Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Innowacyjne testy opon w ekstremalnych warunkach – Continental wyznaczył standardy

Utworzona: 2025-03-17


Continental, jeden z czołowych producentów opon, prowadzi rygorystyczne testy swoich produktów na wewnętrznych torach testowych, zanim trafią one do zewnętrznych, niezależnych badań.

Największym europejskim ośrodkiem testowym firmy jest Contidrom w Jeversen koło Hanoweru, ale Continental posiada również tory testowe w USA i Skandynawii. Szczególną rolę odgrywa tor w Arvidsjaur w Szwecji, przeznaczony do testowania opon zimowych. W zależności od pogody panują tam każdego dnia inne warunki testowe. Podczas jazd w Szwecji bada się osiągi opon w czasie jazdy po śniegu i lodzie, przyczepność na śniegu i wrażliwość na koleiny. Wyniki tych testów są uwzględniane w dalszym rozwoju i optymalizacji opon.

Impuls rozwoju zrównoważonego poprzez zróżnicowane struktury testowe

Wymagania dotyczące opon do pojazdów użytkowych stają się coraz bardziej rygorystyczne i zróżnicowane, głównie z powodu rosnącej presji kosztów, coraz wyższych wymagań w zakresie redukcji emisji CO2 i stosowania alternatywnych układów napędowych. Do tego dochodzą indywidualne wymagania dotyczące opon w różnych krajach na całym świecie.

Ogólnie rzecz biorąc w ostatnich latach kryteria takie jak niskie opory toczenia i możliwie najniższa emisja hałasu stały się znacznie ważniejsze wyjaśnia Joachim Blass, który od dwudziestu lat pracuje jako inżynier ds. testów w Continental .
W testach drogowych, takich jak te prowadzone w ośrodku testowym w Szwecji, inżynierowie Continental wykorzystują ekstremalne warunki zimowe do badania i dalszego opracowywania kryteriów dotyczących opon.

Kryteria dotyczące opon dla pojazdów

W zależności od warunków pogodowych testowane są nowe produkty i optymalizacje opon, a także porównywane są składy mieszanek i wzory bieżnika.

Wspólnie z partnerem branżowym badamy obecnie, które zmiany w konstrukcji opony mają sens w przypadku zastosowania w przyczepach elektrycznych, aby optymalnie zaprojektować opony pod kątem wymagań napędu akumulatorowo-elektrycznego mówi ekspert Continental.

Człowiek jako najlepszy czujnik

W sektorze pojazdów użytkowych testy opon koncentrują się na takich właściwościach, jak opór toczenia, przebieg, hałas, przyczepność, zdolność hamowania i pokonywanie zakrętów. Na torze w Szwecji testuje się szczególnie zdolność hamowania, przyczepność i stabilność pokonywania zakrętów w różnych warunkach zimowych. Ocena subiektywna koncentruje się na przyczepności i prowadzeniu. W testach obiektywnych zdolności hamowania i przyczepności opon są rejestrowane przy użyciu najnowocześniejszej technologii pomiarowej. W ocenie subiektywnej to kierowca pełni rolę czujnika, osobiście doświadczając reakcje pojazdu.

Rozwój zrównoważonych rozwiązań w zakresie opon

Wymagania dotyczące opon pojazdów użytkowych są szczególnie wysokie w porównaniu z oponami samochodów osobowych. Dlatego są one testowane przy użyciu dodatkowych metod testowych. Należą do nich test trakcji, w którym pojazd musi być w stanie bezpiecznie ruszyć na oblodzonej lub pokrytej śniegiem rampie.

Staramy się symulować sytuacje, które są istotne dla klienta w codziennej eksploatacji. Obserwujemy również, jak opony reagują w sytuacjach takich jak hamowanie, zmiana pasa ruchu, lub zachowanie podczas jazdy po czarnym lodzie i nagłego spadku przyczepności. Oprócz tych aspektów bezpieczeństwa, ogromne znaczenie mają kryteria takie jak wysoka nośność opon pojazdów użytkowych, niskie opory toczenia i duży przebieg. Dzięki zrozumieniu indywidualnych wymagań naszych klientów na całym świecie możemy opracowywać dla nich odpowiednie produkty oponiarskie i oferować przyszłościowe rozwiązania wyjaśnia Joachim Blass.
Źródło: Continental
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Hellmann


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels