Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

CSK

Co przyniesie przewoźnikom nowy rok?

Utworzona: 2021-12-28


Poniżej druga część kalendarium zmian wraz z krótkim omówieniem skutków, jakie może nieść dana nowelizacja przepisów obowiązujących od 2022 roku, przygotowana przez Sebastiana Palucha z CSK.

✅ 1.01.2022 – PODWYŻKI WYNAGRODZEŃ I PODATKI PŁACE MINIMALNE

Podwyższenie płac minimalnych w wielu krajach UE: w Polsce 3010 zł, w Niemczech – 9,82 € / h, w Austrii – wzrost o 4,96%, w Niderlandach – wzrost o 3,25 % (zgodnie z nowy układem zbiorowym w transporcie drogowym). Wzrost płacy min. w Polsce będzie skutkował koniecznością wprowadzenia zmian do umów o pracę tam, gdzie wynagrodzenie zasadnicze określone jest na poziomie płacy minimalnej. Nadto naturalną konsekwencją będzie wzrost minimalnego wynagrodzenia urlopowego oraz chorobowego. Ponadto wzrost stawek za granicą wpłynie na zwiększenie średnich wynagrodzeń miesięcznych w transporcie międzynarodowym o ok. 20-30 € (w zależności od kraju delegowania).

✅ NOWY ŁAD

Ponadto wchodzi w życie wielka reforma podatkowa zwana przewrotnie Polskim (Nowym) Ładem. W odniesieniu do osób zatrudnionych, zatem także kierowców, wprowadzane przepisy wpłyną na wysokość wynagrodzenia w szczególności poprzez zwiększenie kwoty wolnej od podatku do 30000 zł oraz podwyższenie pierwszego progu do kwoty 120000 zł. W stosunku do znakomitej większości kierowców w transporcie międzynarodowym zastosowanie będzie miała także ulga dla klasy średniej, zmniejszająca dodatkowo wartość zapłaconego podatku o kwotę ok. 380-500 zł miesięcznie.

✅ Styczeń 2022 – NOWE PRZEPISY KRAJOWE

Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym i ustawy o czasie pracy kierowców. Nieznana dokładna data publikacji ustawy w dzienniku ustaw – zależy od daty zakończenia prac w Senacie i terminu podpisu przez prezydenta. Większość przepisów wejdzie w życie w lutym 2022. Wbrew powszechnej opinii nowe regulacje nie dotyczą wyłącznie zmian związanych z wynagrodzeniem kierowców. Nowości jest dużo więcej:

🚩 Zmiany w USTAWIE O TRANSPORCIE DROGOWYM

    • Zmieniono definicję bazy eksploatacyjnej (wymogu dla podmiotów posiadających zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego) – baza będzie musiała mieć odpowiednią wielkość dostosowaną do co najmniej połowy liczby pojazdów przewoźnika. O ile w chwili obecnej przewoźnik posiadający nawet setkę pojazdów mógł mieć do dyspozycji wyłącznie jedno miejsce postojowe spełniające wymóg bazy eksploatacyjnej, o tyle od daty wejścia w życie nowelizacji baza będzie musiała mieć wielkość realnie dostosowaną do wielkości przedsiębiorstwa. Co ważne, baza musi znajdować się w kraju, w którym prowadzona jest działalność. Inaczej ujmując polski przedsiębiorca musi udokumentować posiadanie bazy w Polsce nawet wówczas, gdy realna (rzeczywista) baza eksploatacyjna jest w Niemczech czy w Belgii.
    • Rozszerzono katalog przestępstw wpływających na ocenę reputacji przedsiębiorcy; wprowadzono możliwość analizy reputacji z uwzględnieniem przestępstw popełnionych przez przedsiębiorcę lub zarządzającego transportem poza terytorium RP.
    • Wprowadzono nowy obowiązek sprawozdawczy; przewoźnik będzie zobowiązany składać do organu, który wydał zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika, oświadczenie o liczbie zatrudnionych kierowców niezależnie od formy tego zatrudnienia.
    • Wprowadzono jednoznaczny zakaz wykonywania w oparciu o polskie uprawnienia przewozów pojazdami zarejestrowanymi za granicą.
    • Rozszerzono warunku przywrócenia osobie zarządzającej transportem statusu posiadacza dobrej reputacji. Przywrócenie uprawnień będzie wymagało spełnienia wymogu ukończenia trzymiesięcznego szkolenia bądź, alternatywnie, ponownego zdania egzaminu na certyfikat kompetencji.
    • Zdublowano nowe przepisy wspólnotowe dotyczące zasad wykonywania kabotażu. Także w naszej ustawie wprowadzono warunek, iż po pierwszym przewozie kabotażowym przewoźnik musi powstrzymać się od dalszych operacji kabotażu przez następne 4 dni.
    • Określono jednoznacznie prawo kierowcy do kontaktowania się z przedsiębiorcą w trakcie kontroli drogowej.
    • Podwyższono kary za niektóre naruszenia w załącznikach nr 1 i 3 oraz dodano nowe kategorie.

🚩 Zmiany w USTAWIE O CZASIE PRACY KIEROWCÓW

    • Zmieniono definicję podróży służbowej – od wejścia w życie nowelizacji w podróży służbowej będzie tylko kierowca, wykonujący krajowe przewozy drogowe. Kierowca w transporcie międzynarodowym nie będzie w podróży służbowej zatem nie będą przysługiwały mu diety i ryczałty zwolnione z opodatkowania i oskładkowania. Uwaga! Zmiana dotyczy tylko kierowców zawodowy. W przypadku pracowników zatrudnionych na innych stanowiskach w firmach transportowych (spedytorów, dysponentów, mechaników) wykonujących zadania poza granicami Polski, diety i inne należności wynikające z podróży służbowej będą mogły być w dalszym ciągu wypłacane.
    • Zmieniono zasady organizacji pracy w porze nocnej – ograniczenie do maksymalnie 10 godzin pracy będzie dotyczyło okresu pomiędzy dwoma odpoczynkami dziennymi, a nie, jak było dotychczas, okresu 24 godzinnego (doby pracowniczej). Zmiana niezgodna z prawem UE (sprzeczna z art. 7 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego – przepis jeszcze nie wszedł w życie, a już nie może być stosowany ze względu na supremację prawa UE nad krajowym).
    • Wprowadzono odrębne zasady oskładkowania i opodatkowania wynagrodzenia kierowców w transporcie międzynarodowym – zasady właściwe dla pracowników delegowanych do pracy poza terytorium Polski. W konsekwencji wynagrodzenie kierowcy nie będzie podlegało w całości pod opodatkowanie i oskładkowanie, tylko z uwzględnieniem dość istotnych odliczeń. W przypadku składki ZUS podstawa oskładkowania ulega obniżeniu o wartość potencjalnie przysługujących diet z tytułu podróży służbowej, jednak do wysokości wynagrodzenia nie mniejszej niż wartość średniego wynagrodzenia w gospodarce narodowej (w przyszłym roku około 5922 zł brutto). W przypadku PIT, podstawa opodatkowania ulega obniżeniu o wartość 30% diet jakie przysługiwałyby potencjalnie kierowcy w podróży służbowej (wartość tej diety musi być ustalona odrębnie dla każdego kraju docelowego). Inaczej ujmując, z jednej strony kierowcom nie będą przysługiwały już diety, jednak z drugiej strony i tak będą musiały być wyliczane, ponieważ na tej podstawie będzie obniżany wymiar oskładkowania i opodatkowania wynagrodzenia kierowcy. Średni realny wzrost kosztów zatrudnienia dla przewoźników wyniesie od 17 do 20% w stosunku do roku ubiegłego.
    • Rozszerzono obowiązek ewidencjonowania czasu pracy kierowców (zlikwidowano wyjątki dot. kierowców z ryczałtami) oraz wydłużono okres przechowywania ewidencji do 10 lat.
Autor: Sebastian Paluch, CSK
Do ulubionych CSK
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels