Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Niezastąpiony, gdy płoną lasy...

Utworzona: 2023-05-20


Samochód gaśniczy TLF-W skonstruowany na bazie Unimoga U 5023, służący m.in. do zwalczania pożarów lasów, został zaprezentowany na majowych targach "RETTmobil 2023" w Fuldzie (Niemcy).

Wyjątkowe zdolności pokonywania trudnego terenu oraz bogaty zestaw nowoczesnego wyposażenia pożarniczego czynią z pojazdu na bazie Unimoga U 5023 z napędem na wszystkie koła skuteczne narzędzie do gaszenia niebezpiecznych pożarów szaty roślinnej, w szczególności lasów. Model TLF-W przeznaczony jest również do działań ratowniczych na terenach klęsk żywiołowych, takich jak powodzie czy krytycznie wysokie stany wód. Dwa pierwsze egzemplarze pojazdu nowego typu są już użytkowane przez komendę straży pożarnej w Stuttgarcie.

Samochód zaprojektowano zgodnie z wymogami uwzględniającymi normę DIN EN 1846 i w oparciu o zbiór zaleceń dla tego rodzaju pojazdów – „Fachempfehlung Waldbrand-TLF” – opracowany przez AGBF (Grupę Roboczą Kierownictw Zawodowej Straży Pożarnej) i DFV (Niemieckie Zrzeszenie Straży Pożarnej). W standardowej kabinie podwójnej, wykonanej ze stali, zamontowano cztery pojedyncze fotele dla czteroosobowej załogi oraz wygospodarowano miejsce na jej ubrania ochronne i sprzęt.


Samochód wyróżnia się kompaktowymi gabarytami – jego długość wynosi 6950 mm, rozstaw osi – 3850 mm, a całkowita wysokość łącznie z zabudową – 3300 mm. Na uwagę zasługują krótkie zwisy nadwozia z przodu i z tyłu, bardzo duży prześwit podwozia oraz spore kąty natarcia i zejścia. Zmierzając na miejsce akcji samochód może pokonywać brody o głębokości do 1200 mm, a także przejeżdżać przez powalone pnie drzew i duże fragmenty skał.

Zabudowa „Varus 4x4”, dzieło renomowanej firmy Schlingmann, to zespolona konstrukcja ze stali szlachetnej i aluminium o bardzo nisko położonym środku ciężkości, osadzona na podwoziu trójpunktowo. W połączeniu z klasycznymi osiami portalowymi daje to dużą swobodę odkształcania skrętnego, dzięki czemu pożarniczy Unimog szybko i bezpiecznie dociera na miejsce akcji, a w razie potrzeby równie sprawnie opuszcza zagrożony teren. Wbudowany zbiornik wody gaśniczej w kształcie „T” ma pojemność 3,2 tys. litrów. Na dachu zabudowy można przewozić dziesięć osób, np. ewakuując powodzian ze strefy zagrożenia.


Dla ochrony załogi znajdującej się w bliskości ognia zastosowano belkowy zraszacz przedni oraz dysze zraszające umieszczone przed wszystkimi czterema kołami i przy odbijaczu gałęzi na kabinie. Ponadto w sytuacjach krytycznych strażacy mają do dyspozycji system ochrony własnej samochodu, zasilany wodą z dwóch oddzielnych zbiorników o pojemności 230 l. Na przedzie pojazdu znajduje się wciągarka linowa o sile uciągu 50 kN, w razie potrzeby mogąca posłużyć do ewakuacji własnej.

Wyposażenie typu „pump and roll” umożliwia podawanie środka gaśniczego podczas jazdy – to użyteczna cecha przy gaszeniu większych ognisk pożaru na terenach gęsto zalesionych. Wodą gaśniczą o wydatku maksymalnie dwóch tysięcy litrów na minutę załoga może operować przez dwa prostokątne luki dachowe nad tylnymi siedzeniami (po pokrywach luków można chodzić). Strażacy dysponują dwiema prądownicami wytwarzającymi strumień rozproszony oraz ręcznym działkiem wodnym na dachu. Niezbędny przepływ przy ciśnieniu znamionowym 10 barów wytwarza pompa wirnikowa zainstalowana z tyłu. Do opcjonalnego podawania piany służy 60-litrowy zbiornik środka pianotwórczego z dozownikiem.


Przewody najistotniejsze dla funkcjonowania pojazdu są zaopatrzone w płaszcze chroniące je przed wysoką temperaturą. W dwóch komorach bocznych i jednej komorze tylnej jest miejsce na sprzęt gaśniczy, przy czym można jeszcze zamontować dodatkowe skrzynie dachowe na sprzęt. Doskonałą widoczność, również po zmroku i w złych warunkach pogodowych, zapewniają reflektory przednie i tylne, oświetlenie otoczenia zainstalowane w strefie dachu oraz instalacja sygnalizacji specjalnej pojazdu uprzywilejowanego – wykonane w technologii LED.

Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels