Udostępniony fragment ma blisko 16 kilometrów długości i zaczyna się na węźle Chwaszczyno, gdzie łączy się z drogą ekspresową S6. W ramach inwestycji powstało aż 28 obiektów inżynierskich, w tym 16 wiaduktów, trzy mosty, sześć przejść dla zwierząt, kładka dla pieszych oraz jedno przejście podziemne. Najdłuższy z obiektów przekracza 160 metrów. Wybudowano także ponad 19 tys. m² ekranów akustycznych oraz blisko 5 tys. m² ekranów przeciwolśnieniowych.
Dla kierowców dostępna jest również część obwodnicy Żukowa w ciągu DK20, prowadząca w kierunku Glincza. To istotny element układu komunikacyjnego regionu, który po zakończeniu budowy docelowo połączy DK20 i DK7, wyprowadzając ruch tranzytowy z centrum Żukowa. Na węźle Żukowo – który powstaje w ramach drugiego etapu OMT – obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu. Na jednej z łącznic w kierunku Glincza wprowadzono zwężenie do jednego pasa na odcinku ok. 400 m, natomiast dalej kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie obwodnicy Żukowa aż do ronda w Glinczu. Połączenie z DK7 w Lniskach ma zostać ukończone do końca 2025 r. W związku z budową ronda w rejonie Lnisk planowane jest wprowadzenie ruchu wahadłowego na odcinku ok. 300 metrów.
Równocześnie zamknięty został tymczasowy bajpas łączący tzw. Trasę Chwaszczyńską z DK20. Kierowcy korzystają teraz z ulic Profesora Brunona Synaka i Rdestowej, umożliwiających dojazd do S6 przez węzeł Dąbrowa. Dostępne są również węzły Miszewo i Koleczkowo. W rejonie węzła Chwaszczyno kontynuowane są prace przy brakujących łącznicach, które mają zostać ukończone w ciągu trzech miesięcy w ramach tymczasowej organizacji ruchu.
Budowa drugiego odcinka OMT, między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe, trwa. Prowadzone są prace m.in. na węzłach Lublewo Gdańskie, Żukowo i Gdańsk Południe. Na tym ostatnim zakończono już wyburzenie starego obiektu w ciągu ul. Sadowej i Podgórnej nad trójmiejską obwodnicą S6, w miejscu którego powstał nowy wiadukt z trzema pasami ruchu. Trwają prace żelbetowe, układane są warstwy konstrukcyjne nawierzchni i sukcesywnie likwidowane są tymczasowe rozwiązania, w tym rondo, które zostanie zastąpione docelowymi łącznicami. Docelowo, 32-kilometrowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy drogę ekspresową S6 z Południową Obwodnicą Gdańska i umożliwi zjazd na autostradę A1. Jej celem jest przejęcie znacznej części ruchu z przeciążonej Obwodnicy Trójmiasta oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości takich jak Żukowo, które obecnie borykają się z dużym natężeniem pojazdów.
Źródło: GDDKiA
Utworzona: 2025-06-20