Od śrubki po kompletną kabinę
Daimler Truck zainwestuje w Halberstadt łącznie około 500 mln euro. Do początku 2026 roku w GPC zostanie utworzonych około 650 miejsc pracy dla wykwalifikowanych pracowników. Obecnie w zakładzie pracuje prawie 200 pracowników. Około 2600 firm dostarczy w przyszłości swoje części do zakładu logistycznego. Odbiór towarów w GPC rozpoczął się w połowie maja tego roku, dzięki czemu obszary logistyczne i półki są stopniowo zapełniane.
Od początku 2026 roku nowa lokalizacja będzie obsługiwać ponad 20 regionalnych centrów logistycznych i prawie 3000 dealerów na całym świecie – między innymi w różnych krajach europejskich, Turcji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Brazylii i Australii. Do dystrybutorów pojazdów w ponad 170 krajach zostanie dostarczonych do 300 tys. różnych artykułów i komponentów - od najmniejszej śrubki po kompletną kabinę samochodu ciężarowego.
Wszystkie komponenty natychmiast dostępne
Dzięki najnowocześniejszej technice magazynowej i przenośnikowej wszystkie komponenty są natychmiast dostępne w zautomatyzowanym magazynie wysokiego składowania i zautomatyzowanym magazynie małych części. Towary są przyjmowane i wysyłane przez dwie duże, równoległe hale, z których każda ma szerokość ok. 200 metrów i długości 600 m.
Od momentu położenia fundamentu powstało kilka mniejszych budynków, takich jak hale pustych pomieszczeń i recyklingu oraz budynek biurowy. Nowy budynek w parku przemysłowym Halberstadt East będzie miał powierzchnię całkowitą około 270 000 m2, a w pierwszym etapie budowy około 260 000 m2 powierzchni logistycznej. To ponad 35 boisk piłkarskich.
Zrównoważona koncepcja energetyczna
Zakład zaprojektowano z myślą o eksploatacji neutralnej pod względem emisji CO₂, z koncepcją energetyczną, która całkowicie rezygnuje z paliw kopalnych. Nie jest potrzebny gaz ziemny ani olej opałowy. Potrzebna energia jest wytwarzana przez wielkopowierzchniową instalację fotowoltaiczną. Ponad 90% całej powierzchni dachu na terenie zakładu, około 250 000 m2, zajmują moduły fotowoltaiczne. Założono, że instalacja o mocy szczytowej ponad 22 megawatów będzie w przyszłości wytwarzać ponad 20 milionów kilowatogodzin energii elektrycznej rocznie. To znacznie więcej niż zostanie zużyte w zakładzie - nadmiar energii będzie oddawany do sieci. Zaplanowano montaż dodatkowych urządzeń magazynujących energię, aby utrzymać poziom samowystarczalności na możliwie wysokim poziomie przez cały okres użytkowania. W pierwszym etapie powstanie magazyn energii o pojemności ok. 2000 kWh, który zostanie uzupełniony o kolejny w późniejszym terminie. Obiekt będzie ogrzewany za pomocą elektrycznych pomp ciepła, które przeniosą je do budynku za pośrednictwem układów ogrzewania podłogowego.Aby ułatwić pracownikom dostęp do zeroemisyjnej mobilności, udostępnionych zostanie około 30 punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Infrastruktura ładowania jest już przygotowywana do dalszej rozbudowy w przyszłości. Odpowiednie stacje ładowania są również dostępne dla ciężarówek dostawców, których floty będą stopniowo elektryfikowane: w tym celu oddano do użytku 16 punktów ładowania o mocy 200 kW i cztery o mocy 400 kW. Daimler Truck zelektryfikuje swoją pierwszą trasę już w sierpniu br. - przebiegać będzie między oddalonym o około 30 km Oschersleben, gdzie dostawca wstępnie pakuje określone wolumeny, a obiektem GPC. Kolejne trasy dla ciężarówek elektrycznych zostaną uruchomione w późniejszym terminie.
Źródło: Daimler Truck