Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Europejskie rozwiązania dla przewoźników w związku z rosnącymi cenami paliw

Utworzona: 2022-03-21


Nadzwyczajne środki wdrażają władze Irlandii, Francji, Portugalii, a także Włoch, by wesprzeć rodzimych przewoźników.

Z apelami do swoich rządów, w celu zwrócenia uwagi na drastyczne podwyżki cen paliw, które stawiają pod znakiem zapytania opłacalność biznesu i skłonią rządzących do działania, zwróciły się między innymi stowarzyszenia transportowe Hiszpanii, Francji, Niemiec, Rumunii, Włoch. Również światowa organizacja transportu drogowego IRU wezwała rządy do podjęcia pilnych działań ograniczających negatywne skutki wzrostu cen paliw w komercyjnym transporcie drogowym, w tym obniżenia podatku paliwowego, aby zapobiec kryzysowi gospodarczemu na dużą skalę. Szerzej opisywaliśmy temat Ceny paliw rosną, branża transportowa tonie - potrzebne jest działanie. Już są widoczne pierwsze efekty ich starań.

🚩 Ministrowie Irlandii uzgodnili ukierunkowany i tymczasowy program dotacji, który zapewni płatność w wysokości 100 euro tygodniowo za każdy pojazd ciężarowy (powyżej 3,5 tony) wymieniony w licencji przewoźnika drogowego. Program będzie działał przez okres 8 tygodni, a następnie zostanie poddany przeglądowi. Więcej na temat można przeczytać w materiale Dopłata w wysokości 100 euro tygodniowo za każdy pojazd ciężarowy.

🚩 Rząd Francji osiągnął porozumienie ze stowarzyszeniami transportowymi tego kraju. Obejmuje on wsparcie z budżetu państwa w wysokości 400 mln euro na pomoc bezpośrednią dla przedstawicieli transportu drogowego. Kwota ta będzie podzielona:
➡ autokary: 1000 euro
➡ pojazdy do transportu towarów o dmc poniżej 7,5 t: 400 euro
➡ pojazdy do transportu towarów, których dmc wynosi od 7,6 t do 25,9 t: 600 euro
➡ samochody ciężarowe powyżej 26 t: 750 euro
➡ ciągniki: 1300 euro
➡ lekkie samochody dostawcze, karetki pogotowia, lekkie pojazdy medyczne: 300 euro.

Program pomocowy przewiduje także premię w wysokości 15 centów za litr oleju napędowego dla pojazdów transportowych przez okres 4 miesięcy. Szerzej opisywaliśmy temat Strajk we Francji odwołany- osiągnięto porozumienie.

🚩 Rząd Portugalii spotkał się z przedstawicielami stowarzyszeń sektora transportu towarowego i podjął decyzję o wzmocnieniu działań wspierających ten sektor. Zdecydowano się kontynuować:
➡ Dotację w wysokości 30 centów za litr paliwa do 35 ton i 0,20 centa za litr od 35 ton wzwyż, łącznie w litrach równych połowie średniego zużycia różnych rodzajów i transportu w ciągu 3 miesięcy, płatne w jeden ryczałt w roku 2022.
➡ Dotację w wysokości 30 centów za litr AdBlue dla wszystkich kategorii, łącznie w litrach równych połowie średniego zużycia dla różnych typów i transportu, w ciągu 3 miesięcy i wypłacane jednorazowo w 2022 roku.
➡ Rozszerzyć elastyczność płatności podatków, która istniała dla MŚP na cały sektor transportu, niezależnie od wielkości i obrotów (dostarczanie potrąceń IRS i IRC oraz VAT w 3 lub 6 nieoprocentowanych miesięcznych ratach).

Rząd analizuje również stworzenie przejściowego systemu refundacji profesjonalnego oleju napędowego bezpośrednio na stacjach benzynowych, jako sposób na wsparcie skarbu przedsiębiorstw. Środek ten wymaga zgody i wysiłku dostosowawczego operatorów, z którymi rząd będzie współpracował.

Te nowe środki wzmacniają wysiłki, które rząd podejmuje, aby pomóc firmom najbardziej dotkniętym wzrostem cen, a tym samym dodać do innych już wdrożonych:
➡ Limit ilości litrów profesjonalnego oleju napędowego został zwiększony z 35 000 litrów do 40 000 litrów (maksymalna dopuszczalna przez prawo).
➡ Wydatki związane z zakupem paliwa podlegają odliczeniu w 120% od dochodu podlegającego opodatkowaniu z tytułu przewozu drogowego osób i rzeczy. Środek ten wygasł 31 grudnia 2021 r. i został przedłużony o kolejne 5 lat.
➡ Zmniejszenie o 50% stawki IUC dla kategorii D, ze skutkiem od 1 stycznia 2022 r.

🚩 Włoska Rada Ministrów zatwierdziła szereg działań zaproponowanych przez Ministerstwo Zrównoważonej Infrastruktury i Mobilności w celu złagodzenia skutków ekonomicznych wynikających ze wzrostu cen paliw. Dla wsparcia sektora transportu drogowego przewidziano:
➡ Utworzenie funduszu o wartości 500 milionów.
➡ Obniżenie akcyzy na olej napędowy do pojazdów silnikowych.
➡ Uwzględnienie w umowach przewozowych klauzuli korekty opłat uwzględniającej wzrost cen paliw. W szczególności, w umowach zawartych na piśmie, klauzula korekty opłaty musi być zawarta, jeżeli cena paliwa odnotuje zmianę o co najmniej 2% wartości przyjętej jako odniesienie w momencie podpisywania umowy lub ostatniej dokonanej korekty. W przypadku umów o przewóz towarów zawartych w formie niepisemnej oczekuje się, że wynagrodzenie zostanie ustalone na podstawie indykatywnych wartości kosztów operacyjnych przewoźnika drogowego publikowanych i okresowo aktualizowanych przez Ministerstwo Zrównoważonej Infrastruktury i Mobilności.
➡ Dalsze wsparcie sektora poprzez dodatkowe 15 mln euro na rok 2022 dla Centralnego Komitetu Rejestru Przewoźników Drogowych, który m.in. przekazuje spółkom środki w formie rekompensaty obniżki opłat autostradowych oraz dodatkowych 5 mln na ryczałtową redukcję nieudokumentowanych wydatków.
➡ Zwolnienie na rok 2022 dla przewoźników towarowych w imieniu osób trzecich z wpłaty składki na rzecz Urzędu Regulacji Transportu. Środek pociąga za sobą łączne oszczędności w wysokości około 1,4 miliona euro dla sektora i przyniesie korzyści około 3114 firmom transportowym.
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels