Czy producenci i serwisy są przygotowane? Tak!
Zarówno Stoneridge Electronics, jak i Continental VDO wprowadziły na rynek tachografy inteligentne technicznie przygotowane na odbiór uwierzytelnionego sygnału. Stoneridge Electronics w Polsce oferuje model SE 5000 FAKRA, wyposażony w zewnętrzną antenę GNSS OSNMA-Ready.Zewnętrzna antena jest niezbędna do odbioru uwierzytelnionego sygnału także w tachografach DTCO marki VDO.
Michał Cieślak z firmy EURO-TACH, dystrybutor Continental VDO w Polsce, potwierdza, że złącze antenowe jest dostępne we wszystkich tachografach inteligentnych VDO. Jednak nie wszystkie wersje będą mogły od razu korzystać z OSNMA – wymagana będzie aktualizacja do wersji 4.1a (4140), a od września 2025 r. dostępna będzie najnowsza wersja oprogramowania 4.1b. W autoryzowanych serwisach właściciele tachografów Stoneridge przeprowadzą analogiczną aktualizację do wersji v2425 także od września 2025 r.
Producenci są zobowiązani do dostarczania aktualizacji i będzie można je wykonać np. przy okazji okresowej kalibracji. Do prawidłowego odbioru OSNMA konieczny będzie także montaż anteny GNSS. Umieszcza się ją wewnątrz pojazdu na podszybiu, w taki sposób aby miała dostęp do horyzontu i nie była zasłonięta przez inne urządzenia” Pozytywnym skutkiem wdrożenia uwierzytelniania sygnału oraz anten będzie eliminacja fałszywych pozycji i zmniejszenie liczby błędów GNSS, które w ostatnim czasie notowano w Europie Środkowo-Wschodniej, a wynikających ze spoofingu i intencjonalnego zagłuszania sygnału wyjaśnia Cieślak.Przedstawiciel EURO-TACH podkreśla, że serwisy tachografów będą przygotowane do aktualizacji, o ile dysponują tabletami serwisowymi dedykowanymi przez producentów. U dystrybutora i w serwisach dostępne są także anteny GNSS OSNMA-Ready, bez których odbiór uwierzytelnionego sygnału nie będzie możliwy.
Po co użytkownikom tachografów OSNMA?
Dzięki OSNMA firmy transportowe zyskują pewność, że zarządzanie trasami, kontrola czasu pracy i nadzór nad flotą opierają się na wiarygodnych i bezpiecznych danych GNSS. Będzie to również przedmiotem kontroli drogowych.Weryfikacja autentyczności komunikatów nawigacyjnych daje inspektorom gwarancję, że dane o przejechanych kilometrach, prędkości i pozycji pojazdu (np. załadunkach i rozładunkach) pochodzą z uwierzytelnionego źródła potwierdza Michał Cieślak.Źródło: EURO-TACH