Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Klasyki z trójramienną gwiazdą w wyjątkowym rajdzie

Utworzona: 2024-10-21


Osiem kultowych ciężarówek i autobusów marki Mercedes-Benz i Setra wzięło udział w 20. niemieckim rajdzie zabytkowych pojazdów użytkowych.

Wydarzenie pt. „Tour of the Legends”, zorganizowane przez stuttgarckie wydawnictwo ETM Verlag we współpracy z firmą Fehrenkötter, odbyło się z okazji 20. edycji miemieckiego rajdu zabytkowych pojazdów użytkowych. Impreza była okazją, by uczcić twórców i propagatorów rajdu, takich jak Robert Fehrenkötter, a także kolekcjonerów pojazdów użytkowych, takich jak August Alborn, Emil Bölling i Hans Witteler. W tegorocznym rajdzie wzięło udział osiem zabytkowych pojazdów ze stajni Daimler Truck – w tym dwie ciężarówki z konwencjonalną kabiną, popularne w epoce cudu gospodarczego roku 1948, gdy pomagały odbudowywać kraj i na nowo rozpalić wśród Niemców chęć podróżowania.

Mercedes-Benz LAK 315 i O 3500



Mercedes-Benz LAK 315 o masie 14,7 tony powstawał w fabryce w Gaggenau w latach 1953–1958 i był identyczny pod względem konstrukcyjnym ze swoim poprzednikiem, modelem L 6600, który produkowano od 1950 roku. Biorąca udział w rajdzie wywrotka z napędem na wszystkie koła pochodzi z 1955 roku i została przekazana do kolekcji przez firmę Emila Böllinga, specjalizującą się w transporcie żwiru i piasku, który był jednym z pierwszych sponsorów rajdu.

Autobus Mercedes-Benz O 3500 z 1950 roku również posiadał typową w tamtych czasach długą maskę, ponieważ był oparty na tych samych komponentach co seria ciężarówek L 3500. Autobus został zaprojektowany w Sindelfingen w 1949 roku, a od roku 1951 był produkowany jako pierwszy pojazd w fabryce w Mannheim. Do końca produkcji w 1955 roku sprzedano ponad 6000 sztuk, co uczyniło go najbardziej popularnym autobusem swoich czasów. Początkowo biorący udział w rajdzie egzemplarz O 3500 trafił do policji w Berlinie Wschodnim, która po pięciu latach przekazała pojazd do obsługi regularnych linii pasażerskich w Poczdamie. Był tam używany do 1975 roku, po czym został zakupiony i odrestaurowany przez pewnego entuzjastę. Tej wiosny O 3500 przeszedł ponowny remont techniczny w fabryce w Neu-Ulm.

Mercedes-Benz LP 333

Ta trójosiowa ciężarówka, potocznie zwana „stonogą”, była kolejną atrakcją rajdu. Dzięki dwóm przednim osiom skrętnym przyciąga uwagą publiczności podczas każdej wystawy pojazdów zabytkowych. Pod koniec lat 50. niemiecki minister transportu Hans-Christoph Seebohm ograniczył dmc ciężarówek, w wyniku czego tylko pojazdy trzyosiowe mogły osiągać masę całkowitą do 16 ton jako pojazdy pojedyncze. Przy masie własnej 8,3 tony i ładowności 9 ton LP 333 spełniał wymogi rozporządzenia. Kiedy wkrótce potem zmieniono przepisy i pojazdy dwuosiowe ponownie mogły osiągać masę całkowitą 16 ton, model LP 333 zniknął z oferty. Do 1961 roku Daimler-Benz wyprodukował tylko 1833 sztuk, a do dzisiaj po drogach jeździ tylko kilka sprawnych egzemplarzy. Jednak pomimo krótkiego okresu produkcji, koncepcja kabiny nad silnikiem przyjęła się bardzo dobrze.

Mercedes-Benz LP 323

Podobnie jak w przypadku serii LP 333, „P” w oznaczeniu tego modelu pochodzi od nazwiska amerykańskiego przemysłowca George’a Pullmana, konstruktora luksusowych wagonów kolejowych nazywanych „pulmanowskimi”. Kompaktowa konstrukcja 7,4-tonowego pojazdu z kabiną nad silnikiem umożliwiła zastosowanie dłuższej platformy z krótszym rozstawem osi, co wpłynęło korzystnie na ładowność i zwrotność ciężarówki. Pojazd, który wziął udział w rajdzie był użytkowany aż do roku 1991. Następnie w ciągu dwunastu lat został pieczołowicie odrestaurowany w zakładzie w Wörth.

