Dotychczas rutynowe kontrole trzeźwości przy użyciu alkomatów były standardową praktyką w ruchu drogowym, jednak nowa ustawa rozszerza te działania o badania wzroku, które pozwalają wykryć wpływ substancji innych niż alkohol. Zwiększenie liczby takich badań ma na celu zmniejszenie liczby wypadków drogowych spowodowanych przez osoby będące pod wpływem narkotyków, co w dłuższej perspektywie powinno przyczynić się do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych.
W 2024 roku szwedzkie służby celne odnotowały wzrost liczby zatrzymanych kierowców ciężarówek pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Podczas kontroli trzeźwości wszczęto dochodzenia wobec 760 kierowców, co stanowi wzrost o 24% w porównaniu z rokiem poprzednim. Co czwarty zatrzymany kierowca ciężarówki był pod wpływem alkoholu. Szczególnie niepokojący jest fakt, że pijany kierowca ciężarówki o masie przekraczającej 30 ton stanowi ogromne zagrożenie na drodze. W 2024 roku przeprowadzono również rekordową liczbę kontroli trzeźwości, wynoszącą 115 236 w portach i na przejściach granicznych. Szczególnie intensywnie kontrolowane były ciężarówki i autobusy, a najwięcej zatrzymań miało miejsce w porcie Trelleborg, gdzie zatrzymano 111 nietrzeźwych kierowców, z czego 74 to kierowcy ciężarówek.
Nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, a ich wprowadzenie jest kolejnym krokiem w dążeniu do osiągnięcia tzw. "Nollvision", czyli wizji zerowej liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. W Szwecji uważają, że rutynowe kontrole pod kątem wpływu narkotyków stanowią ważny element w walce z wypadkami spowodowanymi przez nietrzeźwych kierowców.
Utworzona: 2025-03-02