Mimo miesięcznego wzrostu, wskaźnik był o 0,9% niższy niż w marcu ubiegłego roku, co potwierdza utrzymującą się niepewność gospodarczą w sektorze transportowym i przemysłowym. Przebieg ciężarówek to jedno z ważniejszych narzędzi do bieżącej analizy kondycji gospodarki – generowany w oparciu o dane z systemu poboru opłat drogowych, pozwala na śledzenie trendów szybciej niż wskaźniki produkcji przemysłowej.
Jak przypominają autorzy raportu, popyt na transport drogowy ściśle wiąże się z aktywnością gospodarczą, a szczególnie z sektorem przemysłowym. Wskaźnik ten, dostępny wcześniej niż inne dane makroekonomiczne, traktowany jest jako wczesny sygnał zmian koniunktury. Co istotne, wskaźnik przebiegu ciężarówek nie uwzględnia zmian w sieci dróg płatnych, masy pojazdów czy struktury opłat, co pozwala na lepsze odwzorowanie realnej zmienności popytu.
Źródło: BALM
Utworzona: 2025-04-11