Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Austria chce cyfrowych slotów dla ciężarówek przez Brenner

Utworzona: 2025-07-17


Podczas swojej wizyty w Rzymie kanclerz Austrii Christian Stocker poruszył jeden z najbardziej palących tematów dla europejskiego transportu drogowego przeciążenie tranzytem przez przełęcz Brenner oraz napięcia między Austrią a Włochami w związku z ograniczeniami dla ruchu ciężarowego.

Stocker jasno podkreślił, że infrastruktura na tej kluczowej osi północ-południe osiągnęła granice swojej przepustowości, a rozwiązaniem nie jest batalia sądowa, lecz praktyczne działania.

Autostrada przez Brenner jest na granicy swoich możliwości. Skarga do Trybunału Sprawiedliwości UE nie sprawi, że stanie się szersza powiedział kanclerz, odnosząc się do wniosku Włoch, które zakwestionowały jednostronne ograniczenia tranzytu wprowadzone przez Tyrol.
Austria, a szczególnie region Tyrolu, od lat zmaga się z natężonym ruchem towarowym. Dziennie przez przełęcz Brenner przejeżdża nawet 7–8 tys. ciężarówek, co powoduje ogromne obciążenie dla środowiska, mieszkańców i samej infrastruktury. W odpowiedzi Tyrol wdrożył systemy ograniczeń przepustowości – m.in. tzw. Blockabfertigung, czyli limitowanie liczby pojazdów ciężarowych przepuszczanych przez granicę.

W Rzymie Stocker wezwał do przyspieszenia uruchomienia tunelu bazowego Brenner (BBT), który ma stać się nowym filarem zrównoważonego transportu kolejowego w regionie Alp. Co więcej, Austria proponuje wdrożenie ponadpaństwowego cyfrowego systemu slotowego, który pozwalałby na efektywne zarządzanie ruchem ciężarówek, ograniczając korki i emisje.

Potrzebujemy rozwiązania, które działa – nie tylko politycznie, ale i operacyjnie. Cyfrowy system rezerwacji przejazdu to szansa na bardziej przewidywalny i zrównoważony tranzyt argumentował kanclerz.
W tle rozmów austriacko-włoskich znajduje się także postępująca rewizja statutu autonomii Południowego Tyrolu. Stocker wyraził zadowolenie z postępów oraz wdzięczność wobec premier Giorgii Meloni za osobiste zaangażowanie w ten proces. Dla branży transportowej w Europie to jasny sygnał: spór o Brenner może nabrać nowego kierunku, jeśli uda się przejść od sporów do wspólnych rozwiązań cyfrowych i infrastrukturalnych. Austria i Tyrol nie zamierzają rezygnować z działań ograniczających wpływ transportu na środowisko, ale równocześnie sygnalizują gotowość do współpracy – pod warunkiem, że przyniesie ona realne efekty.

Źródło: undeskanzleramt.gv.at
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Wega Agencja celna


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels