ETS zakwestionował opłatę policyjną
Warto przypomnieć, że sprawa prowadzona m.in. w imieniu polskich firm transportowych przez niemiecką kancelarię prawną PFNÜR Rechtsanwälte doszła aż do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (ETS), który w wyroku z 28 października 2020 roku stwierdził, że konstrukcja mautu jest nieprawidłowa, sprzeczna z europejską dyrektywą w sprawie kosztów infrastruktury. Sąd orzekł, że niewłaściwym jej składnikiem była tzw. opłata policyjna, a to oznaczało, że przewoźnicy są uprawnieni do uzyskania zwrotu nadpłaconego myta. Mimo świadomości pobierania zawyżonych stawek opłat, niemiecki rząd nic z tym nie robił przez prawie rok. Wyeliminowanie z kalkulacji mautu kosztów policyjnych nastąpiło dopiero pod koniec września 2021 roku.Co z nadpłaconym mautem za okres 2021-2024 i kolejne lata?
To jednak nie zamknęło całej sprawy. Prawnicy polscy i niemieccy wyspecjalizowani w tej tematyce zwracają uwagę, że niektóre elementy w oficjalnej kalkulacji niemieckiego myta, która stanowi bardzo obszerny dokument, nadal nie mają merytorycznego uzasadnienia. W toczących się postępowaniach wzorcowych za lata 2016-2020 r. wskazują jeszcze 11 innych nieuzasadnionych składników służących do wyliczania mautu. W ich opinii, otwiera to perspektywę zwrotu następnej części opłaty za kolejne lata. Prawdopodobnie zmiana sposobu naliczania stawek myta zajmie niemieckiemu rządowi dużo czasu. Innymi słowy, opłata jeszcze długo będzie obarczona błędną kalkulacją. Prawnicy spodziewają się, że zmiany prowadzące do wyeliminowania nieprawidłowości w naliczaniu myta mogą nastąpić dopiero w 2027 roku.Komu przysługuje zwrot i na ile można liczyć?
Zwrot nieprawidłowo naliczonej opłaty drogowej przysługuje wszystkim podmiotom, które ją ponoszą (firmy transportowe, kurierskie, realizujące przewozy na potrzeby własne). Trzeba jednak odpowiednio udokumentować poniesione koszty.Jakich kwot zwrotu nadpłaconego mautu z lat 2021-2024, a z pewnością dłuższego okresu - aż do 2027 - można się spodziewać? Doświadczenia z postępowań wzorcowych z lat ubiegłych dają podstawy do prognozowania zwrotów na poziomie co najmniej 10% udziału w kosztach infrastruktury zawartych w opłacie, przy czym przewoźnicy nie otrzymują jedynie bazowej kwoty, tylko powiększoną o odsetki. A przypomnijmy, że prowadzone wcześniej przez kancelarię PFNÜR Rechtsanwälte postępowanie wzorcowe przyniosło jej klientom 12,8% zwrotu, czyli 128 euro za każde 1000 euro zapłaconego myta.
Dlaczego warto powierzyć sprawę ekspertom?
Materia prawnicza związana z nieprawidłowościami w naliczaniu mautu jest bardzo skomplikowana, także dlatego, że niektóre założenia i składniki kalkulacji opłaty nie są opublikowane. Zgłębienie tych zagadnień wymaga eksperckiej wiedzy. Oznacza to ni mniej ni więcej, że warto powierzyć sprawy związane z odzyskaniem nadpłaty myta znających się na rzeczy i „zaprawionym w bojach” specjalistom.Kancelariia Transpotrowa LEGALTRANS jest zaangażowana w działania na rzecz zwrotu opłaty maut od 2020 roku. Pozyskała do współpracy i wystąpiła w imieniu około 500 przewoźników. Za pośrednictwem kancelarii niemieckiej PFNÜR Rechtsanwälte zwrócono się do BAG o zwrot nadpłaty. Pierwsze wpływy pojawiły się na kontach polskich przewoźników na początku bieżącego roku, a do końca października prawie połowa klientów kancelarii otrzymała pieniądze z Niemiec.
LEGALTRANS prowadzi nabór przewoźników, którzy otrzymają wsparcie kancelarii w całym procesie odzyskiwania nienależnie pobranych pieniędzy z kolejnych lat: od składania poprawnie wypełnionych wniosków do wydania decyzji. Udzielenie pełnomocnictwa ekspertom daje pewność stoczenia skutecznej batalii o zwrot niemałych kwot. Ważne, aby skontaktować się z kancelarią jak najszybciej, aby ta mogła złożyć wniosek o zwrot jeszcze w tym roku, ponieważ okres przedawnienia roszczeń wynosi 3 lata.
Poznaj więcej szczegółów i skontaktuj się z nami – wypełnij formularz już teraz!
Odbierz zwrot 10% za NOWY OKRES 2021 - 2027 |