Obecnie wojewódzcy inspektorzy transportu drogowego funkcjonują w ramach struktur wojewódzkiej administracji zespolonej. Chcemy dokonać ujednolicenia równolegle funkcjonujących struktur terenowych Inspekcji i znieść dualizm ich podległości, tak aby podlegały wyłącznie Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego powiedział minister infrastruktury Alvin Gajadhur.Inspekcja Transportu Drogowego została powołana do kontroli przestrzegania przepisów w zakresie przewozu drogowego. ITD funkcjonuje na szczeblu terenowym w oparciu o struktury z uwzględnieniem podziału administracyjnego państwa, tj. 16 wojewódzkich inspektorów, wchodzących w skład administracji zespolonej w województwach.
Najważniejsze rozwiązania
🚩 Wojewódzcy inspektorzy transportu drogowego zostaną wyłączeni ze struktur wojewódzkiej administracji zespolonej.🚩 ITD zostanie zorganizowana w ramach administracji niezespolonej, podległej Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego.
❗ Rozwiązanie to umożliwi szybką i skuteczną reakcję na lokalnie powstające negatywne zjawiska związane z ruchem samochodów ciężarowych. Chodzi także o okresowe prowadzenie działań kontrolnych na szerszą skalę.
❗ Nowe przepisy dadzą możliwość polecenia przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego wojewódzkim inspektorom transportu drogowego wykonywania ich zadań na całym terytorium Polski, niezależnie od terytorialnego zasięgu działania. W ten sposób, inspektorzy ITD będą mogli wykonywać czynności kontrolne i nakładać grzywny w drodze mandatu karnego na terytorium, na jaki zostali oddelegowani.
🚩 Ustanowiony zostanie jeden budżet dla całej Inspekcji Transportu Drogowego.
- Wprowadzenie jednolitego budżetu umożliwi przejrzyste, elastyczne i sprawne zarządzanie środkami finansowymi w zależności od potrzeb. Stworzy też możliwość rozliczania środków budżetowych, które przekazywane są poszczególnym jednostkom organizacyjnym ITD, w powiązaniu z osiągniętymi przez nie wynikami kontrolnymi i zrealizowanymi zadaniami.
Zaproponowane rozwiązania usprawnią funkcjonowanie ITD poprzez możliwość wzmocnionego nadzoru przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego, jeśli chodzi o realizację zadań, które są przewidziane w planach kontrolnych o znaczeniu ogólnokrajowym. Nowe przepisy będą miały także pozytywny wpływ na uczciwą konkurencję na rynku przewozów drogowych.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury/Kancelaria Prezesa Rady Ministrów