Karin Rådström, dyrektor generalna Mercedes-Benz Trucks, odebrała nagrodę z rąk Gianenrico Griffiniego, przewodniczącego jury IToY, podczas uroczystości zorganizowanej na targach IAA Transportation 2024 w Hanowerze.
Mercedes-Benz Trucks zaprojektował eActrosa 600 od podstaw jako elektryczną ciężarówkę. W rezultacie otrzymaliśmy ultranowoczesny pojazd z napędem akumulatorowo-elektrycznym, doskonale radzący sobie w bardzo zróżnicowanych operacjach w transporcie dalekobieżnym podsumował wybór jury jego przewodniczący, Gianenrico Griffini.
Jesteśmy bardzo dumni i uradowani, że jury wybrało naszego eActrosa 600 «Międzynarodową Ciężarówką Roku 2025». Niemal wszyscy członkowie jury mieli już okazję testować eActrosa 600 za kierownicą na drogach całej Europy, dzięki czemu mogli osobiście przekonać się o jego doskonałych osiągach. To wyjątkowy dzień dla naszego zespołu, ponieważ tę wiodącą pozycję naszego samochodu ciężarowego zawdzięczamy niestrudzonej pracy koleżanek i kolegów stwierdziła Karin Rådström.Zgodnie z regulaminem, tytuł przyznawany jest corocznie ciężarówce, która wniosła największy wkład w innowacyjność drogowego transportu towarowego pod względem ekonomiczności, emisji zanieczyszczeń, bezpieczeństwa, dynamiki jazdy i komfortu. Od chwili wprowadzenia wyróżnienia „ITotY” w roku 1977 Mercedes-Benz Trucks zdobył ten tytuł już po raz dziesiąty. Warto dodać, że w tym roku jury po raz pierwszy doceniło producenta za pojazd z napędem akumulatorowo-elektrycznym.
Wielu dziennikarzy będących członkami jury konkursu, uczestniczących w europejskim przejeździe testowym, chwaliło nowoczesną aerodynamikę nowej kabiny kierowcy ProCabin. Udoskonalona aerodynamika ma kluczowe znaczenie w przypadku tego typu ciężarówek eksploatowanych w transporcie dalekobieżnym, ponieważ opór powietrza jest jednym z głównych czynników wpływających na zużycie energii. Dodatkowo, dzięki zmniejszeniu oporu powietrza, można odzyskiwać więcej energii podczas rekuperacji, co przekłada się na większy zasięg pojazdu.
Pozytywną ocenę dziennikarzy „ITotY” uzyskały również osiągi układu napędowego, łagodne przyspieszenie i pozbawione drgań środowisko pracy z różnymi programami jazdy. Z myślą o zastosowaniach w ciężkim transporcie dalekobieżnym opracowano 800-woltową oś elektryczną z dwoma silnikami elektrycznymi i czterostopniową skrzynią biegów. Silniki elektryczne generują moc ciągłą 400 kW oraz moc maksymalną 600 kW. Pojazd wyposażony jest w system sterujący tempomatem i pracą skrzyni biegów Predictive Powertrain Control (PPC), dostosowany do specyfiki napędu elektrycznego. Predykcyjna regulacja pracy układu przeniesienia napędu automatycznie uwzględnia topografię, przebieg drogi i znaki drogowe, umożliwiając maksymalnie efektywną jazdę.
Źródło: Daimler Truck Polska