Zgodnie z rozporządzeniem, zestawy drogowe o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 40 ton, składające się z więcej niż czterech osi i realizujące transport wyłącznie na terytorium Francji, będą mogły poruszać się tylko wtedy, gdy pojazd silnikowy spełnia określone warunki środowiskowe. Od wspomnianej daty dopuszczone będą wyłącznie ciągniki siodłowe zarejestrowane po 1 stycznia 2014 roku lub spełniające normę emisji spalin Euro 6.
Nowe przepisy oznaczają, że pojazdy starsze, nawet jeśli technicznie sprawne i przystosowane do przewozu ciężkich ładunków, zostaną wykluczone z ciężkiego transportu krajowego we Francji, jeśli nie spełniają wymaganych norm emisji. Dotyczy to przede wszystkim pojazdów z silnikami Euro 5 i wcześniejszymi oraz z datą pierwszej rejestracji sprzed 2014 roku. Przewoźnicy działający na rynku francuskim będą zmuszeni do weryfikacji swoich flot i ewentualnej wymiany starszych jednostek napędowych. Do 30 września tego roku obowiązywać będzie okres przejściowy — do tego czasu dopuszczona jest eksploatacja zestawów drogowych z pojazdami silnikowymi zarejestrowanymi po 1 października 2009 r. lub spełniającymi normę Euro 5. Od 1 października br. wymagania zostaną jednak znacząco zaostrzone.
Celem tych zmian jest dalsza modernizacja francuskiego transportu drogowego oraz redukcja emisji CO2 poprzez wycofywanie z eksploatacji starszych, bardziej emisyjnych pojazdów. W praktyce oznacza to, że ciężki transport krajowy we Francji będzie możliwy jedynie przy użyciu nowoczesnych i bardziej ekologicznych ciężarówek. Władze francuskie stawiają tym samym na przyspieszenie procesu odnowy floty oraz dostosowanie transportu do unijnych i krajowych celów klimatycznych.
Utworzona: 2025-06-09