Inspektorzy będą sprawdzać obowiązkowe przerwy i okresy odpoczynku kierowców, zabezpieczenie ładunku, wagę ciężarówek, a także wykrywać manipulacje tachografami tłumaczy minister transportu Martin Kupka.Inspektorzy transportu drogowego będą przeprowadzać kontrole przede wszystkim na drogach, ale także w siedzibach przewoźników. Funkcjonariusze będą uprawnieni do zatrzymywania pojazdów do kontroli, nakładania mandatów, pobierania kaucji, uniemożliwiania dalszej jazdy oraz konfiskowania dokumentów lub tablic rejestracyjnych.
Nowelizacja ustawy usprawnia również egzekwowanie obowiązków w transporcie drogowym oraz podwyższa górną granicę grzywny za wykroczenie przewoźnika polegające na prowadzeniu ewidencji czasu jazdy i odpoczynku kierowcy z 350 000 CZK do 500 000 CZK (z 58 500 PLN do 83 571 PLN).
Zapowiedź zmian
Dla przypomnienia, w 2023 roku czeski minister transportu Martin Kupka poinformował, że chce przekształcić Centrum Obsługi Transportu Drogowego w inspekcję drogową na wzór Polski i krajów unijnych. Ministrowi zależało, by inspekcja miała większe uprawnienia w zakresie kontroli ciężarówek, w szczególności przeciążeń i przestrzegania czasu jazdy i odpoczynku, o czym pisaliśmy TUTAJ.Źródło: Ministerstwo Transportu