Mercedes-Benz LP 1620

W 1963 roku producent wprowadził na rynek pojazd z całkowicie nową konstrukcją kabiny dla ciężarówek dużej ładowności. Duże okna i kanciasta konstrukcja były znakami rozpoznawczymi i jednocześnie oferowały niespotykaną dotąd widoczność. Ponieważ kabina była wyższa niż w poprzedniku, tunel silnika we wnętrzu był znacznie niższy, co umożliwiało przechodzenie na drugą stronę kabiny. Pojazd szczycił się wieloma innowacjami technicznymi. Nowy silnik wysokoprężny OM 346 z bezpośrednim wtryskiem paliwa znacznie zmniejszył zużycie paliwa w porównaniu z poprzednikiem, a nowy dwuobwodowy/dwuprzewodowy układ hamulcowy znacznie zwiększył bezpieczeństwo. Ponieważ kabina nie była odchylana, dostęp do głównych podzespołów odbywał się przez klapy serwisowe z przodu kabiny i po obu stronach. Dlatego pojazd wkrótce otrzymał przydomek „kalendarz adwentowy”. Ten konkretny egzemplarz ujrzał światło dzienne w 1964 roku i jest w doskonałym, odrestaurowanym stanie z oryginalnym silnikiem i skrzynią biegów po przejechaniu ponad 2 milionów km.

Mercedes-Benz L 1113

Ta ciężarówka jest także owocem rozporządzenia ministra Seebohma, ale w przeciwieństwie do modelu LP 333, była zawsze faworytem. Pojazd oznaczony początkowo jako L 322 wszedł na rynek w roku 1959 jako ciężarówka o średnim tonażu z krótką maską, jednak od 1963 roku był produkowany jako model L 1113 przez 25 lat. W momencie zmiany oznaczenia został wyposażony w silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem OM 352 – również bestseller, który był stosowany w tym segmencie ciężarówek marki z gwiazdą przez dziesięciolecia. Występujący w rajdzie egzemplarz został po raz pierwszy zarejestrowany w 1966 roku i przez 20 lat był wykorzystywany przez sprzedawców owoców, zanim stał się częścią kolekcji.

Setra S6

Pojazd o długości 6,7 metra to najmniejszy model tej marki, jaki kiedykolwiek powstał. Ten kompaktowy autobus z 1962 roku, z przeszklonymi krawędziami dachu i niezależnym zawieszeniu kół z progresywnym gumowym zawieszeniem skrętnym na obu osiach, zapewniał komfortowe warunki podróży dla maksymalnie 25 pasażerów. Podobnie jak większe modele Setry, był wyposażony w samonośne nadwozie i montowany w tyle silnik firmy Henschel. Egzemplarz biorący udział w rajdzie pierwotnie należał do Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Ulm. Autobus był wykorzystywany do pomiarów, a w 1972 roku wymieniono go na inny pojazd w idealnym stanie i z przebiegiem zaledwie 25 000 km.

Mercedes-Benz 814

W 1984 roku ciężarówki klasy lekkiej zastąpiły modele LP, które dominowały w swoim segmencie przez prawie 20 lat. Zapoczątkowały serię ciężarówek o nowoczesnej konstrukcji, do której należało szereg modeli z różnymi typami nadwozia, wariantami tonażowymi i silnikowymi. Wyraziste, funkcjonalne krawędzie zastąpiły zaokrąglone kształty poprzedniej serii modeli.

Trasa prowadziła z Sauerland do Bawarii

Pomimo swojego wieku, wszystkie osiem pojazdów jest w imponującej formie. Podobnie jak podczas pierwszego rajdu, który odbył się w roku 1987, trasa 20. edycji również przebiegała z zachodu na południe Niemiec. Z Brilon w regionie Sauerland, gdzie konwój uformował się na terenie firmy Witteler, podróż prowadziła do Fladungen w Dolnej Frankonii i dalej do Górnej Bawarii przez Kirchberg an der Jagd. Trasa biegła dalej przez granicę austriacką do Lengau w Innviertel (Górna Austria) i przez Ainring w Berchtesgadener Land do Wörgl w Tyrolu. Po sześciu etapach i ponad 1200 kilometrach „Rajd Legend” zakończył się w Dachau w pobliżu Monachium.

Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels