Firmy transportowe obsługujące międzynarodowy przewóz osób i towarów na terytorium Federacji Rosyjskiej zgłaszają nowe utrudnienia związane z tachografami najnowszej generacji. Jak informują przewoźnicy, rosyjski organ nadzorczy – Federalna Służba Nadzoru Transportowego (Rostransnadzor) – nakłada kary za rzekome naruszenia przepisów umowy AETR. Problem dotyczy pojazdów wyposażonych w tachografy w wersji G2V2, a prawdopodobnie także G2V1. Według rosyjskich służb urządzenia te nie spełniają wymogów załącznika 1B do umowy AETR, co w praktyce oznacza, że ich użytkowanie na terenie Rosji jest zabronione. Stanowisko to budzi kontrowersje, ponieważ nowe generacje tachografów zostały opracowane zgodnie z przepisami unijnymi i są zgodne z aktualnymi regulacjami AETR, obowiązującymi na poziomie międzynarodowym.
W związku z niejasną interpretacją przepisów oraz ryzykiem nałożenia sankcji, przewoźnikom rekomenduje się ostrożność. Organizacje branżowe sugerują, aby w podróżach do Rosji korzystać z pojazdów wyposażonych w tachografy starszej generacji, które nie budzą zastrzeżeń rosyjskich służb kontrolnych.
Utworzona: 2025-04-12