Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Toyota prezentuje trzecią generację wodorowych ogniw paliwowych

Utworzona: 2025-02-19


Toyota zaprezentuje nową generację wodorowych ogniw paliwowych podczas targów H2 & FC EXPO w Tokio, które odbędą się 19 lutego. Udoskonalony system zapewni większą wydajność i niezawodność, a jego zastosowanie obejmie nie tylko samochody osobowe, ale również pojazdy dostawcze, ciężarowe, kolej oraz transport morski.

Nowy standard w technologii wodorowej

Toyota od lat stawia na rozwój technologii wodorowych, pokazując, że przyszłość motoryzacji może być czysta i wydajna. Już w 2014 roku na rynku pojawił się pierwszy model Mirai, napędzany ogniwami paliwowymi. Od tamtej pory sprzedano 28 tysięcy egzemplarzy na 30 rynkach. Jednak fima nie zatrzymała się na samochodach osobowych – jej wodorowe moduły z powodzeniem wykorzystywane są także w ciężarówkach, autobusach, a nawet w stacjonarnych generatorach prądu.

Teraz japoński gigant idzie o krok dalej. Trzecia generacja ogniw paliwowych to efekt lat doświadczeń i analizy opinii użytkowników. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim większą niezawodność – nowy system ma być dwukrotnie trwalszy od poprzedniego. Dodatkowo, dzięki zwiększonej wydajności, pojazdy wyposażone w te ogniwa będą mogły przejechać o 20% większy dystans na jednym tankowaniu.

Wodorowe ciężarówki – realna alternatywa dla silników Diesla?

Toyota chce, aby nowa technologia zmieniła oblicze transportu ciężkiego. Wodorowe ogniwa paliwowe trzeciej generacji będą montowane w ciężarówkach, zapewniając im moc i niezawodność porównywalną z tradycyjnymi silnikami Diesla. Jednak w przeciwieństwie do nich, system Toyoty nie emituje spalin, co oznacza czystsze powietrze i mniejszy ślad węglowy. Dodatkowo kompaktowe wymiary systemu pozwolą na jego montaż w różnych pojazdach użytkowych, otwierając nowe możliwości dla branży transportowej.

Kiedy nowy system trafi na rynek?

Firma planuje wdrożenie trzeciej generacji ogniw paliwowych po 2026 roku. Technologia ta będzie dostępna w Japonii, Europie, Ameryce Północnej i Chinach. Producent liczy na to, że nowy system pomoże przyspieszyć transformację sektora transportowego, oferując bardziej ekologiczne i ekonomiczne rozwiązania dla przewoźników. Wodorowe ciężarówki mogą stać się realną alternatywą dla diesli – pozostaje tylko pytanie, jak szybko infrastruktura wodorowa nadąży za tymi zmianami.

Źródło: Toyota
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Hellmann


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels