Zakres prac
Nowa trasa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu oraz rezerwę pod dobudowę trzeciego pasa. Wybudowany zostanie węzeł Dobryń i para MOP-ów: Kijowiec Północ i Południe.A2 na wschód od stolicy
👉 A2 Groszki – Siedlce ZachódNawierzchnia na ciągu głównym, o długości blisko 13 km, jest już ułożona. Trwa wbijanie barier energochłonnych, montaż ekranów, bram i furtek w ogrodzeniu trasy. Trwają prace wykończeniowe na obiektach. Zaawansowanie rzeczowe robót wynosi ponad 84 proc. Trwają odbiory. Po zakończeniu wszystkich prac, odbiorach i przeprowadzeniu przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego procedury uzyskania pozwolenia na użytkowanie zakończonego pozyskaniem decyzji, GDDKiA będzie mogła oddać do ruchu nową drogę. Wraz z nią udostępnione zostaną gotowe już fragmenty autostrady na styku z sąsiednimi odcinkami, łącznie około 20 km.
👉 A2 Siedlce – Biała Podlaska
Na realizowanych odcinkach A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską, o łącznej długości ponad 63 km, wykonawcy realizują prace związane z układaniem kolejnych warstw nawierzchni ciągu głównego. Prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywane kolizje z urządzeniami infrastruktury podziemnej, montowane są siatka ogrodzeniowa, ekrany akustyczne i bariery energochłonne. Zaawansowanie na każdym z odcinków jest różne. Wynika ono m.in. z terminów uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i przedstawia się następująco:
- Siedlce Południe – Malinowiec: 61 proc.
- Malinowiec – Łukowisko: 48 proc.
- Łukowisko – Swory: 43 proc.
- Swory – Biała Podlaska: 98 proc.
Zadanie najbliżej Białej Podlaskiej (około 14 km) będzie gotowe już w tym roku, ale kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na wcześniejszych trzech odcinkach. Dla tego kontraktu podpisany został aneks wydłużający czas na ukończenie z terminem do końca sierpnia br. W zakresie wszystkich czterech ww. kontraktów w procedowaniu są roszczenia wykonawców, którzy oczekują wydłużenia czasu na ukończenie prac lub dodatkowych środków finansowych. Terminy wynikające z umowy mogą zostać przesunięte w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót. GDDKiA przewiduje, że wszystkie odcinki zostaną oddane do ruchu do końca 2025 r.
👉 A2 Biała Podlaska – granica państwa
W toku jest umowa na wykonanie projektu budowy 32,3 km autostrady A2 od węzła Biała Podlaska do przejścia granicznego w Kukurykach, wraz z uzyskaniem decyzji ZRID. Zadanie podzielone jest na trzy odcinki:
• Biała Podlaska – Kijowiec (16,2 km),
• Kijowiec – Dobryń (9,3 km),
• Dobryń – Kukuryki (6,8 km).
Dla dwóch pierwszych odcinków prowadzone jest postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID przez Wojewodę Lubelskiego. Dla pierwszego zadania przetarg ogłoszony zostanie w I kwartale 2025 r. Na środkowy odcinek właśnie został ogłoszony przetarg na wykonanie projektu technicznego i wykonawczego oraz budowę autostrady. Dalsze prace związane z fragmentem najbliżej granicy, zależne są od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.
A2 na zachód od stolicy
GDDKiA przygotowuje poszerzenie 89 km tej trasy, od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa, o dodatkowy pas ruchu. Z końcem października br. do Wojewody Łódzkiego i Wojewody Mazowieckiego złożono wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Docelowo A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa. W przyszłym roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, zostaną ogłoszone przetargi na rozbudowę trasy.Źródło: GDDKIA