Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

CDS

Kwotowa odpowiedzialność przewoźnika w transporcie - regulacje krajowe vs. konwencja CMR

Utworzona: 2024-07-29


Przewozy międzynarodowe podlegają konwencji CMR, która dość jednoznacznie reguluje zakres odpowiedzialności przewoźnika. Konwencja nie ma jednak zastosowania do przewozów kabotażowych wykonywanych na terytorium państw Europy.

Zakres odpowiedzialności przewoźnika w przewozach kabotażowych regulują przepisy krajowe właściwe dla wykonywanego transportu. Przepisy krajowe mają również zastosowanie w przewozach międzynarodowych, ale wyłącznie w zakresie nie regulowanym konwencją CMR. Przepisy konwencji CMR nie narzucają na nadawcę obowiązku informowania przewoźnika o wartości towaru, ani przekazania dokumentów lub informacji zawierających jego wartość. Zatem o ile przewoźnik ma wiedzę jaki towar będzie przewoził, nie ma żadnej wiedzy o jego wartości i nie jest w stanie ocenić, z jakim ryzykiem finansowych ma do czynienia przystępując do przewozu. W wielu przypadkach dotyczy to również towaru co do rodzaju.

Poniżej porównanie przepisów dotyczących kwotowej odpowiedzialności przewoźnika na gruncie przepisów zagranicznych oraz konwencji CMR. 🔽

Jerzy Różyk

CDS Kancelaria Brokerska
www.oc-przewoznika.info
Do ulubionych CDS
FIRMOWY SPOTLIGHT
Studio Patrzałek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels