W związku z tym Alexander Öhler, przewodniczący sekcji transportu towarowego lvh.apa – Confartigianato Imprese, proponuje wydłużenie godzin dozwolonego ruchu ciężarówek, aby zmniejszyć korki i poprawić płynność przewozów. Od stycznia 2025 r. na odcinku, przez który codziennie przejeżdża ponad 38 tysięcy pojazdów, obowiązuje zwężenie do jednego pasa ruchu w każdą stronę. Powodem są prace modernizacyjne na moście Lueg – 55-letniej konstrukcji, która nie spełnia już współczesnych norm bezpieczeństwa. Nowy most ma powstać dopiero do 2030 roku.
Przewoźnicy z Trydentu i Południowego Tyrolu skarżą się na ogromne opóźnienia, szczególnie w poniedziałki, środy i piątki. Pomimo częściowego otwierania dodatkowych pasów w weekendy, sytuacja wciąż jest napięta. Öhler podkreśla, że gdy ciężarówki stoją w korkach, rosną koszty dla wszystkich – od producentów po konsumentów końcowych.
Propozycja zakłada możliwość rozpoczynania jazdy już od godz. 3:00 (zamiast 5:00) i wydłużenie dopuszczalnego czasu jazdy do 24:00 (zamiast 22:00). Celem jest lepsze rozłożenie ruchu ciężkiego w ciągu doby i uniknięcie spiętrzeń w newralgicznych godzinach. Öhler proponuje, by przeprowadzić test tego rozwiązania już podczas świąt wielkanocnych – między 12 a 21 kwietnia, kiedy przypada przerwa szkolna i zwiększone natężenie ruchu. Jeśli próba zakończy się powodzeniem, pomysł mógłby zostać wdrożony na cały czas trwania prac przy moście Lueg.
Grafika poglądowa
Utworzona: 2025-04-12