Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Bez spalin w sektorze komunalnym

Utworzona: 2022-05-31


Na tegorocznych targach IFAT w Monachium firma Mercedes-Benz Trucks prezentuje m.in. samochody ciężarowe eEconic i eActros z akumulatorowym napędem elektrycznym, które można wykorzystywać przy wywozie odpadów czy pracach budowlanych.

Stoimy przed wyzwaniem pogodzenia bezpiecznej mobilności, dbałości o środowisko i jakości życia w środowisku miejskim. Nasze w pełni elektryczne pojazdy użytkowe nie emitują lokalnie CO2, są ciche i dzięki temu stanowią doskonałe rozwiązanie zwłaszcza do użytku komunalnego
– zapewnia dr Ralf Forcher, szef spółki Mercedes-Benz Special Trucks.

eEconic – premiera targowa

Elektryczny eEconic, który na IFAT ma swoją premierę targową, wejdzie do produkcji seryjnej w drugiej połowie 2022 r. To niskopodłogowa ciężarówka o dmc 27 ton, wyposażona w oś elektryczną ze zintegrowanymi dwoma silnikami elektrycznymi. Bazuje konstrukcyjnie na eActrosie przeznaczonym do ciężkiego transportu dystrybucyjnego. Energia pochodzi z trzech pakietów akumulatorowych, z których każdy ma zainstalowaną pojemność 112 kWh1 i pojemność użytkową ok. 97 kWh2.


Ładowanie możliwe jest z mocą do 160 kW: po podłączeniu do terminala szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A "napełnienie" energią trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80% procent zajmuje nieco ponad godzinę (w temperaturze otoczenia 20°C). Elektryczna śmieciarka może w trybie jednozmianowym, bez dodatkowego ładowania, obsłużyć zdecydowaną większość typowych tras zbiórki odpadów. Stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację. Standardowy interaktywny kokpit multimedialny (Multimedia Cockpit Interactive) stale informuje m.in. o poziomie naładowania akumulatorów, pozostałym zasięgu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii w kWh na 100 km. Testy na kole podbiegunowym wykazały, że pojazd radzi sobie niezawodnie nawet w temperaturach do -25°C.

Elektryczny układ napędowy pozwolił na uzyskanie płaskiej podłogi we wnętrzu kabiny, co ułatwia przechodzenie przez nią i wysiadanie po stronie pasażera. Standardowe wyposażenie pojazdu obejmuje m.in. asystenta martwego pola S1R, zwiększającego bezpieczeństwo podczas wykonywania skrętu w prawo, a także asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych. Targowy egzemplarz jest wyposażony w zabudowę firmy Zöller – Medium X4 22,5 Clean Drive, zaprojektowaną do montażu na podwoziu z napędem w pełni elektrycznym i wyposażoną w przyłącze wysokiego napięcia.

eActros z elektryczną przystawką odbioru mocy

Na targach IFAT można zobaczyć również eActrosa ze zelektryfikowaną zabudową bramową PST 18 firmy Palfinger oraz urządzeniem wielofunkcyjnym eWorX dostarczonym przez ZF, który zapewnia komunikację między ciężarówką a zabudową za pośrednictwem złącza magistrali CAN.


Urządzenie bramowe z pilotem zdalnej obsługi, dzięki swojej przyjaznej w użytkowaniu konstrukcji oraz asymetrycznym i indywidualnie sterowanym ramionom podnoszącym, jest w stanie szybko załadować nawet kontenery stojące w trudno dostępnym miejscu.

Aby zoptymalizować wydajność eksploatacyjną, eWorX integruje takie komponenty, jak silnik elektryczny, falownik, elektroniczny sterownik i moduły oprogramowania właściwe dla danego zastosowania w jednym tylko urządzeniu typu „podłącz i pracuj”. Akumulator trakcyjny eActrosa, za pomocą złącza prądu stałego, zasila energią elektryczną system eWorX. Silnik elektryczny eWorX wykorzystuje tę energię do napędzania pompy hydraulicznej zabudowy. Nie jest więc potrzebne jej mechaniczne połączenie z silnikiem trakcyjnym pojazdu.

W system eWorX, stanowiący połączenie między pojazdem a zabudową, wyposażony jest również eActros z zabudową hakową RS21.65, prezentowany na stoisku targowym firmy Meiler. Zaletą tego systemu jest praca układu hydraulicznego w zależności od zapotrzebowania, co oznacza, że pompa pracuje tylko podczas poruszania zabudowy, co zapobiega niepotrzebnemu zużyciu energii. Nie ma też hałasu, jaki generowałby silnik spalinowy, co jest szczególnie cenne podczas eksploatacji pojazdu na obszarach wrażliwych, np. w dzielnicach mieszkaniowych.


Sama zabudowa jest wyposażona m.in. w zdalne sterowanie radiowe, zależny od obciążenia system szybkiego biegu, umożliwiający osiąganie szybkich cykli roboczych, oraz w nożycową osłonę przeciwwjazdową z lampami pozycyjnymi.

Zaawansowana technika sprzyja wydajności

Mercedes-Benz Trucks wyposaża eActrosa w system ePowertrain w postaci elektrycznej osi sztywnej z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Energia dociera do nich z trzech (eActros 300) lub czterech (eActros 400) pakietów akumulatorowych, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh i pojemności użytkowej ok. 97 kWh. Baterie można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do terminala szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie trzech pakietów akumulatorowych eActrosa 300 z poziomu 20 do 80% zajmuje nieco ponad godzinę (w sprzyjających warunkach).

Standardowe wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje m.in. zewnętrzny dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) wymagany przepisami prawa, Active Brake Assist piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych i asystenta martwego pola S1R. Ten ostatni system prezentuje ostrzeżenia wizualne na wyświetlaczu MirrorCam, który w tym modelu montowany jest zamiast konwencjonalnych lusterek głównych i szerokokątnych.

Producent pojazdów udostępnia swoim klientom szereg rozwiązań cyfrowych, z których można korzystać za pomocą portalu Fleetboard. Są to m.in. zindywidualizowany Charge Management System, umożliwiający np. tworzenie profili ładowania, oraz Logbook – dziennik zawierający szczegółowe dane na temat czasów jazdy, postoju i ładowania. Kolejne narzędzie, Mapping-Tool, w czasie rzeczywistym pokazuje aktualną lokalizację danego pojazdu oraz informuje, czy jest on w ruchu, stoi, czy trwa jego ładowanie, a także, jaki jest poziom naładowania akumulatorów.

Źródło: Mercedes-Benz Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels