Wyraziste kontury ciężarówki, z paskiem LED z przodu, stanowią zapowiedź koncepcji wzorniczej przyszłego pojazdu seryjnego. Pierwsze prototypy już przechodzą intensywne testy i jeszcze w tym roku zostaną poddane testom na drogach publicznych. W przyszłym roku prototypy przedseryjne mają trafić do testów w ręce firm-klientów.
Stale rozszerzamy nasze portfolio samochodów ciężarowych z akumulatorowym napędem elektrycznym. Koncentrujemy się przy tym na zapewnieniu wyraźnych korzyści naszym klientom. Konstrukcja tych pojazdów jest od początku ukierunkowana na mobilność elektryczną, dzięki czemu zapewniają one lepsze wrażenia z jazdy, a także większą efektywność energetyczną i trwałość
– skomentowała targową premierę Karin Rådström, dyrektor generalna Mercedes-Benz Trucks.
Ciągniki i podwozia
Producent ujawnił kilka informacji na temat seryjnego eActrosa LongHaul. Oprócz ciągnika siodłowego, już od premiery rynkowej będą produkowane również podwozia pod zabudowę. Trzy pakiety akumulatorowe zapewnią ciężarówce łączną pojemność zainstalowaną na poziomie przekraczającym 600 kWh, a dwa silniki elektryczne zintegrowane z nową osią elektryczną wygenerują moc ciągłą 400 kW i moc maksymalną 600 kW.Zastosowano akumulatory z ogniwami w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP), które odznaczają się m.in. długą trwałością oraz wysoką energią użyteczną. Korzystając ze stacji ładowania o mocy około jednego megawata, akumulatory pojazdu seryjnego będzie można naładować z poziomu 20 do 80% w czasie znacznie krótszym niż 30 minut.
Konstruktorzy projektują elektryczną wersję pod kątem uzyskania takich samych parametrów wytrzymałościowych pojazdu i poszczególnych komponentów, jak w przypadku porównywalnego konwencjonalnego Actrosa do ciężkiego transportu dalekobieżnego, a więc przebiegu 1,2 mln km w ciągu 10 lat eksploatacji.
Na jednej linii z konwencjonalnymi
Nowy model będzie pierwszym bateryjnym pojazdem seryjnym produkowanym od A do Z na istniejącej linii montażowej w fabryce w Wörth. Obejmie to także montaż wszystkich komponentów elektrycznych oraz uruchomienie pojazdu na końcu linii, co z kolei umożliwi osiągnięcie wysokiej wydajności produkcyjnej oraz w pełni równoległą produkcję konwencjonalnych i elektrycznych samochodów ciężarowych na tej samej linii. W przypadku eActrosa 300/400 i eEconica ich elektryfikacja odbywała się dotąd w ramach oddzielnego procesu w Future Truck Center w zakładzie w Wörth.Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego technikę motoryzacyjną, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi.
eTrailer zwiększa zasięg ciągnika
Zelektryfikowane naczepy mogą znacznie zwiększać zasięgi elektrycznych ciągników, czego przykładem eTrailer – naczepa skonstruowana przez firmę technologiczną Trailer Dynamics we współpracy z Krone. Kluczowym jej elementem jest zamontowana w naczepie oś elektryczna z akumulatorami, które zasilają ciągnik dodatkową mocą. W zależności od pojemności akumulatorów eTrailera, umożliwi to seryjnemu wariantowi eActrosa LongHaul uzyskanie zasięgu oprzekraczającego 800 km.Współpraca w dziedzinie infrastruktury
W celu zapewnienia publicznych możliwości ładowania pojazdów w transporcie dalekobieżnym, Daimler Truck, TRATON GROUP i Volvo Group utworzyły w lipcu spółkę joint venture. W ramach wspólnego przedsięwzięcia przewiduje się budowę i eksploatację w Europie publicznej sieci punktów ładowania o wysokiej mocy, przeznaczonej dla samochodów ciężarowych dużej ładowności i autobusów turystycznych. Sieć ładowania ma być dostępna dla operatorów flot w Europie niezależnie od marki.Doradztwo dostosowane do indywidualnych potrzeb
Oferta marki obejmuje kompleksowe rozwiązanie transportowe, obejmujące technikę motoryzacyjną, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta. Ten ekosystem obejmuje m.in. doradztwo w zakresie efektywnego użytkowania pojazdu i optymalizacji jego całkowitych kosztów posiadania. Na podstawie dotychczasowych tras przejazdów można na potrzeby danego klienta określić maksymalnie realistyczny profil zastosowań elektrycznych ciężarówek oraz wyznaczyć trasy, jakie będą mogły pokonywać. Ponadto, oprócz elektryfikacji bazy operacyjnej, elementem tzw. eConsultingu mogą być – zależnie od życzenia klienta – wszelkie kwestie dotyczące planowania, procedur wnioskowych i realizacji inwestycji związanych z konieczną infrastrukturą ładowania oraz przyłączeniem do sieci.Źródło: Mercedes-Benz Trucks Polska