Rekomendacje dla kierowców i przewoźników:
1. W przypadku wystąpienia błędu GNSS wykonaj natychmiast wydruk z tachografu.2. Na wydruku opisz sytuację, np.: „Brak sygnału GNSS – prawdopodobne lokalne zakłócenia”
3. Zachowaj wydruk jako dokumentację – może być wymagana podczas kontroli drogowej.
4. Zastosuj zewnętrzną antenę GNSS – zgodnie z homologacją producenta tachografu. W wielu przypadkach antena zewnętrzna umieszczona np. na podszybiu lub na dachu kabiny pojazdu może poprawić jakość odbioru sygnału w warunkach zakłóceń.
5. Poinformuj dział techniczny lub serwisowy, jeśli problem utrzymuje się dłużej – możliwe będzie sprawdzenie integralności instalacji oraz dopasowania systemów telematycznych do lepszej współpracy z tachografami.
Obserwujemy wzrost zgłoszeń błędów pozycji GNSS. W ostatni piątek kierowcy informowali o zawieszaniu pozycji w tachografach inteligentnych, co może zakłócać rejestrację aktywności kierowców. W obecnych realiach geopolitycznych – zwłaszcza w rejonach objętych aktywnością wojskową – takie zakłócenia nie są odosobnione. Kluczowe jest, by kierowcy nie byli obwiniani przez ITD za błędy systemowe niezależne od nich komentuje Michał Cieślak, CMO w Euro-Tach Sp. z o.o.Źródło: Euro-Tach