Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Euro-Tach ostrzega kierowców i przewoźników - zakłócenia sygnału GPS w Polsce i Europie Północnej

Utworzona: 2025-06-07


Euro-Tach, wyłączny przedstawiciel producenta tachografów Stoneridge Electronics w Polsce oraz National Distributor Continental VDO, informuje o poważnych zakłóceniach sygnału GNSS (GPS) w regionie Europy Środkowej i Północnej. Zjawisko to może wpływać na działanie tachografów inteligentnych Smart2 oraz systemów telematycznych wykorzystywanych w transporcie drogowym.

Dane z globalnych serwisów monitorujących zakłócenia GNSS wskazują na podwyższoną aktywność zakłóceń w Polsce północnej i centralnej, krajach bałtyckich i Skandynawii. Zakłócenia te mogą być wiązane z aktywnością słońca ale także trwającymi ćwiczeniami wojskowymi NATO oraz aktywnością rosyjskich systemów walki elektronicznej (EW) w rejonie Morza Bałtyckiego i Obwodu Królewieckiego.

Rekomendacje dla kierowców i przewoźników:

1. W przypadku wystąpienia błędu GNSS wykonaj natychmiast wydruk z tachografu.
2. Na wydruku opisz sytuację, np.: „Brak sygnału GNSS – prawdopodobne lokalne zakłócenia”
3. Zachowaj wydruk jako dokumentację – może być wymagana podczas kontroli drogowej.
4. Zastosuj zewnętrzną antenę GNSS – zgodnie z homologacją producenta tachografu. W wielu przypadkach antena zewnętrzna umieszczona np. na podszybiu lub na dachu kabiny pojazdu może poprawić jakość odbioru sygnału w warunkach zakłóceń.
5. Poinformuj dział techniczny lub serwisowy, jeśli problem utrzymuje się dłużej – możliwe będzie sprawdzenie integralności instalacji oraz dopasowania systemów telematycznych do lepszej współpracy z tachografami.

Obserwujemy wzrost zgłoszeń błędów pozycji GNSS. W ostatni piątek kierowcy informowali o zawieszaniu pozycji w tachografach inteligentnych, co może zakłócać rejestrację aktywności kierowców. W obecnych realiach geopolitycznych – zwłaszcza w rejonach objętych aktywnością wojskową – takie zakłócenia nie są odosobnione. Kluczowe jest, by kierowcy nie byli obwiniani przez ITD za błędy systemowe niezależne od nich komentuje Michał Cieślak, CMO w Euro-Tach Sp. z o.o.
Źródło: Euro-Tach
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRANS VAT Karolina Bukowska, Rafał Sobczak S.C.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE