Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Elektryki bez spalin, ale nie bez emisji. Klocki hamulcowe groźniejsze niż diesel?

Utworzona: 2025-02-25


Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Southampton ujawnia, że mikroskopijne cząsteczki powstające w wyniku ścierania się niektórych typów klocków hamulcowych mogą być bardziej toksyczne niż te emitowane przez pojazdy z silnikiem Diesla.

W przeszłości obawy związane z zanieczyszczeniami generowanymi przez samochody osobowe, dostawcze i ciężarówki koncentrowały się głównie na emisji spalin. Jednak badania pokazują, że zagrożenie dla zdrowia stwarzają również cząstki uwalniane do powietrza z opon, dróg oraz klocków hamulcowych. Te źródła zanieczyszczeń „niezwiązane ze spalinami” są obecnie odpowiedzialne za większość emisji cząstek stałych z pojazdów w Wielkiej Brytanii i niektórych częściach Europy, przy czym głównym czynnikiem szkodliwym jest pył hamulcowy. Główny autor badania, dr James Parkin, podkreśla, że problem ten staje się coraz bardziej widoczny wraz ze wzrostem liczby samochodów na drogach.

Ludzie zazwyczaj utożsamiają zanieczyszczenia ze spalinami i uważają, że pojazdy elektryczne nie generują żadnych emisji. Tymczasem pojazdy elektryczne także wytwarzają cząstki stałe w wyniku tarcia i zużycia drogi, opon i hamulców tłumaczy dr James Parkin.
W badaniu naukowcy przeanalizowali wpływ cząstek stałych z czterech typów klocków hamulcowych o różnym składzie chemicznym: niskometalicznych, semimetalicznych, organicznych bezazbestowych oraz hybrydowo-ceramicznych. Skupiono się szczególnie na najmniejszych cząstkach (PM2,5 i poniżej), które są 30 razy mniejsze od średnicy ludzkiego włosa. Te mikroskopijne cząsteczki mogą przedostać się poza górne drogi oddechowe i wnikać głębiej do delikatnych pęcherzyków płucnych, co stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia. W badaniach stwierdzono, że spośród czterech badanych rodzajów klocków hamulcowych, organiczne klocki bezazbestowe miały najsilniejszy wpływ na wywoływanie stanów zapalnych i innych markerów toksyczności. Okazały się bardziej toksyczne dla komórek płuc człowieka niż cząstki spalin silników Diesla. Klocki ceramiczne zajęły drugie miejsce pod względem toksyczności.

Naukowcy zwracają uwagę, że chociaż pojazdy elektryczne nie emitują spalin, nie są wolne od emisji, a negatywne skutki zdrowotne tych emisji nie zostaną całkowicie wyeliminowane po całkowitym zelektryfikowaniu floty. Sugerują, że obecne przepisy koncentrujące się głównie na emisjach spalin mogą być niewystarczające, aby w pełni ograniczyć negatywne skutki emisji z pojazdów w przyszłości. W kontekście ochrony zdrowia publicznego konieczne jest wprowadzenie szerszych regulacji, które uwzględnią także zanieczyszczenia związane z użytkowaniem klocków hamulcowych i innych części samochodowych.

Źródło: Uniwersytetu Southampton
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LINK Sp. z o.o.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels