Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

REKLAMA

Redukcja śladu węglowego – mocne silniki na biometan
Utworzona: 2022-09-25

Podczas targów IAA Transportation 2022 Scania przedstawia m.in. dwa nowe, 12,7-litrowe silniki na biogaz o mocy 420 i 460 KM. Biorąc pod uwagę emisję od źródła do koła (ang. well-to-wheel), biogaz może wpłynąć na ograniczenie emisji CO2 nawet o 90%.

Nowe silniki osiągają moc 420 i 460 KM, pokrywając zapotrzebowanie segmentu transportu długodystansowego na jednostki o wysokiej mocy. Na targach IAA Scania prezentuje również pojazdy ciężarowe z układem napędowym Super, który wyznacza nowy standard w branży.

Do 1400 km bez tankowania

Zainteresowanie lokalnie produkowanym biometanem do napędu pojazdów ciężarowych szybko rośnie. Pobudza je dążenie do dekarbonizacji transportu drogowego i uniezależnienia się od gazu ziemnego. Połączenie mocnych silników i nowych zbiorników gazu, zapewniających większy zasięg, zarówno w przypadku biometanu sprężonego (ang. CBG), jak i skroplonego (ang. LBG), stwarza możliwość skorzystania z zalet napędu gazowego we wszystkich typach transportu.  
 
Dzięki nowym zbiornikom skroplonego gazu zestaw z naczepą do transportu długodystansowego o masie 40 ton może pokonać do 1400 km bez tankowania. Ponieważ sieć stacji tankowania gazu powiększa się w szybkim tempie, pojazdy ciężarowe z silnikami na gaz to godna uwagi propozycją dla klientów rezygnujących z paliw kopalnych i redukujących swój ślad węglowy
– mówi Stefan Dorski, starszy wiceprezes i dyrektor Scania Trucks.

Wiele ścieżek – jeden cel

Pojazdy ciężarowe z silnikami na gaz są istotnym elementem realizacji celów klimatycznych opartych na naukowych podstawach (ang. Science Based Targets), które wyznaczyła sobie Scania. Firma zadeklarowała 20-procentową redukcję emisji CO2 powstającej przy wykorzystaniu swoich produktów do 2025 r., wyznaczając 2015 r. jako punkt wyjścia. Producent wyraża przekonanie, że elektryfikacja i redukcja zużycia paliwa silników spalinowych nie wystarczą. Do realizacji celów zawartych w porozumieniu paryskim muszą zostać użyte wszystkie dostępne środki.  
 
Nowe jednostki bazują na znanych, 13-litrowych silnikach na gaz, które są w ofercie od kilku lat. Podnosząc moc i dostosowując je do przyszłych norm, Scania deklaruje gotowość umocnienia swojej pozycji na rynku pojazdów ciężarowych na gaz. Jednostki mają zapłon iskrowy – jak silniki benzynowe. Całkowicie spalają mieszankę gazu i tlenu, bez konieczności dodawania oleju napędowego oraz stosowania AdBlue w układzie wydechowym. Wstępne przygotowanie mieszanki zachodzi w kolektorze ssącym, skąd doprowadzana jest do cylindrów.  

Duży potencjał biometanu

Dostrzegamy duży potencjał w komercyjnym wykorzystaniu biometanu. Oferujemy taką elastyczność, tak korzystny całkowity koszt użytkowania i taki zasięg, że jestem przekonany o pozytywnej reakcji klientów. Także na rynkach, gdzie gaz odgrywał rolę marginalną, a obecnie stał się atrakcyjną alternatywą jako paliwo. Eksploatacja pojazdu ciężarowego na gaz jest stosunkowo prosta w porównaniu z innymi alternatywnymi napędami i nie wiąże się z ustępstwami godzącymi w osiągi, elastyczność zastosowania czy komfort kierowcy
– komentuje Stefan Dorski.
Priorytetem konstruktorów było zapewnienie jak najlepszych osiągów, a za wzorzec posłużyły osiągi i charakterystyka nowego silnika Scania Super zasilanego olejem napędowym. Moc maksymalna słabszego wariantu silnika na gaz wynosi 420 KM (311 kW) przy 1900 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 2100 Nm przy 1000-1300 obr/min. Jednostka mocniejsza ma moc 460 KM (340 kW) przy 1900 obr/min, a moment obrotowy wynosi 2300 Nm przy 1000-1300 obr/min. Za oczyszczanie spalin odpowiada układ EGR i trójdrożny katalizator.

Wartość maksymalnego momentu obrotowego silników gazowych jest zbliżona do tej, którą zapewniają podobne jednostki wysokoprężne. Ten sam jest również potencjał oszczędności paliwa. Zamówienia na nowe silniki można składać od trzeciego kwartału 2023 roku.

Źrodło: Scania
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels