Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Do woja marsz... z gwiazdą na atrapie

Utworzona: 2025-02-02


Wraz z wprowadzeniem nowych wariantów pojazdów i dalszą kwalifikacją istniejącej sieci dystrybucyjnej i serwisowej firma Mercedes-Benz Special Trucks chce szybciej i szerzej reagować na wymagania klientów z sektora obronnego. Na targach IDEX w Abu Zabi (17 do 21 lutego br.) firma zaprezentuje część swojego portfolio wojskowego.

Jednostka biznesowa Mercedes-Benz Special Trucks - działająca w ramach koncernu Daimler Truck - jest odpowiedzialna za segment obronny, a także za pojazdy wykorzystywane w segmentach gaszenia pożarów, udzielania pomocy w razie klęsk żywiołowych i ochrony ludności. W zakładach produkcyjnych w Wörth am Rhein i Molsheim (Francja) firma prowadzi własne prace badawczo-rozwojowe, realizuje indywidualne zamówienia klientów oraz duże zlecenia. Od Unimoga i terenowego Zetrosa po typoszeregi Atego, Actros i Arocs oraz ciężkie ciągniki siodłowe - producent oferuje szeroką gamę kompletnych pojazdów w różnych wariantach od Euro III do Euro VI, a na życzenie także wyposażenie dodatkowe.

Dla każdego coś dopasowanego

Niedawno firma zainwestowała w dalszy rozwój typoszeregu Zetros i może teraz zaoferować wszystkie warianty od 2-osiowego w konfiguracji 4x4 do czteroosiowego 8x8, z kabiną kierowcy chronioną lub nie, z ogumieniem pojedynczym lub bliźniaczym oraz w różnych normach emisji spalin. Producent sprzedaje również podwozia FGA na bazie Unimoga do zabudów chronionych i dostarcza zestawy komponentów CKD, za pomocą których pojazdy mogą być budowane w lokalnych zakładach produkcyjnych.

Krok po kroku rozwijamy naszą działalność w sektorze obronnym. Opracowaliśmy w tym celu jasną strategię zgodnie z mottem „Grow and Invest”. Zawarte w ubiegłym roku umowy i duża liczba przekazanych pojazdów podkreślają, że nasze rozwiązania logistyczne są dostosowane do potrzeb różnych klientów i ich różnych scenariuszy zastosowania. Na targach IDEX w Abu Zabi chcemy również sprostać temu zapotrzebowaniu, oferując pojazdy zaprojektowane specjalnie do użytku w tym regionie
mówi Franziska Cusumano, Head of Mercedes-Benz Special Trucks.

Cztery pojazdy na targach IDEX

Daimler Truck jest od lat zakorzeniony w regionach Afryki, Arabii i Azji dzięki sieci dealerów i serwisów oraz ściśle współpracuje z lokalnymi partnerami i producentami zabudów. Regionalne centrum „Bliski Wschód/Afryka” w Dubaju oferuje szybką dostępność pojazdów i części zamiennych. Na IDEX w Abu Zabi, wiodących targach bezpieczeństwa i obrony, Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentuje od 17 do 21 lutego fragment swojego portfolio. Na stoisku producenta odwiedzający znajdą 4 pojazdy, które zostały zaprojektowane z myślą o eksploatacji w ciężkich warunkach - w wysokiej temperaturze otoczenia i na zapylonych, piaszczystych obszarach. Są to dwie ciężarówki typoszeregu Zetros Offroad, ciężki ciągnik siodłowy Arocs i podwozie do zabudów chronionych (FGA).

Zetros

Zetros jest przeznaczony do zastosowań wojskowych w regionach o ograniczonej infrastrukturze. Kabina kierowcy znajduje się za osią przednią, co oznacza niską wysokość całkowitą pojazdu, ogranicza wibracje i obciążenia udarowe dla personelu i ładunku, zapewnia większe bezpieczeństwo jazdy i osiąganie wyższych prędkości na nieutwardzonym podłożu. Realizując prace w komorze silnika nie trzeba przechylać kabiny kierowcy; część załogi może pozostać w pojeździe i w tym czasie korzystać z systemów komunikacyjnych i innych funkcji pojazdu.

Wszystkie warianty Zetrosa są wyposażone w 6-cylindrowy silnik wysokoprężny OM 460 o poj. 12,8 l, mocy do 375 kW (510 KM), generujący maksymalny moment obrotowy do 2300 Nm. Silnik może być również zasilany paliwem NATO F-34. W układzie przeniesienia napędu stosowana jest 16-stopniowa skrzynia biegów lub automatyczna Allison z przekładnią hydrokinetyczną. Dwustopniowa skrzynia rozdzielcza, dołączane blokady mechanizmów różnicowych, duże kąty natarcia i zejścia oraz zdolność brodzenia zapewniają trakcję i napęd nawet na piasku, błocie, podczas przejazdów przez rzeki i na stromym terenie. Zetros może być wykorzystywany jako ciągnik siodłowy o dmc zestawu do 120 ton, a dzięki licznym rozwiązaniom w zakresie zabudowy umożliwia realizację różnych zadań transportowych.

Zetros - trzyosiowy ciągnik siodłowy 6x6

Na targach IDEX zostanie zaprezentowany ciągnik siodłowy Zetros 3351AS 6x6, który oferuje miejsce dla trzech osób w kabinie kierowcy za osią przednią oraz miejsce do spania i przechowywania urządzeń. Silnik OM 460 Euro V o mocy 375 kW (510 KM) i automatyczna skrzynia biegów Allison 4500 SP z retarderem zapewniają wysoką dynamikę jazdy nawet w wymagającym terenie, umożliwiają szybkie i płynne ruszanie oraz przyspieszenie bez przerw w przenoszeniu siły napędowej. Blokady mechanizmów różnicowych na wszystkich osiach oraz układ regulacji ciśnienia w oponach zapewniają dodatkową trakcję w terenie. Zbiornik na olej napędowy ma pojemność 780 l. Zetros jest wyposażony w system załadunkowy TLS 2,25 z podwójną wciągarką firmy HPC Maschinenbau. Jej siła rozciągająca wynosi do 250 kN, co umożliwia załadunek pojazdów kołowych lub gąsienicowych o masie całkowitej do 50 ton.


Zetrosa można będzie zobaczyć z niskopodwoziową naczepą typu "gęsia szyja" firmy Louault, która umożliwia jazdę z prędkością maks. 80 km/h przy ładowności 70 ton. Hydrauliczne podpory, elementy mocujące, dodatkowa przestrzeń ładunkowa na ramie oraz układ regulacji ciśnienia w oponach sprawiają, że pojazd jest specjalistą w zakresie transportu dużych ładunków, również w terenie nieutwardzonym.

Zetros - dwuosiowe podwozie 4x4

Producent zaprezentuje również Zetrosa 2036 A 4x4 z silnikiem Euro III o mocy 265 kW (360 KM). Podwozie jest wyposażone w skrzynię biegów z dwutarczowym sprzęgłem. Kompaktowe wymiary (8840 mm długości, 2550 mm szerokości i 3560 mm wysokości) oraz niewielki rozstaw osi 5100 mm sprawiają, że ciężarówka jest stosunkowo zwrotna (dmc pojazdu wynosi 16,5 t).


Kabina kierowcy oferuje miejsce dla trzech osób oraz dodatkową przestrzeń w schowkach z punktami mocowania, dzięki czemu można łatwo przewozić nawet obszerne wyposażenie. Zetros jest zaprojektowany jako pojazd z zabudową skrzyniową do transportu materiałów i żołnierzy.

Arocs

Typoszereg Arocs oferuje dużą różnorodność wariantów napędu, wielkości kabiny i elementów wyposażenia. Indywidualna konfiguracja umożliwia dostosowanie pojazdu do różnych wymagań klienta i scenariuszy zastosowania. Mocne silniki, wytrzymałe komponenty napędu oraz solidna konstrukcja podwozia i zawieszenia zapewniają wysoką zdolność do jazdy terenowej. Arocs jest dostępny z wydajnymi silnikami Euro VI. Oferta jednostek napędowych obejmuje silniki od 7,7 litra pojemności i mocy 175 kW (238 KM) do 15,6 litra pojemności i mocy 460 kW (625 KM). Umożliwia to transport ciężkich ładunków o masie całkowitej zestawu do 250 ton. Do eksploatacji w regionach o niższych wymaganiach dotyczących emisji spalin lub gorszej jakości paliwa pojazd jest dostępny również z certyfikatem emisji spalin Euro III i Euro V.

Opcjonalnie można zamontować turbosprzęgło z retarderem, co umożliwia płynne przenoszenie mocy nawet przy wysokim obciążeniu. Dla kierowcy oznacza to większy komfort jazdy podczas ruszania i zatrzymywania oraz bardziej precyzyjne manewrowanie z wejściowymi momentami obrotowymi do 3000 Nm i pełnym wykorzystaniem mocy silnika aż do granicy Traction Limit. Ograniczone zużycie przekładni i dłuższa trwałość komponentów napędu przyczyniają się do większej bezobsługowości.

Arocs - ciężki ciągnik siodłowy

Na targach IDEX producent wystawi Arocsa 4042 AS 6x6 - ciężki ciągnik siodłowy z ogumieniem bliźniaczym i podwójną wciągarką, odpowiedni do transportu terenowego, np. z cysterną. Podwójna wciągarka linowa może być wykorzystywana do wyciągania uszkodzonych pojazdów oraz załadunku i rozładunku na naczepie niskopodwoziowej. Silnik OM 460 Euro III osiąga w tym wariancie moc 310 kW (421 KM), a zautomatyzowana skrzynia biegów Powershift 3 przełącza się w pełni automatycznie, zapewniając oszczędny styl jazdy i odciążając kierowcę, który oczywiście może opcjonalnie korzystać z trybu manualnego.


Ten wariant Arocsa ma 8200 mm długości, 2500 mm szerokości i 3500 mm wysokości przy rozstawie osi 4200 mm. Pojazd ma dmc 40 ton (9 t na osi przedniej i dwa razy 16 t na osiach tylnych) i masę całkowitą zestawu drogowego 250 ton. Wyposażenie specjalne obejmuje luk dachowy oraz światła maskujące, które minimalizują widoczność podczas jazdy nocą. Arocs jest wyposażony w bezstopniowy układ regulacji ciśnienia w oponach w celu zwiększenia właściwości terenowych.

Podwozie FGA

Podwozie specjalne FGA stanowi podstawę dla pojazdów taktycznych opancerzonych (Armoured Personal Carrier - APC) z zabezpieczonymi ogniwami o dmc do 14,8 t. Wielu producentów pojazdów wojskowych buduje je na podwoziu pochodzącym z Unimoga, korzystając w ten sposób z DNA modelu, na które składają się m.in. osie portalowe z rurami przesuwnymi i sprężynami śrubowymi, zapewniającymi wysoką zdolność terenową. Na targach zostanie wystawione podwozie FGA 14,8 z 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym Euro III OM 926 LA o mocy 240 kW (326 KM), który jest połączony z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów Allison 3500. Podwozie wyposażono w mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne złącza, które są przystosowane do montażu różnych zabudów.


Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels