Jedyna w Niemczech jednostka taktyczna
Warunki topograficzne terenu w Stuttgarcie i okolicach, obejmujące góry, doliny, trudne i strome zbocza oraz wąskie drogi dojazdowe, wymagają korzystania z wozów strażackich przeznaczonych do eksploatacji w ekstremalnych warunkach terenowych. Cztery nowe Unimogi w połączeniu z dwoma starszymi pojazdami gaśniczymi na bazie Unimoga U 1250 umożliwiają utworzenie specjalnej jednostki taktycznej, jedynej tego rodzaju w Niemczech. Jej celem jest zarówno skuteczne zwalczanie niebezpiecznych pożarów roślinności i lasów, jak i operacje usuwania skutków klęsk żywiołowych na terenach dotkniętych krytycznymi powodziami i podtopieniami. Samochody uzupełniają się wzajemnie w sekcji strażackiej – leśne wozy gaśnicze (TLF-W) szybko dostarczają wodę, a pojazdy ratownictwa technicznego (RW) niosą odpowiednią pomoc.Ćwiczenia w trudnych warunkach terenowych
Zdolność operacyjna pojazdów – możliwość przejazdów przez błoto i wodę, pokonywania piaszczystych traktów, pni drzew, krętych zboczy i stromych ramp o nachyleniu nawet 35 stopni na terenie testowym – spotkała się z entuzjastyczną reakcją wszystkich uczestników szkolenia, w którym wzięło udział 35 strażaków ze stuttgarckiej ochotniczej straży pożarnej.Szkolenie w „żwirowni”, czyli na niezwykle trudnym poligonie testowym dla pojazdów terenowych w badeńskiej gminie Ötigheim dało kierowcom możliwość zapoznania się z obsługą pojazdów w ekstremalnych sytuacjach, a tym samym zbudowania zaufania do zdolności operacyjnych Unimoga.
Szybki dojazd na miejsce wąskimi drogami
Wyjątkowy w tej czwórce jest pierwszy kompaktowy wóz ratownictwa technicznego (RW-K) oparty na modelu U 323 4x4, należącym do typoszeregu nośników narzędzi. Pojazd o dmc 12,7 tony z rozstawem osi 3,6 m, posadowiony na podwoziu o szerokości zaledwie 2,2 m, został zaprojektowany dla zastępu trzech strażaków. Umożliwia szybkie docieranie do wielu miejsc w rejonie Stuttgartu, gdzie występują uprawy winorośli i obszary leśne z bardzo wąskimi i stromymi drogami. Dzięki doskonałej trakcji U 323, możliwe jest efektywne prowadzenie działań pomocowych i ratowniczych przez cały rok, także w niesprzyjających warunkach pogodowych.Unimog U 323 RW-K jest wyposażony w blokady mechanizmów różnicowych na przedniej i tylnej osi o konstrukcji portalowej. Pojazd wyposażono w mechaniczną skrzynię biegów Automatic Shift (EAS) z grupą biegów terenowych oraz silnik osiągający moc 170 kW (231 KM). Zwiększona dopuszczalna masa przyczepy centralnoosiowej wynosi maks. 20 ton. Dwa reflektory LED na dachu kabiny, dodatkowe punktowe reflektory LED oświetlające otoczenie na przednich narożach nadwozia w połączeniu z pneumatycznym masztem oświetleniowym zapewniają dobre oświetlenie miejsca akcji.
Jak wszystkie cztery nowe Unimogi, także U 323 ma odbijacz gałęzi, chroniący przed uszkodzeniami, oraz wciągarkę na przodzie pojazdu. Elementem wyposażenia jest również przenośny, obsługiwany ręcznie chwytak mechaniczny o sile uciągu 16 kN. Narzędzia i sprzęt specjalny (m.in. motorowe piły łańcuchowe i szablaste, szlifierki kątowe, poduszki do podnoszenia, hydrauliczny zestaw ratowniczy) umieszczono w oświetlanych diodami LED komorach sprzętowych, szufladach, schowkach i uchwytach.
Wóz ratownictwa technicznego, który dotrze wszędzie
Unimog U 5023 RW-HG o wysokiej dzielności terenowej ma, masę całkowitą 14,5 tony, rozstaw osi 3,85 metra, moc silnika 170 kW/231 KM i zautomatyzowaną skrzynię biegów z grupą przełożeń terenowych, osie portalowe z rurą reakcyjną i stuprocentowymi blokadami mechanizmu różnicowego (osiowymi i międzyosiową) oraz zabezpieczający układ regulacji ciśnienia w układzie hamulcowym. Przenośny chwytak mechaniczny ma większą siłę uciągu 32 kN.Układ regulacji ciśnienia w oponach umożliwia dostosowywanie powierzchni przylegania opony do jazdy po różnych rodzajach podłoża. Dzięki zdolności brodzenia na głębokość 1,2 metra, ten pojazd ratowniczy – podobnie jak dwa TLF-W – może być wykorzystywany na obszarach objętych powodzią. Co więcej, podczas akcji ratunkowych i ewakuacyjnych wszystkie trzy U 5023 mogą przetransportować w bezpieczne miejsce nawet dziesięć osób na dachu zabudowy.
Będą zwalczać pożary roślinności i lasów
Dwa pojazdy nowego typu U 5023 TLF-W zaprojektowano do efektywnego zwalczania pożarów roślinności i lasów, ale można je także wykorzystywać w zwalczaniu skutków katastrof wodnych. W zabudowę wbudowany jest zbiornik wody gaśniczej w kształcie litery „T” o pojemności 3,2 tys. litrów. W każdej z podwójnych kabin przewidziano miejsce dla czteroosobowego zastępu wraz z ubraniami ochronnymi i sprzętem. W dwóch komorach bocznych i komorze tylnej mieści się sprzęt gaśniczy, przy czym można jeszcze zamontować dodatkowe skrzynie dachowe i inne miejsca na sprzęt. Koła z układem regulacji ciśnienia w oponach i obręczami z blokadą beadlock zaprojektowano z myślą o szczególnych warunkach, takich jak jazda po świeżo wypalonej roślinności.Wydatek wody gaśniczej, podawanej z dwóch luków dachowych umieszczonych nad siedzeniami tylnymi, wynosi w trybie „pump and roll” maksymalnie 2 tys. litrów na minutę. Rozszerzoną ochronę załogi pojazdu podczas zwalczania pożarów lasu zapewnia belkowy zraszacz przedni oraz dysze zraszające umieszczone przed wszystkimi czterema kołami i przy odbijaczu gałęzi na kabinie. Ponadto w sytuacjach krytycznych strażacy mają tu do dyspozycji niezależny od silnika system ochrony własnej pojazdu, zasilany wodą z dwóch oddzielnych zbiorników o pojemności 230 l. Wyposażenie gaśnicze obejmuje także wirnikową pompę gaśniczą z mechanizmem odpowietrzającym, 60-litrowy zbiornik środka pianotwórczego do zmiękczania wody i 20 elastycznych przewodów ciśnieniowych, a także układy podgrzewania zbiorników wody.
Źródło: Daimler Truck