Scania bierze udział w wielu testach organizowanych przez europejskie media branżowe, ale to właśnie zwycięstwo „Green Truck” podkreśla to, co jest absolutnie podstawowym wymogiem w naszej branży: oferowanie klientom możliwie jak najwyższej wydajności transportu. Układ napędowy Scania Super wprowadziliśmy na rynek w 2021 roku, a wraz z nim nowy poziom wydajności: 8-procentową oszczędność paliwa, z której korzystają teraz nasi klienci w swojej codziennej pracy podkreśla Stefan Dorski, starszy wiceprezes i dyrektor Scania Trucks.Test „Green Truck” co roku organizują dwa czasopisma: „Trucker” i „Verkehrs-Rundschau”. Pierwszy raz rywalizowano w roku 2011. Dotychczas Scania zwyciężyła dziewięciokrotnie, a oprócz tego zdobyła cztery drugie miejsca i jedno piąte (w pierwszej edycji). Ocena pojazdów odbywa się na podstawie analizy wszystkich istotnych aspektów wydajności transportu i zrównoważonego rozwoju: zużycia paliwa, średniej prędkości jazdy, ilości zużytego AdBlue i masy ciężarówki.
Wszyscy w Scania jesteśmy dumni i bardzo się cieszymy, że odzyskaliśmy tytuł najbardziej efektywnej paliwowo długodystansowej ciężarówki. Mniejsze zużycie paliwa oznacza, że nasze samochody w znacznym stopniu przyczyniają się do ograniczenia emisji CO2, ponieważ zdecydowana większość światowego transportu nadal bazuje na silnikach spalinowych dodaje Stefan Dorski.Gdy przyjrzymy się bliżej danym wykorzystywanym w przeliczeniach jurorów „Green Truck”, na dystansie 100 km średnia różnica między pojazdem marki Scania, a zdobywcą drugiego miejsca wynosi 0,41 l paliwa. Biorąc pod uwagę fakt, że ciężarówka w transporcie długodystansowym przejeżdża około 150 tys. km rocznie, oznacza to, że roczny wynik pojazdu szwedzkiego producenta jest o ponad 600 l lepszy. Przy masie 7040 kg, Scania była również najlżejszym pojazdem i osiągnęła najwyższą średnią prędkość: 79,70 km/h. W maju 2023 roku producent wprowadził zaktualizowaną wersję swojego systemu CCAP (Cruise Control z Active Prediction), co prawdopodobnie zapewniło dodatkową przewagę w teście.
Testy w ramach konkursu „Green Truck” odbywają się na różnych typach dróg (głównie na autostradach) w okolicach Monachium. Ich przebieg jest ściśle monitorowany przez organizatorów oraz pracowników uczestniczących w konkursie firm. Przy wyliczeniach uwzględniane są dane z pojazdu referencyjnego, by skompensować zmieniające się warunki (np. jak silny wiatr, deszcz, zmiany temperatury).
Źródło: Scania Polska