Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Trzy kluczowe trendy w europejskich stawkach frachtu drogowego

Utworzona: 2024-06-28


👉 Płaski popyt
👉 Wpływ opłat drogowych za emisję CO₂
👉 Rosnące koszty

W pierwszym kwartale br. odnotowano spadek zarówno stawek spotowych, jak i kontraktowych - wskazuje Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego. Oto trzy kluczowe trendy kształtujące europejskie stawki w transporcie drogowym.

1. Płaski popyt

Popyt na usługi drogowego transportu towarowego w Europie w I kwartale br. utrzymywał się na niskim poziomie. Spadek jest wynikiem nadal słabego popytu konsumenckiego i niższej produkcji przemysłowej. Spadek popytu spowodował obniżkę zarówno stawek spotowych, jak i kontraktowych. Indeks stawek spotowych spadł do 123,9 pkt., czyli wyniósł o 1,1 pkt. mniej niż w poprzednim kwartale i o 8,2 pkt. mniej niż w ujęciu rok do roku. Stawki kontraktowe spadły do 127,6 pkt., czyli o 2,6 pkt. kwartał do kwartału i o 1,0 pkt. rok do roku.

Z drugiej strony trzeba zauważyć, że tempo spadku stawek spotowych maleje, co sugeruje mniej negatywną sytuację popytową, która może doprowadzić do normalizacji stawek spotowych jeszcze w tym roku. Według McKinsey, europejska stopa inflacji w marcu wynosząca 2,4% była najniższa od 33 miesięcy i spowodowała wzrost zaufania konsumentów o 0,6 punktu.

Według najnowszej prognozy Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), w dalszej części roku wolumen drogowego transportu towarowego w UE wzrośnie o 0,4% w ujęciu rok do roku (w porównaniu do -1,1% w 2023 r.). Będzie to możliwe dzięki wzrostowi płac realnych (wraz ze spadkiem inflacji) oraz silnemu rynkowi pracy sprzyjającemu wzrostowi konsumpcji.

2. Wpływ opłat drogowych za emisję CO₂

W ślad za Niemcami opłaty za emisję CO₂ dla samochodów ciężarowych zostały wprowadzone w Austrii, na Węgrzech i w Czechach. Spowodowały one podwyżkę opłat drogowych o 7,4% w Austrii, 13% w Czechach, 40% na Węgrzech i 83% w Niemczech.

Te nowe opłaty stanowią część szerszej inicjatywy wynikającej ze zmienionej dyrektywy w sprawie eurowiniet, mającej na celu zachęcanie do niższych emisji pomimo braku warunków sprzyjających znacznemu upowszechnieniu pojazdów bezemisyjnych. Podwyżki opłat nakładają dodatkowe obciążenia finansowe na przewoźników, którzy już borykają się z wysokimi kosztami operacyjnymi, co wpływa na wysokość stawek frachtu. W wielu krajach Europy spodziewane są zmiany stawek opłat drogowych. Szwecja wprowadziła je już w maju br. Dania zamierza to zrobić w przyszłym roku, Holandia i Rumunia w 2026 r. oraz część Belgii w 2028 r.

3. Rosnące koszty

Koszty operacyjne w transporcie drogowym towarów pozostają na wysokim poziomie. Składają się na to koszty utrzymania pojazdu, ubezpieczenia i opon. Wydatki te nadal rosną w porównaniu z poprzednimi latami. Ceny oleju napędowego, które spadły w 2023 r., zaczęły ponownie rosnąć na początku tego roku. Na koniec I kwartału br. średnia cena oleju napędowego w dystrybutorach wzrosła o 3% w porównaniu z początkiem stycznia br.

Chociaż oczekuje się ożywienia popytu, zmiany regulacyjne, niepewność geopolityczna i wahania cen paliw będą w dalszym ciągu kształtować dynamikę rynku w tym roku. Branża musi stawić czoła wyzwaniom, aby osiągnąć stabilność i wzrost w nadchodzących miesiącach.

Źródło: IRU
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels