Pod względem udziałów w sprzedaży ciągników siodłowych daleko nam do satysfakcji, jednak miniony rok, choć trudny, pozwolił nam zbudować solidny fundament pod nasze cele na rozpoczynający się 2025. Po pierwsze, mamy do zaoferowania przewoźnikom dwa nowe produkty: nagrodzonego na targach w Hanowerze tytułem International Truck of the Year 2025 eActrosa 600 z zasięgiem 500 km (jego produkcja seryjna ruszyła w listopadzie) oraz nowego Actrosa L z ProCabin, który dzięki nowoczesnej, purystycznej kabinie oraz udoskonalonej skrzyni biegów i silnikowi nowej generacji umożliwia redukcję zużycia paliwa do 8 proc. Po drugie, osiągnęliśmy rekordowe wyniki, jeśli chodzi o sprzedaż pojazdów z kontraktami Service Complete oraz usługami Fleetboard. Po trzecie, rozbudowaliśmy naszą sieć serwisową o kolejne trzy punkty
wylicza Przemysław Rajewski, prezes Daimler Truck Polska.
Rok spadków, stabilizacji i wzrostów
Rynek przewozów międzynarodowych w całej Europie przechodzi kryzys, spowodowany m.in. trzecim rokiem recesji w Niemczech. Polska jako jeden z kluczowych graczy tego sektora siłą rzeczy mocno odczuwa tąpnięcie branży.Spadek stawek za przewozy, wzrost opłat drogowych oraz większa konkurencja sprawiły, że wielu przewoźników w transporcie międzynarodowym przeżywa spore trudności, co przekłada się bezpośrednio na kluczowy dla nas obszar rynku ciągników siodłowych. Udało nam się jednak zdobyć udziały w stabilniejszym rynku podwozi i spodziewamy się tu dalszego stabilnego rozwoju, m.in. ze względu na inwestycje finansowane przez KPO. Skupiliśmy się także na innych sprawach ważnych dla klientów: jakości usług oraz inwestycjach w szkolenia naszej sieci. Traktujemy to jako podwaliny pod rozwój i przygotowania do dwóch ważnych debiutów: nowej generacji Actrosa L ProCabin i eActrosa 600. Dlatego dużą satysfakcję przyniósł nam rekordowy, na poziomie 54 procent, udział w sprzedaży pojazdów wraz z umowami serwisowymi Service Complete. To przyszłość, bo zmierzamy w kierunku koncepcji „truck as a service”, czyli koncentracji wyłącznie na użytkowaniu pojazdu i przekazaniu wszystkiego, co jest do tego niezbędne w ręce profesjonalistów. Cieszy nas także historyczny poziom sprzedaży usług telematycznych, czyli systemu Fleetboard – w 2024 roku aż 68 procent naszych pojazdów zostało zakupionych z tym systemem. Warto też wspomnieć, że w obiekcie w Nadarzynie powstaje profesjonalne centrum szkoleniowe TruckTraining
mówi Piotrek Urban, dyrektor sprzedaży i marketingu Daimler Truck Polska.
Gotowi na transformację
Rok 2024 upłynął też na przygotowaniach do transformacji zeroemisyjnej – pod koniec września odbyła się polska premiera gwiazdy IAA w Hanowerze, eActrosa 600. Wcześniej pojazd zakończył z sukcesem największy w historii marki test drogowy. Licząca ponad 15 tys. km trasa wiodła przez 22 kraje Europy, w różnych warunkach klimatycznych i na zróżnicowanym terenie, a dwa testowe eActrosy 600, każdy z masą zestawu 40 ton, pokonały ją korzystając wyłącznie z dostępnej publicznej infrastruktury do ładowania, m.in. na odcinku polskim, w Strykowie.Wyniki testu pokazały jasno, że to, co obiecujemy, jest realne już teraz, przy funkcjonującej obecnie infrastrukturze. eActros 600 to innowacyjna, 800-Voltowa architektura, umożliwiająca szybkie ładowanie z mocą 400 kW, a po wprowadzeniu standardu MCS nawet 1 MW, co oznacza możliwość uzupełnienia poziomu energii od 20 do 80 procent w czasie 30 minutTrzy moduły akumulatorów o łącznej pojemności 621 kWh oferują szacowany zasięg 500 km, który – jak pokazują testy – może być większy. Ponadto litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) ogniwa baterii zapewniają elektrycznemu odpowiednikowi konwencjonalnego Actrosa porównywalną wytrzymałość, tzn. przebieg ok. 1,2 mln km w ciągu 10 lat eksploatacji. Rozwój elektromobilności i jego tempo będzie jednak zależeć od synergii trzech elementów: produktu, infrastruktury i parytetu kosztów. Pojazdy są gotowe do realizacji zadań, jednak kluczowe dla klientów pozostają kwestie kosztu i źródła pozyskania energii, a także udziału w sfinansowaniu zakupu "elektryka".
podkreśla Igor Kaczorkiewicz, Head of Product & Marketing, PR Daimler Truck Polska.
Klienci Daimler Truck Polska mieli w 2024 roku okazję do testowania w realnych warunkach wszystkich modeli elektrycznych ciężarówek z gwiazdą. Październikowe testy drogowe eActrosa 600 w Nadarzynie pokazały, że nawet mniej doświadczeni kierowcy są w stanie osiągać bardzo dobre wyniki zużycia energii, a klienci byli pozytywnie zaskoczeni wydajnością i technologią elektrycznego ciągnika.
Mamy sporo wstępnych deklaracji zakupu, jednak wszyscy klienci czekają na uruchomienie programu dopłat do zakupu zeroemisyjnych pojazdów w wysokości 2 mld zł, co jest zrozumiałe biznesowo. Jeśli tak się stanie, to rynek takich pojazdów może osiągnąć nawet trzycyfrowe wielkości. To samo dotyczy kwestii infrastruktury – wiemy, że przeznaczone są na jej rozwój następne 2 mld zł i kiedy program ruszy, elektromobilność zacznie się rozwijać szybciejNa ewentualne decyzje klientów wpływ będą miały także zakupy wielkich firm – takie jak niedawne zamówienie 200 eActrosów 600 przez Amazon. Na naszym rynku także mamy już pierwsze doświadczenia: firma Voltruck, partner DHL, zdecydowała się na zakup dwóch eActrosów 400 i od ponad pół roku z powodzeniem wykorzystuje je w transporcie wahadłowym pomiędzy magazynami DHL.
przewiduje Piotrek Urban.
My jako producent również korzystamy z usług dostawców i w grudniu przez dwa tygodnie firma Seifert, która obsługuje nasz magazyn części w Strykowie, dostarczała zamówienia do polskich serwisów za pomocą eActrosa 400. Zimowy test przeprowadzony w warunkach normalnej eksploatacji pokazał, że pokonując trasę liczącą ok. 760 km, pojazd radzi sobie bez najmniejszych problemów z tego typu zadaniami. Dodam, że do końca roku 2026 wszystkie dostawy do naszych fabryk będą realizowane zeroemisyjnie
informuje Igor Kaczorkiewicz.
Customer Service & Parts: wsparcie w trudnych czasach
Poziom sprzedaży nowych pojazdów zależy od bieżącej sytuacji rynkowej i podlega okresowym wahaniom, natomiast działalność w zakresie serwisu i sprzedaży części zamiennych powinna w trudniejszych okresach zapewniać stabilność biznesu u autoryzowanych partnerów w sieci dealerskiej.W okresie gorszej koniunktury firmy transportowe bardziej niż kiedykolwiek dążą do optymalizacji kosztowej w codziennym funkcjonowaniu swoich flot, co odczuwane było także w naszych serwisach. Staramy się jednak przekonywać naszych klientów, że oszczędzanie w tym obszarze może być pozorne i to się udało: w 2024 roku odnotowaliśmy wzrost sprzedaży oryginalnych części o 12 proc. W pewnym stopniu przyczyniła się do tego konieczność wymiany tachografów – dzięki tej usłudze i korzystnej ofercie mieliśmy szansę przyciągnąć klientów do naszej sieci i przekonać, że korzystanie z profesjonalnych usług to dobra inwestycjaSieć serwisowa i dealerska cały czas się rozwija. W 2024 r. powstały trzy kolejne obiekty różnej wielkości. Największą inwestycją była stacja Daimler Truck Retail Polska w Rudzie Śląskiej – nowoczesna placówka z doskonale wyposażonym serwisem, w pełni przygotowana do obsługi także pojazdów elektrycznych. Drugim dużym obiektem, oferującym kompleksową obsługę ciężarówek z gwiazdą jest stacja w Żarskiej Wsi koło Zgorzelca, należąca do międzynarodowej firmy HT Trucks & Parts, która również otworzyła swoje podwoje w ubiegłym roku. Natomiast wieloletni partner serwisowy DTP, firma BTC Czapka, uruchomiła swój nowy obiekt w Żorach. W tym roku planowane jest otwarcie kolejnych stacji serwisowych: firmy EWT w Tomaszowie Mazowieckim, Sobiesław Zasada Automotive w krakowskiej Nowej Hucie oraz SM Truck w Pilznie.
mówi Łukasz Wojnar, szef Customer Service & Parts Daimler Truck Polska.
W nowy rok z Actrosem L z ProCabin
Rynek transportowy w 2024 borykał się z dużymi trudnościami, ale zmiany, jakie to wymusiło na przewoźnikach, powinny przynieść poprawę wyników w 2025.Oczywiście wiele będzie zależało od sytuacji geopolitycznej i stanu gospodarki niemieckiej, ale zauważamy, że stawki pomału idą w górę, a jednocześnie trwa konsolidacja rynku. Spodziewamy się, że jeśli rynek lekko wzrośnie albo nawet ustabilizuje się na poziomie 2024, czyli tort będzie podobnej wielkości, to liczba gości przy stole w roku 2025 będzie mniejsza, co oznacza także wzrost profesjonalizacji usług transportowych. Trend na rynku idzie w kierunku silnych średnich i dużych firm, które są w stanie stawić czoła wyzwaniom tej dekady, czyli cyfryzacji i transformacji, a jednocześnie będą myśleć o odświeżeniu taboru. Wielu przewoźników odkładało tę decyzję i przedłużało leasingi najpierw ze względu na niską podaż, a później w wyniku kryzysu w branży. Teraz nadchodzi moment, kiedy firmy zaczną wymieniać floty, a dla nas to oznacza dużą szansę, ponieważ wprowadzamy na rynek nowego Actrosa L z ProCabin. To ciągnik, który zapewnia bardzo wysoki poziom TCO i przyniesie naszym klientom duże oszczędności w kosztach eksploatacjiPojazd otrzymał m.in. nową skrzynię biegów G291-12 i trzecią generację silnika OM471, które w połączeniu z ProCabin pozwalają oszczędzić do 8% kosztów zużycia paliwa – w zależności od rodzaju transportu może to oznaczać ok. 2 litrów paliwa/100 km. Ciężarówka oferuje wyjątkowy poziom wyposażenia w systemy wspierające kierowcę i rozwiązania poprawiające komfort jego pracy.
przekonuje Piotrek Urban.
Tak jak w poprzednich latach, klienci będą mogli zapoznać się z potencjałem nowego Actrosa L z ProCabin dzięki piątej już kampanii ShowTruck. 75 egzemplarzy tego pojazdu trafi do naszych dealerów do dyspozycji klientów. Co więcej, w tym roku przewidujemy utworzenie ligi kierowców, którzy będą mogli rywalizować o najniższy wynik spalania. Trójka najlepszych w nagrodę otrzyma wycieczkę do fabryki w Wōrth, największego na świecie zakładu produkującego ciężarówki
ujawnia Igor Kaczorkiewicz.
A co na świecie...?
W ubiegłym roku koncern Daimler Truck sprzedał łącznie na świecie 460 409 sztuk ciężarówek i autobusów, czyli znacznie mniej niż rok wcześniej (2023: 526 053). DTNA, czyli amerykańska część koncernu, sprzedała 190 428 egzemplarzy (2023: 195 014). Mercedes-Benz Trucks zanotował wynik sprzedaży na poziomie 126 477 sztuk (2023: 158 511), natomiast Trucks Asia – 125 234 sztuk (2023: 161 171). Lepszy wynik handlowy niż rok wcześniej wygenerowała spółka Daimler Buses – 26 646 sztuk (2023: 26 168). W 20204 r. wzrosła również sprzedaż akumulatorów trakcyjnych do pojazdów elektrycznych, osiagając wielkość 4035 sztuk (2023: 3443). Szczegółowe informacje oraz kluczowe dane finansowe i niefinansowe za rok obrotowy 2024 zostaną zaprezentowane na corocznej konferencji, która odbędzie się 14 marca br.Źródło: Daimler Truck Polska