Ciekawostki
Nagrodzony ''2023 Truck Innovation Award'' prototyp koncepcyjny eActrosa LongHaul.
Wyjątkowa ciężarówka wykonana na zamówienie. Mercedes AROCS 3753 z przedłużoną kabiną i licznymi funkcjami specjalnymi. W trasie do Epe i Zwolle nie obyło się bez drobnych problemów technicznych.
Według Rzecznika wprowadzona karalność za przekroczenie prędkości do dziesięciu km/godz. budzi zastrzeżenia. We wnioskach kierowanych do Rzecznika Praw Obywatelskich kierowcy podnoszą, że nieuzasadnione i nieracjonalne jest karanie kierowców za przekroczenie prędkości o 1 km/ godz. jeśli margines błędu urządzenia pomiarowego wynosi8230; 3 km/ godz. Kierowcy powołują się na tzw. margines tolerancji błędu lub margines techniczny. Problem dodatkowo obciąża sądy, które muszą rozpatrywać sprawy kwestionowania wyników pomiaru prędkości. Rzecznik Praw Obywatelskich proponuje następujące rozwiązanie: należy przyjąć, że pomiar wskazany urządzeniem jest obciążony pewnym marginesem błędu. To z kolei pozwoliłoby na wymierzenie kary na podstawie tzw. pomiaru przyjętego, czyli wyniku zmniejszenia pomiaru wskazanego urządzeniem o maksymalny margines błędu pomiaru.
Nowe rozporządzenie zastąpi dotychczasową metodę kalkulacji współczynnika ryzyka wystąpienia naruszeń przepisów regulujących czas prowadzenia pojazdu, obowiązkowe przerwy i odpoczynek kierowcy. Nowa metoda obliczenia ryzyka przedsiębiorstw transportowych oparta zostanie na wspólnym wzorze. Na podstawie wyniku, kontrolowane przedsiębiorstwa zostaną zakwalifikowane do właściwego przedziału ryzyka. Informacja o podmiotach, które znajdą się w grupie wysokiego ryzyka zostanie udostępniona wojewódzkim inspektorom transportu drogowego, Komendantowi Głównemu Policji, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, Głównemu Inspektorowi Pracy i Komendantowi Głównemu Straży Granicznej. Podmioty, które znajdą się w grupie najwyższego ryzyka będą typowane do kontroli w pierwszej kolejności. Projekt rozporządzenia ma na celu, m. in. wdrożenie do polskiego porządku prawnego Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 15 lipca 2020 roku.
Ten odcinek Volvo Trucking Adventure rozpoczyna się nie na otwartej drodze ale na otwartych wodach, gdzie Iwona Blecharczyk próbuje swoich sił w wędkarstwie dalekomorskim, doświadczając zarówno dreszczyku emocji związanego z próbą usidlenia ryby, jak i wspaniałych krajobrazów.
Następnie wyjazd w górę wybrzeża, aby załadować norweskiego łososia na eksport na cały świat. Z Norwegii eksportowana jest wystarczająca ilość ryb, aby wyprodukować 42 miliony posiłków dziennie. Drogi do celu są wąskie, kręte i ryzykowne: czy Iwona poradzi sobie z wyzwaniem?
Iwona jeszcze raz opuszcza drogę i wzbija się w powietrze na ekscytującą przejażdżkę helikopterem, a następnie kończy podróż w najbardziej wysuniętym na północ punkcie Europy kontynentalnej i patrzy wstecz na wszystko, co osiągnęła w trakcie tej niesamowitej przygody.
Nowy elektryczny samochód ciężarowy pokazuje, w jaki sposób Scania dostarcza inteligentną technologię do transportu schłodzonej i mrożonej żywności. Scania dostarczyła również kompletne rozwiązanie do ładowania. Ciężkie transporty elektryczne i transporty schłodzonej żywności stanowią wyzwanie, jeśli chodzi o technologię, ponieważ wymagają kompatybilnych interfejsów między gniazdami zasilania w celu kontroli temperatury i inteligentnej integracji w celu zminimalizowania zużycia energii zarówno przez samochód ciężarowy, jak i przyczepę. Pojazd ma zatem mocniejsze komponenty niż pojazdy elektryczne, które Scania ma teraz w produkcji seryjnej, aby móc poradzić sobie z wymagającymi operacjami.