Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Europa bez kierowców ciężarówek? Niemcy biją na alarm

Utworzona: 2025-01-18


Kryzys kadrowy w branży transportu i logistyki staje się coraz bardziej realnym zagrożeniem, co potwierdzają dane opublikowane przez Federalny Urząd Statystyczny w Niemczech (Destatis). W 2023 roku niemal 40% kierowców zawodowych w transporcie towarowym miało co najmniej 55 lat.

Starzenie się społeczeństwa, szczególnie widoczne w Niemczech, stanowi poważne wyzwanie dla branży transportowej. Federalny Urząd Statystyczny (Destatis) wskazuje, że zawód kierowcy ciężarówki należy do grupy zawodów kluczowych, w których deficyty kadrowe są szczególnie odczuwalne. Prawie 40% zawodowych kierowców w transporcie towarowym w Niemczech ma co najmniej 55 lat, co oznacza, że w ciągu najbliższej dekady znaczna część z nich przejdzie na emeryturę. W kontekście starzejącego się społeczeństwa jest to poważny problem, który może wpłynąć na cały łańcuch dostaw w Europie.

W Polsce sytuacja wygląda równie niepokojąco. Zgodnie z ogólnopolskim Barometrem Zawodów na 2025 rok, kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych będą deficytowi w aż 331 powiatach na 380, co potwierdza, że zawody te pozostają trwale deficytowe od 2016 roku ⬅KLIK. Z raportu Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego wynika, że w wielu regionach świata, w tym Europie, Ameryce i Azji, młodsze pokolenia niechętnie podejmują pracę jako kierowcy. Średni wiek kierowców rośnie, a liczba osób poniżej 25. roku życia w tej branży jest na poziomie poniżej 12%, co wskazuje na trudności w pozyskiwaniu nowych pracowników (więcej informacji - TUTAJ).

Brak młodych adeptów zawodu kierowcy to kolejny istotny problem. Według danych Destatis, młode pokolenia nie podejmują pracy w sektorze transportu w wystarczającym stopniu. Głównymi przyczynami są niskie wynagrodzenia, presja czasowa, długie godziny pracy za kierownicą oraz brak odpowiedniego wsparcia. Te czynniki sprawiają, że zawód staje się mało atrakcyjny dla nowych pracowników. Ponadto niewystarczające programy edukacyjne i brak skutecznych kampanii promujących tę profesję utrudniają przyciągnięcie nowych kierowców.

Starzenie się siły roboczej w Niemczech już teraz wywołuje negatywne skutki, a w przyszłości sytuacja może się pogorszyć. Niedobór kierowców prowadzi do opóźnień w dostawach i wzrostu kosztów transportu, co odczuwają zarówno przedsiębiorcy, jak i konsumenci. Dodatkowe obciążenie dla pozostałych pracowników zwiększa także ryzyko wypalenia zawodowego.

Aby zapobiec kryzysowi, branża musi działać już teraz. Kluczowe są inwestycje w młodych kierowców poprzez atrakcyjne programy szkoleniowe, stypendia i kampanie informacyjne promujące zawód. Poprawa warunków pracy – w tym podwyższenie wynagrodzeń, lepsza regulacja czasu pracy oraz wsparcie psychologiczne – może znacząco zwiększyć atrakcyjność tej profesji. Równie ważne jest ułatwienie dostępu do zawodu dla pracowników spoza Unii Europejskiej, co mogłoby złagodzić braki kadrowe w krótkim czasie.

Obecne dane z Niemiec stanowią sygnał ostrzegawczy dla całej branży transportowej w Europie. Jeśli zawód kierowcy ciężarówki nie stanie się bardziej atrakcyjny, kryzys kadrowy może doprowadzić do poważnych zakłóceń w łańcuchach dostaw, wpływając na stabilność gospodarki. Branża transportowa musi podejść do problemu kompleksowo, aby zapewnić swoją przyszłość i sprostać nadchodzącym wyzwaniom.

Źródło: Destatis
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels