Co ważne, branża nie powinna liczyć na przesunięcia terminów zapisanych w Pakiecie Mobilności. Wyraźny sygnał w tej sprawie do środowisk transportowych oraz producentów tachografów i ich przedstawicieli przekazała Komisja Eurpejska, potwierdzając utrzymanie terminu wymiany tachografów wyprodukowanych przed 2019 rokiem, który upływa 31 grudnia 2024 r.
Firmy, których pojazdy nie zostaną na czas wyposażone w urządzenia Smart 2 muszą się liczyć z dotkliwymi konsekwencjami finansowymi po ujawnieniu tego faktu podczas kontroli. Jak już informowaliśmy, polska Inspekcja Transportu Drogowego za zlekceważenie obowiązku wymiany będzie nakładać w przyszłym roku następujące kary: 10 000 zł dla firmy transportowej oraz 2000 zł dla osoby zarządzającej transportem.
Zbyt mały ruch w serwisach tachografów i wiążącą się z tym groźbę spiętrzenia robót w kolejnych miesiącach roku dostrzegają producenci tachografów i ich przedstawicielstwa. Peter Österberg, prezes spółki Stoneridge Electronic AB produkującej inteligentne tachografy drugiej generacji, wystosował oficjalny apel do właścicieli i operatorów europejskich flot transportowych (poniżej).
W 2024 roku wchodzą w życie przepisy zobowiązujące posiadaczy tachografów analogowych oraz cyfrowych 1B, użytkowanych w transporcie międzynarodowym, do ich wymiany. Pozostało mało czasu, a presja na branżę wzrasta. Jako Stoneridge Electronics, producent tachografów inteligentnych Smart 2, widzimy, że popyt na rynku jest daleko poniżej ilości planowanych. Niepokojące jest to, że europejska branża transportowa zwleka z modernizacją tachografów. Bezpośrednią konsekwencją może być niedoszacowana produkcja przy jednoczesnym spiętrzeniu instalacji w serwisach pod koniec roku. Aby zabezpieczyć naszych klientów przed opóźnieniami i dłuższym czasem oczekiwania w warsztatach, zdecydowanie zachęcamy do podjęcia działań prewencyjnych i rozpoczęcia modernizacji pojazdów od kwietnia 2024 roku.
Michał Cieślak, CMO firmy EUROTACH Stoneridge Poland, zdecowanie doradza polskim przewoźnikom żeby nie zwlekali z podjęciem decyzji o wymianie, bo opieszałość w tym względzie może za jakiś czas oznaczać problem z dostaniem się do specjalistycznego warsztatu.
W trosce o naszych klientów ponawiamy apel do firm transportowych o jak najszybszą wymianę tachografów, tak aby nie nastąpiło spiętrzenie prac montażowych w serwisach w drugiej połowie tego roku. Odpowiedzialne firmy transportowe rozpoczęły już wymianę tachografów, korzystając z dostępności urządzeń i braku kolejek w serwisach. Spiętrzenie zamówień i pojawienie się kolejek w serwisach bez wątpienia zaburzą pracę transportowców i zablokują możliwość ich normalnegho działania. Należy także pamiętać, że przepis ten nie jest obowiązkowy dla firm transportowych krajów trzecich, takich jak Serbia, Turcja i Ukraina, co wyraźnie wzmocni ich pozycję na rynku transportowymListę serwisów upoważnionych do wymiany i kalibracji urządzeń Smart 2 znajdziecie tutaj: serwisy-tachografow
podkreśla Michał Cieślak.
Źródło: EUROTACH Stoneridge Poland
Zdjęcie poglądowe