Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

W tej pracy nie ma miejsca na nieprzewidziane przestoje

Utworzona: 2023-01-13


Nawet spalinowy samochód nie pojedzie bez prądu – tego w akumulatorze rozruchowym. Bateria w samochodzie zimą ma najtrudniejsze życie i właśnie w niskich temperaturach często mówi „pass”.

O ile w przypadku aut osobowych jesteśmy w stanie w miarę szybko znaleźć dla siebie alternatywny transport, o tyle w przypadku przewozu towarów sprawa się komplikuje. W jaki sposób dobrać akumulator, żeby spełniał nasze potrzeby? I jak o niego zadbać zimą?

Stan akumulatorów w autach staje się obiektem naszego zainteresowania zwykle wtedy, kiedy bateria jest już niemalże rozładowana. Tymczasem sprawność akumulatora jest szczególnie istotna w przypadku aut użytkowych - zlecenia trzeba realizować terminowo, więc w tej pracy nie ma miejsca na nieprzewidziane przestoje. Co ważne - silniki w samochodach użytkowych są większe i cięższe, a więc rozrusznik musi wykonać więcej pracy by wprawić w ruch wszystkie zastygłe od zimna elementy i wygenerować kompresję niezbędną do zapłonu oleju napędowego.

Zużyty akumulator – sygnały alarmowe

Niemrawo kręcący rozrusznik niekoniecznie musi być objawem końca życia akumulatora. Dlatego zanim zdecydujemy się na wymianę ogniwa, warto sprawdzić co jest tego przyczyną. Być może problem leży po stronie układu ładowania czy samego rozrusznika. Jednak jeżeli silnik z oporem zapala, nawet po dłuższej jeździe czy podładowaniu prostownikiem, to najpewniej ogniwo jest już zużyte i zwyczajnie nie jest w stanie zmagazynować odpowiednio dużo prądu. Co ważne, w serwisie można ocenić sprawność akumulatora pod obciążeniem, czyli jego zdolność do uruchomienia silnika. Warto ją zlecać przy okresowych przeglądach.

Wybór akumulatora najlepiej pozostawić specjalistom

Nowoczesne samochody wymagają odpowiednich rozwiązań. Nie w każdej ciężarówce można zastosować klasyczny akumulator ołowiowo-kwasowy. Istotny jest nie tylko rodzaj pojazdu, ale także charakterystyka eksploatacji. Innym obciążeniom poddawany jest akumulator w samochodzie wykorzystywanym do dystrybucji. Krótkie trasy nie zawsze pozwalają go odpowiednio doładować, a bardzo częste rozruchy zużywają prąd. Znaczenie ma również pojemność ogniwa. Akumulator o zbyt dużej pojemności może być wiecznie niedoładowany, ponieważ instalacja w pojeździe nie wytworzy odpowiednio dużo prądu. Z kolei zbyt mały będzie tańszy, ale jego parametry mogą być niewystarczające do sprawnego rozruchu przy bardzo niskich temperaturach. Do tego dochodzi jeszcze kwestia odporności ​na drgania, ważna w przypadku pojazdów, w których ogniwo montowane jest np. w okolicach tylnej osi.

Specjalistyczna wiedza przydaje się wszędzie tam, gdzie rozwiązania z pozoru są bardzo proste, tak jak na przykład wybór i wymiana akumulatora. Istnieje jednak kilkaobszarów, w których warto wspierać się eksperckim doświadczeniem, żeby uniknąć niepotrzebnych kosztów i zakupu sprzętu, który nie spełnia wymagań naszego pojazdudodaje Sławomir Dąbrowski, Specjalista ds. Sprzedaży Części i Usług w Grupie DBK.

Nowy akumulator

W przypadku wymiany akumulatora wskazane jest także sprawdzenie stanu układu zasilania. Jeżeli alternator daje zbyt niskie lub zbyt wysokie napięcie to jazda z taką niesprawnością powoduje znacznie szybsze zużycie akumulatora, a jego wymiana tylko doraźnie rozwiąże problem.

O akumulator i stan układu ładowania warto zadbać zanim temperatury spadną poniżej zera. Dzięki temu zyskujemy święty spokój i eliminujemy ryzyko, że nasz samochód utknie gdzieś w Skandynawii czy Portugalii. Pół biedy, jeśli uda się go uruchomić „na kable”. Gorzej, gdy będzie trzeba kupić nowy akumulator za granicąpodsumowuje Jacek Chodasewicz, Dyrektor Sprzedaży Części i Usług w Grupie DBK.
Źródło: DBK
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LINK Sp. z o.o.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels