Bezpieczeństwo, utrzymanie i sprawność ruchu
System, to nie tylko tablice zmiennej treści. Najistotniejsze są te elementy niewidoczne dla ludzkiego oka. Wśród nich znajdują się np. czujniki automatycznie zbierające dane na temat ruchu. Wysoki stopień zaawansowania technicznego pozwala im liczyć wszystkie pojazdy z podziałem na kategorie, obliczać czas przejazdu i oceniać poziom swobody ruchu. Na podstawie tych danych oraz obrazu z kamer w sytuacji wystąpienia np. wypadku czy innego zdarzenia, operator systemu zarządzania ruchem może podjąć stosowne działania zapewniające bezpieczeństwo pozostałym kierowcom.W skład systemu wchodzi także osiem stacji meteorologicznych, które na bieżąco śledzą stan nawierzchni drogi, udostępniając dane firmom utrzymaniowym i pracownikom odpowiedzialnym za nadzór. System pozwala także na dwustronną komunikację z uczestnikami ruchu poprzez urządzenia CB uruchamiane w razie konieczności na wybranych odcinkach drogi lub na większym obszarze. W szczególnych przypadkach, które mogą skutkować np. blokadą trasy, (co będzie wymuszało przekierowanie ruchu na drogę alternatywną), system przełączy sygnalizacje świetlne dostosowując sterowanie do zmienionych warunków ruchu.
Jeden standard dla wszystkich
Dla opisywanego systemu stworzono jednolity standard, który będzie obowiązywał także w przypadku rozbudowy systemu. Należy tu pokreślić, że nawet w przypadku poruszania się po drodze na terenie np. sąsiedniego województwa, system traktuje drogę jednorodnie, zapewniając spójność komunikatów.GDDKiA aktualnie rozpoczyna uruchamianie systemu i cykl żmudnych testów związanych z synchronizacją wszystkich jego elementów. Poniższa animacja prezentuje działanie systemu w ramach Krajowy System Zarządzania Ruchem ⬇
Źródło: GDDKiA