Około 90% całej emisji dwutlenku węgla w sektorze transportu pochodzi z ruchu drogowego, z czego jedną trzecią stanowią ciężarówki. Rozwój i testowanie zbiorników na wodór i systemów tankowania dla ciężarówek z ogniwami paliwowymi w transporcie dalekobieżnym to pozytywny i ważny krok w kierunku ochrony klimatu w transporcieRealizacja projektu CryoTRUCK ma potrwać 3,5 roku, a jego łączny budżet wynosi ponad 25 mln euro. Celem jest opracowanie i przetestowanie pierwszej generacji kriogenicznego systemu przechowywania i uzupełniania sprężonego wodoru gazowego w ciężarówkach zasilanych ogniwami paliwowymi. Dzięki taniemu, kompaktowemu i lekkiemu zbiornikowi CRYOGAS oraz nowemu systemowi szybkiego tankowania wodoru przyszłe ciężarówki dalekiego zasięgu będą w stanie pokonać 1000 km pomiędzy tankowaniami i napełnić zbiornik w 10 minut. CRYOGAS, kriogeniczny gaz o bardzo dużej gęstości, może być wytwarzany z wodoru w stanie ciekłym lub gazowym. Ta technologia może zatem wykorzystywać zarówno istniejącą infrastrukturę przeznaczoną dla wodoru w postaci gazowej, jak i nowo powstającą infrastrukturę ciekłego wodoru.
- podkreślił dr Volker Wissing, federalny minister ds. cyfryzacji i transportu.
Firma Cryomotive wnosi w ramach konsorcjum swoją wiedzę w zakresie rozwoju i produkcji technologii kriogenicznego tankowania wodoru. Spółki MAN Truck & Bus i Clean Logistics dysponują doświadczeniem w zakresie testowania ciężarówek prototypowych, a IABG ma wiedzę i doświadczenie potrzebne do testowania zbiornika i technologii tankowania. Trzy katedry akademickie Uniwersytetu Technicznego w Monachium będą wspierać projekt w zakresie modelowania i symulacji, opracowywania koncepcji, materiałów kompozytowych z włókna węglowego, formowania metali i technologii produkcji.
Zbiornik CRYOGAS mieści 80 kg sprężonego wodoru, co umożliwia wytworzenie energii wynoszącej ponad 2600 kWh. Ma być zamontowany w dwóch pojazdach testowych o różnych konfiguracjach osi i układach napędowych. Zbiornik będzie napełniany na pierwszej testowej stacji paliw za pomocą nowo opracowanego systemu szybkiego tankowania.
Źródło: NOW GmbH
Grafika: Clean Logistics SE