Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Zwrot MAUT 2021–2027: Młyny sprawiedliwości mielą powoli, ale czekają wysokie odsetki!

Utworzona: 2024-12-05


Czy polskich przewoźników stać na to, żeby podarować państwu niemieckiemu nieprawidłowo naliczoną część mautu? W dobie kryzysu na rynku międzynarodowych przewozów drogowych odpowiedź na tak postawione pytanie wydaje się oczywista. A jeśli tak, trzeba działać i to jak najszybciej. Najlepiej, korzystając ze wsparcia ekspertów z Kancelarii Transportowej LEGALTRANS.

Cierpliwość została nagrodzona! To stwierdzenie dobrze opisuje sytuację polskich przedsiębiorców transportowych, którzy podpisali umowę pełnomocnictwa z kancelarią LEGALTRANS w 2020 roku i czekali na wypłaty z tytułu nieprawidłowo naliczonej opłaty drogowej w Niemczech prawie cztery lata. Ale opłaciło się walczyć o swoje - na początku bieżącego roku zaczęli otrzymywać na konta zwroty nienależnie pobranej części mautu za lata ubiegłe, i to wraz z odsetkami. Wygrali, bo stawki myta były zawyżone, skalkulowane niezgodnie z regułami zawartymi w europejskiej dyrektywie w sprawie kosztów infrastruktury. Do października br. prawie połowa z około 500 klientów, którzy zwrócili się o pomoc do kancelarii LEGALTRANS, otrzymała pieniądze z Niemiec.


Więcej szczegółowych informacji oraz wygodny formularz kontaktowy znajdziesz na stronie poświęconej zwrotowi MAUT za lata 2021-2027

Ciąg dalszy nastąpi…

Co jednak najważniejsze, sprawa ma ciąg dalszy, nadal bowiem kalkulacja mautu jest obarczona błędami. Wprawdzie po wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 października 2020 roku zniknęła z niego tzw. opłata policyjna, co otworzyło przewoźnikom furtkę do występowania o zwrot nadpłaconego myta, jednak to nie zamknęło sprawy. W toczących się przed niemieckimi sądami tzw. postępowaniach wzorcowych w latach 2016-2020 r. prawnicy reprezentujący przewoźników wskazali jeszcze 11 innych nieuzasadnionych składników opłaty drogowej. Znając sposób działania państwa niemieckiego można założyć, że maut jeszcze długo będzie obarczony błędną kalkulacją. Prawnicy spodziewają się, że zmiany prowadzące do wyeliminowania nieprawidłowości w naliczaniu myta mogą nastąpić dopiero w 2027 roku. Otwiera to furtkę do ubiegania się o zwrot jego części za lata 2021-2027.

Co więc powinni zrobić przewoźnicy?

Najważniejsze jest przerwanie biegu przedawnienia roszczeń, który to okres wynosi 3 lata. W tym celu trzeba jak najszybciej skontaktować się z kancelarią LEGALTRANS, aby prawnicy mogli złożyć formalny wniosek o zwrot części mautu jeszcze w tym roku - tym samym objąć roszczeniem opłaty ponoszone od października 2021 r. Tu ważna uwaga - polscy adwokaci i radcy prawni w większości przypadków nie posiadają uprawnień do reprezentowania swoich klientów w Niemczech - przed tamtejszymi sądami i urzędami administracji. Dlatego LEGALTRANS współpracuje z niemieckim prawnikiem, mec. Martinem Pfnürem, szefem kancelarii PFNÜR Rechtsanwälte, który od lat zajmuje się tymi sprawami i wykazał się niebywałą skutecznością w dochodzeniu roszczeń w imieniu przewoźników przed niemieckimi sądami oraz wobec BALM-u (wcześniej BAG).

Jakie kroki należy podjąć? Przewoźnik powinien wypełnić odpowiedni formularz, zamieszczony na stronie kancelarii LEGALTRANS, w którym określi kwoty, jakie zapłacił tytułem mautu. Później należy przygotować dokumenty, które poświadczą wysokość kosztów poniesionych na opłaty drogowe w Niemczech. Po podpisaniu umowy pełnomocnictwa z kancelarią cały ból głowy związany z wystąpieniem z roszczeniami wobec państwa niemieckiego pozostanie po stronie prawników.

Ważne zastrzeżenie - polska kancelaria ma określone "moce przerobowe", co oznacza, że jest w stanie skutecznie reprezentować daną liczbę przewoźników. W przypadku pojawienia się lawiny zgłoszeń przedsiębiorcy z końca kolejki mogą nie zostać obsłużeni. Innymi słowy, nie warto odkładać decyzji na później, co oznacza jak najszybszy kontakt z kancelarią LEGALTRANS.

To pewne - gra jest warta świeczki!

Najważniejsze pytanie brzmi - jakich kwot nadpłaconego mautu można się spodziewać? Doświadczenia z postępowań wzorcowych z lat ubiegłych dają podstawy do prognozowania zwrotów na poziomie co najmniej 10% udziału w kosztach infrastruktury zawartych w opłacie, przy czym przewoźnicy nie otrzymają jedynie bazowej kwoty, tylko powiększoną o odsetki. Dodajmy - godziwe odsetki.

Otóż, Wyższy Sąd Administracyjny (OVG) w Münster w 2021 roku orzekł, że przewoźnikom należą się tzw. odsetki unijne (prawo Republiki Federalnej Niemiec nie przewiduje ich wypłacania). Wydając wyrok w podobnej sprawie w marcu 2024 r. Sąd Administarcyjny w Kolonii powołał się na wcześniejsze orzeczenie i powtórzył uzasadnienie sądu w Münster. Mówimy o odsetkach w wysokości 8,37% w skali roku, czyli przewyższających oprocentowanie na lokatach bankowych. Dodajmy, że prowadzone wcześniej przez kancelarię PFNÜR Rechtsanwälte postępowanie wzorcowe przyniosło jej klientom 12,8% zwrotu, czyli 128 euro za każde 1000 euro zapłaconego myta.

Podsumowując, młyny sprawiedliwości mielą powoli, ale przewoźnicy nie powinni się za bardzo przejmować przewlekłością postępowań w sprawie zwrotu nadpłaconego mautu, otrzymają bowiem po wygranej sprawie kwotę główną powiększoną o odsetki wyższe niż oferują polskie banki na lokatach.


Poznaj więcej szczegółów i skontaktuj się z nami – wypełnij formularz już teraz!

Odbierz zwrot 10% za NOWY OKRES 2021 - 2027

Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels