Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Kancelaria Transportowa LEGALTRANS

Dieta kierowcy – ile wynosi?

Utworzona: 2025-03-15


Nieodłącznym elementem wykonywania pracy na stanowisku kierowcy zawodowego są podróże służbowe, odbywające się zarówno w kraju, jak i za granicą. Ten kto świadczy pracę poza miejscem siedziby pracodawcy, ponosi z tego tytułu zwiększone koszty na wyżywienie, noclegi i dojazdy, które są pokrywane w ramach diety dla kierowców.

Prawo do otrzymywania diet zostało wyrażone w art. 775 KP, który to stanowi, że pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy, przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Szczegółowe zasady przyznawania diety dla kierowcy zawodowego oraz jej wysokość regulują natomiast przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

Dieta kierowcy w przewozach krajowych i międzynarodowych

W przypadku grupy zawodowej, jaką stanowią kierowcy, musimy odwołać się do jeszcze jednego aktu prawnego – ustawy o czasie pracy kierowców. Dla interpretacji przepisów dotyczących diet kierowców w przewozach krajowych i międzynarodowych kluczowe pozostają trzy zawarte w niej regulacje, wyrażone odpowiednio w art. 2 pkt 7, art. 21a oraz art. 26f.

W ostatnich latach, na skutek zmian wprowadzanych przepisami Pakietu Mobilności, dieta kierowcy zawodowego została istotnie zmodyfikowana. Obecnie przez podróż służbową rozumie się każde zadanie służbowe wykonywane jedynie w ramach krajowych przewozów drogowych, polegające na wykonywaniu, na polecenie pracodawcy:
📌przewozu drogowego poza miejscowość siedziby pracodawcy, na rzecz którego kierowca wykonuje swoje obowiązki, oraz inne miejsce prowadzenia działalności przez pracodawcę, w szczególności filie, przedstawicielstwa i oddziały, lub
📌wyjazdu poza miejscowość, o której mowa powyżej, w celu wykonania przewozu drogowego.

Kierowcom, którzy wykonują krajowe przewozy drogowe w podróży służbowej przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem tego zadania służbowego, ustalane na zasadach określonych w przepisach art. 775 § 3–5 KP, znane jako dieta kierowcy w Polsce.

Od lutego 2022 roku kierowców wykonujących zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych, na mocy znowelizowanych przepisów, nie uznaje się za będących w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 3–5 KP. Oznacza to zatem, że terminu „dieta kierowcy międzynarodowego” nie można uznać za do końca poprawny.

Czym jest dieta dla kierowcy w podróży krajowej?

Dieta kierowcy w czasie podróży krajowej jest świadczeniem przeznaczonym na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia. Należy jednak pamiętać, że z tytułu krajowych podróży służbowych kierowcy przysługuje nie tylko dieta na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia, ale także, jak wynika z § 2 powyższego rozporządzenia, zwrot kosztów przejazdów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, noclegów oraz innych niezbędnych i udokumentowanych wydatków.

🚩Ważne: Dieta kierowcy w Polsce, a więc kierowcy będącego w podróży krajowej, pozostaje wolna zarówno od ZUS, jak i podatku dochodowego.

Dieta kierowcy w Polsce – kiedy przysługuje?

Dieta dla kierowcy zawodowego przysługuje wyłącznie wtedy, gdy podróż służbowa trwa więcej niż 8 godzin. Ponadto kierowca uzyska prawo do diety, jeśli na czas delegacji nie zapewniono mu bezpłatnego, całodziennego wyżywienia, a jego podróż odbywa się poza miejscowość jego stałego lub czasowego pobytu.

Ile wynosi dieta dla kierowcy ciężarówki w Polsce?

Obecnie dieta dla kierowcy ciężarówki i dieta dla kierowcy busa wynosi 45 zł za dobę podróży. Dieta dla kierowcy zawodowego przysługuje mu zatem w pełnej wysokości, gdy podróż trwa ponad 12 godzin.

Ile wynosi dieta dla kierowcy pojazdu ciężarowego, jeśli pracownik przebywa w podróży krajowej krócej niż dobę? Wysokość diety dla kierowcy zawodowego ulega wtedy odpowiedniemu zmniejszeniu. Za podróż trwającą od 8 do 12 godzin przysługuje 50% diety kierowcy, czyli 22,50 zł. Jak zostało już wspomniane, gdy jest to delegacja jednodniowa krótsza niż 8 godzin, dieta nie przysługuje.

Natomiast jeśli podróż trwa dłużej niż dobę, za każdą dobę przysługuje dieta w pełnej wysokości, a za niepełną, ale rozpoczętą dobę: do 8 godzin – przysługuje 50% diety, a ponad 8 godzin – przysługuje dieta w pełnej wysokości. Przykładowo, pełna dieta krajowa 2-dniowa będzie wynosić 90 zł, a dieta krajowa 3-dniowa – 135 zł.

Gdyby pracownikowi przebywającemu w podróży służbowej został zapewniony jeden lub dwa z trzech podstawowych posiłków, czyli śniadanie, obiad, kolacja, kwotę diety w pełnej wysokości zmniejsza się o koszt zapewnionego bezpłatnego wyżywienia. Przyjmuje się przy tym, że każdy posiłek stanowi odpowiednio: śniadanie – 25% diety; obiad – 50% diety; kolacja – 25% diety.

Dieta dla kierowców w podróży krajowej a zwrot pozostałych kosztów

Wysokość diety kierowcy zawodowego determinuje wysokość pozostałych kosztów, które podlegają zwrotowi. Jednym z równie istotnych co dieta, pozostaje zwrot kosztów za nocleg. W tym przypadku możliwe są dwie opcje. Pierwsza to nocleg w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie, za który kierowcy przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, jednak nie wyższej za jedną dobę hotelową niż dwudziestokrotność stawki diety.

Natomiast jeśli pracownikowi nie zapewniono bezpłatnego noclegu i nie przedłożył on rachunku za nocleg w obiekcie hotelarskim, w takim przypadku przysługuje mu ryczałt za każdy nocleg w wysokości 150% diety, czyli 67,50 zł. Ryczałt za nocleg należy się pod warunkiem, że nocleg trwa co najmniej 6 godzin pomiędzy 21:00 a 7:00.

Ile wynosi dieta kierowcy za granicą?

Od lutego 2022 roku dieta kierowcy międzynarodowego jest ustalana na odmiennych zasadach niż przed tą datą. Obecnie mamy do czynienia z tzw. dietami wirtualnymi, przez które należy rozumieć ulgi stosowane przez pracodawcę przy obliczaniu podstawy opodatkowania (PIT) i oskładkowania (ZUS).

Wysokość wirtualnej diety, o jaką pracodawca może obniżyć podstawę oskładkowania i opodatkowania, wynosi 60 euro dla ZUS (z zastrzeżeniem, że miesięczny przychód stanowiący podstawę wymiaru składek nie może być niższy od kwoty przeciętnego wynagrodzenia) i 20 euro dla PIT za każdy dzień pobytu kierowcy za granicą.

Źródło: Kancelaria Legaltrans
Do ulubionych Kancelaria Transportowa LEGALTRANS

Komentarze (35)

~Kierowca
około miesiąca temu
Po pierwsze nitk nie płaci tych diet a po drugie transport to jeden wielki wał, wszystkie firmy oszukują nikt nie płaci zgodnie z przepisami, dniówka i tyle w temacie żadnych płatnych urlopów żadnych wczasów pod gruszą, żadnych diet, żadnych 13 itp.. armia teraz potrzebuje ludzi jak i również policja apel do młodych lepiej tam iść do pracy tym bardziej że nic nie trzeba umieć żadnych kwalifikacji posiadać, wszystkiego was na uczą praca na miejscu 8 godz. Wszystko się należy pensją płatna z góry, pieniążki większe niż dziś w transporcie międzynarodowym, gdybym był młodszy nie zastanawiałbym się ani trochę...
~Kierowca
około miesiąca temu
Co najważniejsze gwarancja emerytury dziś po 25latach nie wspomnę jak wcześniej było 15lat i młode byki siedzą już i mają gwarancję bezpieczeństwa, to nie jest ciężka praca, tam pracuje się zespołowo nikt nikomu krzywdy nie zrobi, w transporcie orka 24h w każdej chwili mała nie uwaga i katastrofa gwarantowana
~cvxcv
około miesiąca temu
dieta witrualna to 250 zł jest taka sama co w pakiecie mobilnosci jedyny wyjątek to dodatkowe 20 % dla ZUS przy wyliczeniu wszystkich dni za granicą czego dziady i tak nie chcą płacić
~Klasor
około miesiąca temu
"to nie jest ciężka praca, tam pracuje się zespołowo nikt nikomu krzywdy nie zrobi" to pewnie dlatego kierowcy żyją krócej, za słabo pracują.

Może mi ktoś wytłumaczyć fenomen łodzi i okolic, gdzie każdy wie, że żyje się krócej o co najmniej 10 lat nie zależnie od płci, mężczyźni nawet jeszcze krócej. Z czego to wynika, to geny, czy środowisko?
~Klasor
około miesiąca temu
Ciekawi mnie ten fenomen, bo przez ten obszar statystyki długości życia dla polski są mocno zaniżone względem pozostałych krajów UE. Jaką mentalnością charakteryzują się mieszkańcy woj. łódzkiego? Co tam nie gra?
Spotkałem kilku przedstawicieli, ale nie będę spojlował.
Zobacz cały wątek
FIRMOWY SPOTLIGHT
Wega Agencja celna


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels