Poprzez Virtual Reality Experience goście odwiedzający stoisko mogą zajrzeć do świata pojazdów elektrycznych, a także zapoznać się z ekosystemem elektromobilności, obejmującym ciężarówki, usługi i rozwiązania w zakresie ładowania. Specjalnie w tym celu na terenie targowym stworzono mobilny park ładowania, gdzie w warunkach rzeczywistych prezentuje się eksploatację elektrycznej ciężarówki. Przewidziano wiele możliwości skorzystania z doradztwa i osobistej rozmowy.
Elektryczny flagowiec
Mercedes eActros 600 jest wyposażony w akumulator o pojemności ponad 600 kWh oraz efektywną elektryczną oś napędową, które umożliwiają zestawowi o masie 40 ton zasięg 500 km bez konieczności doładowywania akumulatorów (z zależności od stylu jazdy i trasy, można go zwiększyć). Dwa przedseryjne prototypy eActrosa 600 zademonstrowały swoją wydajność operacyjną latem tego roku podczas przejazdu testowego przez 22 kraje Europy trasą liczącą ponad 15 tys. km. Ich akumulatory ładowano wyłącznie z publicznie dostępnych stacji ładowania. Pojazdy uzyskały na całej trasie średnie zużycie energii na poziomie 103 kilowatogodzin na 100 km, co odpowiada zużyciu ok. 10 litrów oleju napędowego na 100 km. Średnio 25% zużycia pokrywała energia odzyskana w procesie rekuperacji.Uroczyste rozpoczęcie seryjnej produkcji eActrosa 600 w fabryce w Wörth zaplanowano na listopad bieżącego roku. Pierwsze egzemplarze mają zostać wyprodukowane i zarejestrowane jeszcze w 2024 roku. Ważną rolę w tym procesie odegrają także zakłady Daimler Truck w Mannheim, Kassel i Gaggenau, które będą dostarczać komponenty do akumulatorowo-elektrycznego napędu.
W ramach wydarzenia poprzedzającego targi „Daimler Truck Media Night” eActros 600 wyruszył na nocny przejazd do Berlina i z powrotem. Miał on na celu po pierwsze zaprezentowanie „na żywo” codziennej użyteczności eksploatacyjnej pojazdu, a po drugie wysłanie sygnału do decydentów politycznych – nie tylko w Berlinie, ale i Brukseli – o tym, że bezemisyjne pojazdy Daimler Truck są gotowe na to, by wyjechać na drogi, a więc teraz konieczne jest przyspieszenie budowy infrastruktury ładowania. Czas nagli, bo od chwili rozpoczęcia sprzedaży pod koniec ubiegłego roku wpłynęło już ponad 2000 zamówień na "sześćsetkę".
Udoskonalona aerodynamika, oszczędne silniki
Swoją premierę targową świętuje Actros L z futurystycznym designem i udoskonaloną aerodynamiką, wyposażony w oszczędne silniki, który oferuje wysoką dynamikę jazdy i najnowsze systemy asystujące. Wydłużony przód pojazdu i inne rozwiązania poprawiające aerodynamikę umożliwiają obniżenie zużycia paliwa do 3%. Zoptymalizowany układ przeniesienia napędu, oparty na skrzyni biegów G291-12 i tylnej osi RAR 2.278d, zapewnia m.in. znacznie lepsze wrażenia z jazdy (szczególnie podczas przyspieszania na wzniesieniach) i niższą prędkość manewrową, a dzięki obniżonej przejazdowej prędkości obrotowej przy 80 km/h jazda jest cichsza i przyjemniejsza. Układ przyczynia się też do obniżenia zużycia paliwa.Elektromobilność to nie tylko ciężarówki
Chcąc uczynić elektromobilność łatwą w zastosowaniu i dochodową dla klientów – także w aspektach wykraczających poza zakup elektrycznych ciężarówek – wraz z rozpoczęciem targów IAA producent promuje w Europie nową markę TruckCharge. Pod tą nazwą firma integruje wszystkie swoje oferty związane z infrastrukturą elektryczną i ładowaniem samochodów ciężarowych, tzn. usługi doradcze, ofertę w zakresie urządzeń oraz eksploatację zelektryfikowanych baz operacyjnych, zarówno dla przewoźników, jak i przedsiębiorstw przemysłowych. Częścią oferty są:- Fleetboard Charge Management – usługa umożliwiająca całościową kontrolę wszystkich interakcji zachodzących między akumulatorowo-elektrycznymi ciężarówkami we flocie a należącymi do firmy stacjami ładowania;
- karta Charging Card pozwalająca bezgotówkowo regulować należności za ładowanie na trasie.
Pojazdy oparte na oprogramowaniu
Jednym z głównych tematów Daimler Truck Media Night był oczekiwany skok rozwojowy poprzez cyfryzację, który z punktu widzenia producenta będzie następną rewolucją technologiczną, a więc perspektywa „pojazdów opartych na oprogramowaniu”. Najnowsze ciężarówki, jak eActros 600 czy Actros L już mają architekturę mechatroniczną, która pozwala na 20-krotnie szybsze niż dotychczas przetwarzanie danych. Oprócz rozszerzenia zakresu funkcji w najnowszych systemach bezpieczeństwa, np. Active Brake Assist 6 czy Active Sideguard Assist 2, umożliwia to także zwiększenie komfortu kierowcy i łączność sieciową. Przykładem Multimedia Cockpit Interactive 2 czy funkcja Connected Traffic Warnings, która rozpoznaje ostrzeżenia o niebezpieczeństwach i przekazuje je pojazdom znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie. Wiele z tych funkcji będzie można w przyszłości aktywować w ciężarówce zdalnie, „over-the-air” – a więc bez wizyty w warsztacie.Pojazdy oparte na oprogramowaniu zaoferują nowe funkcjonalności dla ciężarówek i autobusów, dalece wykraczające poza dzisiejsze standardy – szczególnie w obszarach bezpieczeństwa, komfortu i ekonomiczności. Przykładowo możliwe jest, że taki pojazd zapewni jeszcze lepszą ochronę kierowcy i innym uczestnikom ruchu drogowego, rozpoznając niebezpieczeństwa jeszcze zanim dostrzegą je ludzkie zmysły. Ponadto samochód ciężarowy przyszłości mógłby zastąpić użytkownika w wykonywaniu czynności administracyjnych i dokumentacyjnych, na przykład automatycznie przesyłając cyfrowe dokumenty przewozowe i zamówieniowe albo rezerwując miejsce parkingowe ze stacją ładowania i kabiną prysznicową czy zamawiając wcześniej ulubione danie kierowcy. Można też sobie wyobrazić, że za pomocą odpowiedniej aplikacji w czasie swojego odpoczynku kierowca mógłby zasiąść wirtualnie do posiłku przy domowym stole, choć fizycznie znajduje się w kabinie pojazdu. Ciężarówka oparta na oprogramowaniu mogłaby stać się aktywnym partnerem biznesowym dla przedsiębiorstw logistycznych, ponieważ wysoka moc obliczeniowa pozwala na przetwarzanie w pojeździe w czasie rzeczywistym dużych ilości danych – dotyczących np. topografii, ruchu drogowego czy aktualnych cen energii elektrycznej i wodoru na trasie – oraz ich analizowanie „over-the-air”. Umożliwi to stałą optymalizację eksploatacji pojazdu, a co za tym idzie zwiększenie efektywności firmy.
Fundamentem dla realizacji tej wizji ma być planowane joint venture Daimler Truck i Volvo Group, którego celem będzie stworzenie opartej na oprogramowaniu platformy pojazdu. Konkretnym zadaniem będzie specyfikacja i pozyskanie centralnych, wysokowydajnych komputerów, przetwarzających duże ilości danych, które w przyszłości będą montowane w pojazdach. Podmiot ma także opracować system operacyjny i platformę programistyczną, na bazie której będzie można projektować zróżnicowane aplikacje dla klientów.
Źródło: Daimler Truck Polska