8 grudnia br. Rada Ministrów przyjęła wspomniany projekt ustawy o Inspekcji Transportu Drogowego potwierdzający przekształcenie ITD w umundurowaną formację. W międzyczasie, 5 grudnia br. rząd przyjął także ustawę dotyczącą zmian organizacyjnych ITD.
W ocenie MI, nowe rozwiązania wpłyną na skuteczniejsze wykorzystanie potencjału kadrowego Inspekcji, w tym umożliwienie dyslokacji funkcjonariuszy oraz prowadzenie kontroli drogowych, także w pełnym zakresie, w porze nocnej, w niedziele i święta. Projektowane przepisy umożliwią sprawną intensyfikację działań kontrolnych na polskich drogach w określonym miejscu i czasie, np. w przypadku lokalnie występujących negatywnych zjawisk związanych z ruchem samochodów ciężarowych lub łamaniem przepisów przez nieuczciwie działających przewoźników drogowych, w szczególności z państw trzecich spoza UE.
Potrzeba sprawnego działania funkcjonariuszy Inspekcji Transportu Drogowego ma szczególne znaczenie w przypadku sytuacji nagłych i nieprzewidywalnych. Sprawne zarządzanie profesjonalnie przygotowanymi funkcjonariuszami Inspekcji, pozwalające na bezpośrednie reagowanie na zaistniałe zdarzenia, korzystnie wpłynie na skuteczność przeprowadzanych kontroli, a tym samym na ochronę krajowego rynku wewnętrznego przewozów drogowych przed nieuczciwą konkurencją powiedział minister infrastruktury Alvin Gajadhur.
Najważniejsze rozwiązania:
🔸przekształcenie Inspekcji Transportu Drogowego w umundurowaną formację,🔸 nadanie inspektorom Inspekcji Transportu Drogowego statusu funkcjonariuszy, tak jak jest to obecnie przewidziane w odniesieniu do pozostałych służb kontrolnych dokonujących kontroli przewozów drogowych,
🔸 uregulowanie w sposób kompleksowy pragmatyki służbowej pracowników Inspekcji Transportu Drogowego,
🔸 umożliwienie swobodnej alokacji funkcjonariuszy na obszarze całego kraju oraz prowadzenia skoordynowanych i kompleksowych kontroli drogowych i kontroli w siedzibie przedsiębiorcy.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury