Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

INELO

56 dni kontroli na drodze – co muszą wiedzieć kierowcy?

Utworzona: 2025-03-02


Ciąg dalszy zmian w transporcie międzynarodowym – od 31 grudnia 2024 roku kierowcy w Unii Europejskiej podczas kontroli drogowej muszą przedstawiać dane z tachografu z dnia bieżącego oraz poprzednich 56 dni – to aż dwukrotne wydłużenie dotychczasowego okresu objętego kontrolą.

Nowe przepisy oznaczają większą odpowiedzialność dla przewoźników i kierowców, którzy muszą zadbać o odpowiednie zarządzanie oraz archiwizację danych z tachografów i kart kierowców. Jak uniknąć problemów podczas kontroli? Na co zwrócić szczególną uwagę? O wszystkim dowiesz się w poniższym artykule!

Jakie zasady obejmują kontrolę 56 dni na drodze?

Aby skutecznie egzekwować przepisy, organy kontrolne muszą mieć możliwość sprawdzenia, czy kierowca w dniu kontroli oraz w poprzednich 56 dniach przestrzegał obowiązujących zasad dotyczących czasu jazdy i odpoczynku.

Liczne wątpliwości pojawiły się zwłaszcza w kontekście działania kart kierowców – przede wszystkim modeli G1 i G2V2, projektowanych w oparciu o wcześniejsze przepisy i pobierających dane z ostatnich 28 dni. Aby dostosować urządzenia do nowych wymogów, unijne rozporządzenie wykonawcze 2021/1228 przewidziało zwiększenie pojemności kart kierowców do przechowywania niezbędnych danych z 56 dni. Nowe karty umożliwiają zapis informacji o aktywności kierowcy, w tym przekroczeniach granic oraz operacjach załadunku i rozładunku.

Jak wygląda kontrola dokumentacji kierowców za okres 56 dni?

Od 31 grudnia 2024 roku kierowcy w UE muszą spełniać nowe wymagania dotyczące kontroli czasu pracy. Zmiany obejmują:
🚩 kierowców pojazdów wyposażonych w tachografy analogowe – muszą przedstawić do kontroli wykresówki oraz ewentualne zapisy odręczne z bieżącego dnia i poprzednich 56 dni,
🚩 kierowców pojazdów wyposażonych w tachografy cyfrowe – na żądanie służb kontrolnych powinni okazać wydruki i odręczne zapisy z ostatnich 56 dni,
🚩 kierowców wyłączonych z obowiązku stosowania tachografów (np. przewóz osób do 50 km) – muszą dysponować planem pracy obejmującym co najmniej dzień kontroli i poprzednie 56 dni.

Jakie prawa mają kierowcy podczas kontroli?

W przypadku problemów z okazaniem wymaganych danych z ostatnich 56 dni podczas kontroli drogowej, a także w razie wszelkich spornych sytuacji z tym związanych, kierowca ma prawo skontaktować się ze swoją firmą transportową, aby dostarczyć brakujące dane przed zakończeniem kontroli. Możliwość ta wynika bezpośrednio z treści ustawy o transporcie drogowym (art. 87 ust. 6). Należy jednak pamiętać, że tego typu przepisy nie zwalniają kierowcy z obowiązku prawidłowego korzystania z tachografu oraz posiadania wymaganych dokumentów.

Przykłady naruszeń w trakcie 56 dni kontroli na drodze

Jak wspomnieliśmy wcześniej, aktualnie wiele kart kierowców nie jest technicznie przystosowanych do nowych wymagań związanych z większym zakresem kontroli na drodze, a także wprowadzaniem symboli kraju przekroczenia granic oraz rozpoczęcia i zakończenia pracy. Powyższa sytuacja nie ma znaczenia jedynie w przypadku, gdy kraj przekroczenia granicy zapisuje się na karcie w sposób automatyczny. Zgodnie z obowiązującymi wymogami technicznymi, system musi przechowywać co najmniej 112 zapisów tych danych.

W związku z możliwością kontroli dłuższego okresu aktywności kierowcy zwiększono łączną wysokość kar za naruszenie przepisów rozporządzenia 561/2006, dotyczących czasu prowadzenia pojazdu oraz odpoczynków. Co jeszcze wiąże się z nowymi przepisami? Służby kontrolne mogą teraz zdecydowanie łatwiej weryfikować poprawność odbioru niewykorzystanych godzin skróconego odpoczynku tygodniowego. To nie wszystko – prostsze będzie również sprawdzenie, czy kierowca wrócił do centrum operacyjnego pracodawcy lub do swojego miejsca zamieszkania w ciągu kolejnych czterech tygodni, aby wykorzystać co najmniej jeden regularny tygodniowy odpoczynek lub odpoczynek trwający ponad 45 godzin jako rekompensatę za skrócony tygodniowy odpoczynek.

Jakie kary grożą za poważne naruszenia przepisów?

Wysokość kar jest zróżnicowana i zależy od przypisów obowiązujących w poszczególnych krajach UE. Interesującym przykładem może być Francja, w której zorganizowanie pracy bez zapewnienia możliwości powrotu kierowcy w celu rozpoczęcia tygodniowego okresu odpoczynku sankcjonowane jest zwykle mandatem w wysokości od 3000 do 4500 euro, jednak maksymalna kara może wynieść nawet 30 000 euro oraz rok pozbawienia wolności.

Wyrok TSUE a kontrole drogowe – co warto wiedzieć?

W kontekście wyroku TSUE kwestią, na którą warto zwrócić szczególną uwagę, jest przyjęte w branży TLS z dużym entuzjazmem zniesienie obowiązku powrotu pojazdu raz na 8 tygodni do bazy firmy znajdującej się w kraju siedziby prowadzonej działalności. Podczas kontroli drogowej funkcjonariusze mają prawo do analizy wykresówek, danych z tachografu, a także wszystkich ewentualnych dokumentów pomocniczych. Wyrok TSUE nie ma natomiast wpływu na zasady odpowiedzialności kierowców.

Jakie naruszenia mogą być uznane za błąd techniczny?

Służby kontrolne jako błędy techniczne kwalifikują nieprawidłowości i usterki nowych tachografów, które nie są związane z winą lub działaniem umyślnym kierowcy, lub przewoźnika.

Najczęściej zadawane pytania: 56 dni kontroli na drodze

Jakie dokumenty należy przygotować na kontrolę obejmującą 56 dni?
Niezbędne dokumenty wskazuje art. 87 ustawy o transporcie drogowym. Kontrola dotyczy aktywności kierowcy, a zatem niezbędne są dane z wykresówki, karty kierowcy, plan pracy, zaświadczenia o działalności kierowcy, a także wydruki w razie wystąpienia szczególnych okoliczności oraz awarii tachografu lub karty.

Jak można uniknąć błędów w dokumentacji kierowcy?

Aby uniknąć problemów i mandatów podczas kontroli ostatnich 56 dni, warto zwrócić uwagę na kilka najważniejszych zasad:
🚩 przygotowanie niezbędnej dokumentacji oraz przekazanie jej kierowcy za potwierdzeniem odbioru,
🚩 kontrola czasu pracy i weryfikacja poprawności prowadzonej ewidencji,
zaplanowanie odpowiedniej rezerwy czasowej na wykonanie przewozów,
aktualizacja oprogramowania do analizy zapisów cyfrowych,
🚩 prowadzenie cyklicznej kontroli dokumentacji,
🚩 szkolenie kierowców.

Czy przewoźnicy również ponoszą odpowiedzialność za naruszenia kierowców?

Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za naruszenia przepisów popełnione przez zatrudnionych przez siebie kierowców, również jeśli miały one na terytorium innego kraju. Wynika to z art. 10 pkt 3 rozporządzenia 561/2006 oraz art. 33 rozporządzenia 165/2014.

Państwa członkowskie mogą jednak uzależnić odpowiedzialność firmy transportowej od jej rzeczywistego wpływu na naruszenie, mogą także uwzględnić dowody wskazujące, że pociągnięcie przewoźnika do odpowiedzialności nie jest uzasadnione.

Przedsiębiorstwo transportowe jest zobowiązane do zapewnienia kierowcom odpowiedniego szkolenia z obsługi tachografów. Przewoźnik odpowiada również za przeprowadzanie kontroli, weryfikujących sposób używania tych urządzeń, a w przypadku awarii zobowiązany jest do podjęcia napraw. Firma nie może w żaden sposób zachęcać do niezgodnego z prawem wykorzystywania tachografów. Należy również pamiętać, że wszelkie wydruki i wykresówki muszą być przechowywane w czytelnej formie przez co najmniej rok po ich sporządzeniu. Przez ten czas firma ma obowiązek udzielić wglądu do tych dokumentów każdemu uprawnionemu funkcjonariuszowi.

Źródło: Inelo
Do ulubionych INELO
FIRMOWY SPOTLIGHT
Studio Patrzałek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels