Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

PODGLĄD/TEST WYŚWIETLANIA NIEAKTYWNEGO ELEMENTU [ver. 5]

Zakaz dla kierowców od 2 września

Utworzona: 2022-08-24


Przepis dotyczy kierowców pojazdów o dopuszczalnej masie całkowite powyżej 7,5 tony.

Nowy przepis ustawy dotyczącej organizacji transportu lądowego (LOTT) zakazuje kierowcom pojazdów ciężarowych o masie przekraczającej 7,5 tony uczestniczenia w operacjach załadunku i rozładunku samych towarów jak i środków zabezpieczających oraz opakowań, tzn. palet, kontenerów, klatek, wsporników itp.

Zakaz dotyczy wszystkich kierowców:
- samozatrudnionych i zatrudnionych w firmach transportowych,
- kierowców firm zagranicznych realizujących transport na terenie Hiszpanii.

Wyjątki
Oprócz kierowców pojazdów o dmc poniżej 7,5 tony, wykonywanie takich operacji jest dopuszczalne w następujących przypadkach:
- przewozy związane z przeprowadzką i lub przechowywaniem mebli,
- transport substancji w pojazdach-cysternach,
- transport kruszyw pojazdami uchylnymi lub wyposażonymi w dźwig,
- transport ciężarówek i lawet,
- transport ładunków zjednostkowanych*,
- usługi kurierskie i tym podobne,
- transport żywych zwierząt w zatwierdzonych punktach kontroli zgodnie z przepisami wspólnotowymi,
- ustawowe wyjątki szczegółowo określone w przepisach regulujących niektóre rodzaje transportu.
* ładunki zjednostkowane. Litera e) 13 przepisu dodatkowego LOTT RD-Ustawa 14/2022

Czy można zawierać umowy, które zakładają, że załadunek i rozładunek będzie wykonywał kierowca?

Nie. Kierowca nie może wykonać tych zadań (z wyjątkiem przypadków wskazanych powyżej), nawet jeśli między nadawcą a faktycznym przewoźnikiem istnieje taka umowa. Istnieje jednak możliwość, że przewoźnik bierze odpowiedzialność za załadunek i/lub rozładunek towaru. W takim przypadku przewoźnik musi zapewnić dodatkowy personel. Umowa musi być uzgodniona przed oddaniem pojazdu do załadunku, w formie pisemnej i po dopłacie do kosztów transportu (co musi być ujęte jako osobna pozycja na fakturze). W przypadku braku sformalizowania tej umowy na piśmie, uważa się, że ją za nieważną.

Dekret królewski z mocą ustawy w ustępie trzecim artykułu 1 traktuje jako wykroczenie przypadki, w których kierowca wykonuje operacje załadunku i/lub rozładunku poza przypadkami, w których jest to dozwolone. W takich przypadkach odpowiedzialność ponosi zarówno firma transportowa, jak i wszyscy uczestnicy zlecenia transportowego. Wykroczenie może być ukarane grzywną wysokości od 4001 do 6000 euro.

Źródło: BOE
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Hellmann


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels