeczywiste obłożenie, a także niebezpieczne sytuacje związane z parkowaniem. W efekcie zarejestrowano aż 455 przypadków, w których ciężarówki stwarzały bezpośrednie zagrożenie – parkując np. w zjazdach i wjazdach na MOP-y lub na pasach awaryjnych. Tego typu sytuacje występowały aż na 59% analizowanych obiektów. W 15% przypadków kierowcy parkowali na pasach awaryjnych, a 526 ciężarówek zajmowało miejsca przeznaczone dla samochodów osobowych, co w 17% lokalizacji uniemożliwiało bezpieczne parkowanie dla aut osobowych.

Szczególnie trudna sytuacja panuje na intensywnie eksploatowanych trasach wschód–zachód, a także w okolicach Berlina, Frankfurtu nad Menem, na bawarskim odcinku autostrady A3 oraz na A5 między Frankfurtem a Karlsruhe. ACE wskazuje, że niedobór miejsc nie tylko zmusza kierowców do łamania przepisów dotyczących postoju i odpoczynku, ale również stwarza realne niebezpieczeństwo w ruchu drogowym, zwłaszcza dla kierowców pojazdów osobowych.

Dane mówią same za siebie: dziś kierowcy ciężarówek często nie mają innego wyjścia, jak zatrzymać się w miejscach niedozwolonych. Obserwowaliśmy regularnie przepełnione parkingi, zablokowane wjazdy i ciężarówki parkujące na pasach awaryjnych. Taki stan rzeczy nie tylko utrudnia przestrzeganie przepisów o czasie pracy kierowców, ale i bezpośrednio zagraża innym uczestnikom ruchu. To problem, który wymaga natychmiastowej reakcji władz komentuje Sven-Peter Rudolph, przewodniczący ACE.
ACE wystosowało również konkretne postulaty:
🚩 Po pierwsze, domaga się zdecydowanej rozbudowy infrastruktury – jak podkreślono, w Niemczech brakuje dziesiątek tysięcy miejsc postojowych dla ciężarówek.
🚩 Po drugie, apeluje o lepsze wykorzystanie istniejących MOP-ów – poprzez przebudowy, przekształcenia układu parkingów i eliminowanie miejsc szczególnie niebezpiecznych.
🚩 Po trzecie, ACE postuluje pilne wdrożenie cyfrowego systemu zarządzania parkingami z informacjami o wolnych miejscach w czasie rzeczywistym – by ułatwić planowanie postoju i ograniczyć niepotrzebne przejazdy w poszukiwaniu wolnego miejsca.

Bezpieczne odpoczynki kierowców to fundament zarówno bezpieczeństwa drogowego, jak i przestrzegania prawa pracy. Jeśli nie zapewnimy odpowiedniej infrastruktury, nie możemy oczekiwać, że kierowcy będą mogli pracować zgodnie z przepisami podsumowuje Rudolph.

Wyniki badania

Źródło: ACE
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transcash.eu S.A.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels