Radzenie sobie z brakami kierowców
W pierwszym z trzech dokumentów IRU wzywa do ustanowienia unijnych ram uznawania i wymiany praw jazdy kierowców zawodowych z krajów trzecich w celu zwiększenia liczby dostępnych kierowców i złagodzenia chronicznych niedoborów kierowców w UE.Na podstawie niedawnego raportu IRU na temat niedoboru kierowców w Europie prognozuje się, że do końca bieżącego roku około 500 000 stanowisk pracy dla kierowców pozostanie nieobsadzonych, o czym pisaliśmy w materiałach Co dziesiąte stanowisko kierowcy ciężarówek w Europie jest nieobsadzone oraz Rosną niedobory kierowców! Potrzebny jest szereg narzędzi i rozwiązań, aby zmniejszyć niedobory kierowców i nie należy marnować żadnej okazji w tym względzie. IRU wzywa również do pełnej cyfryzacji unijnego prawa jazdy.
Stanowisko to uzupełnia wcześniejszy apel IRU o zmianę unijnej dyrektywy w sprawie praw jazdy w celu ustalenia minimalnego wieku kierowców zawodowych na 18 lat, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa drogowego i kompetencji zawodowych. Pomogłoby to również zwiększyć pulę kierowców i usunąć przerwę między momentem ukończenia szkoły a rozpoczęciem pracy jako kierowca.
Pomiar emisji
Drugie przyjęte stanowisko dotyczy przyjęcia przez UE wspólnego standardu pomiaru emisji gazów cieplarnianych w transporcie. Komisja Europejska ogłosiła niedawno, że inicjatywa CountEmissions, określająca wspólne ramy obliczania i raportowania emisji w transporcie pasażerskim i towarowym, niezależnie od środka transportu, zostanie uwzględniona w pakiecie ekologicznym dla transportu towarowego, który ma zostać uchwalony w 2023 roku.Sposób pomiaru emisji gazów cieplarnianych, w tym emisji CO2, będzie miał znaczący wpływ na operatorów transportu drogowego w UE, ponieważ stanie się standardowym kryterium przy wyborze dostawców usług logistycznych i mobilności.
Wspólne i przejrzyste podejście powinno zapewnić jasne i równe warunki działania we wszystkich rodzajach transportu oraz wszystkich podmiotach zajmujących się transportem i logistyką. Jest to szczególnie ważne z punktu widzenia efektywności inwestycji w dalszą dekarbonizację i zmniejszenie zużycia paliwa.
Nowe stanowisko IRU wytycza jasną drogę do osiągnięcia tego celu, podkreślając, że system powinien być przeznaczony dla wszystkich i dotyczyć każdego rodzaju transportu (drogowy, kolejowy, lotniczy, morski i multimodalny); uczestnictwo powinno być dobrowolne dla operatorów; powinien uwzględniać cały proces „od studni do koła”; oraz być zgodny z innymi normami unijnymi oraz metodologiami stosowanymi poza Unią Europejską.
Dostęp do danych
Trzecie przyjęte stanowisko dotyczy dostępu do danych, funkcji i zasobów pojazdu. Chodzi w nim o prawa operatorów komercyjnego transportu drogowego oraz użytkowników pojazdów podłączonych do sieci w zakresie dostępu do danych generowanych przez pojazdy oraz wykorzystania tych danych przez osoby trzecie. Dane generowane przez pojazdy to dane wrażliwe z punktu widzenia przewoźników i jako takie powinny być udostępniane osobom trzecim tylko wtedy, gdy przewoźnik wyraził na to zgodę.Nowe stanowisko IRU wyprzedza przyszłe przepisy sektorowe dotyczące dostępu do danych, funkcji i zasobów pojazdu oraz zaleca przyjęcie podejścia „zorientowanego na użytkownika” w odniesieniu do rynku danych pojazdu „który jest tradycyjnie zdominowany przez producentów pojazdów i innych gestorów danych".
Źródło: IRU
grafika poglądowa