Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Kabotaż i dumping socjalny: co kryją parkingi

Utworzona: 2024-12-28


Związek zawodowy BTB-ABVV zwrócił uwagę na sytuację wielu kierowców ciężarówek, szczególnie w okresie świątecznym. Na terenie Belgii wytypowano czterdzieści parkingów, z czego piętnaście znajduje się w prowincji Antwerpia, gdzie parkują ciężarówki z tablicami rejestracyjnymi z Europy Wschodniej i Portugalii.

Włoskie media szeroko opisują problem dumpingu socjalnego. Według BTB-ABVV wielu kierowców jest zatrudnionych przez firmy z krajów takich jak Rumunia, Słowacja czy Portugalia, mimo że świadczą usługi dla belgijskich przedsiębiorstw przez cały rok. Otrzymują wynagrodzenie zgodne z przepisami swoich krajów – średnio 300-400 euro miesięcznie netto, uzupełniane o dzienne diety wynoszące 50 euro. Choć całkowity dochód wynosi około 2 000 euro miesięcznie, kierowcy są pozbawieni podstawowych świadczeń, takich jak ubezpieczenie społeczne czy składki emerytalne. Związek podkreśla, że wielu kierowców spędza za granicą niemal cały rok – niektórzy nawet 50 tygodni – i często zmuszani są do spania w kabinach ciężarówek, co jest sprzeczne z przepisami unijnymi.

Unijne przepisy wymagają rejestrowania czasu pracy w tachografach cyfrowych, jednak według BTB-ABVV również ten obowiązek jest często ignorowany. Frank Moreels, przewodniczący BTB-ABVV, apeluje o intensyfikację kontroli i zakończenie praktyk związanych z dumpingiem socjalnym. Brak kierowców zmusza firmy transportowe do sprowadzania pracowników z odległych miejsc, takich jak Filipiny, Uzbekistan czy Chiny. Problem dotyczy całej Europy. Holenderska fundacja RTDD opublikowała raport dokumentujący przypadki pracy w trudnych warunkach za zaniżone wynagrodzenie, co wywołało krytykę w branży.

BTB-ABVV wzywa belgijskie władze i unijne instytucje do wzmożenia kontroli, w tym sprawdzania przestrzegania przepisów dotyczących kabotażu oraz czasu pracy i odpoczynku kierowców. Związek apeluje także do dużych korporacji – klientów firm transportowych – o wzięcie odpowiedzialności za naciski na obniżanie kosztów.

Organizacje takie jak ETF (Europejska Federacja Pracowników Transportu) i IRU podpisały deklarację zobowiązującą do poprawy warunków pracy kierowców spoza UE. Z kolei Europejska Konfederacja Związków Zawodowych (ETUC) prowadzi projekt badawczy poświęcony „firmom fasadowym”, by wspierać uczciwą konkurencję i ochronę praw pracowniczych w sektorze transportu.

Zjawisko dumpingu socjalnego i wykorzystywania kierowców ciężarówek wymaga zdecydowanej reakcji. Problem ten dotyka tysięcy ludzi i stanowi wyzwanie nie tylko dla poszczególnych krajów, ale dla całej branży transportowej w Europie. Jak podsumowuje Tom Peeters z BTB-ABVV: Mówimy o tysiącach ludzi, którzy są systematycznie wykorzystywani. To nie tylko problem lokalny, ale wstyd dla całej branży transportowej.

Źródło: PITANE.BLU tutte le novità sulla mobilità
Do ulubionych

Komentarze (10)

~Okej
5 mies. temu
I dlatego panie redaktorze trzeba być obiektywny i nie patrzeć tylko na interes pracodawców którzy chcieli by żeby kierowcy byli niewolnikami i mieli zaniżaney zus itp. Bo to nie zachęca młodych ludzi do tego zawodu. A Polski pracodawcą jest tak pazerny ze jemu nie zależy na człowieku tylko na niewolniku i dlatego tylu jezdzi w polskich firmach obcokrajowców
~Łuków
5 mies. temu
A no właśnie, patrzą aby jak tu wycisnąć z czlowieka jak najwiecej. I do tego byś aby nie stał na płatnym parkingu. A o wypłatę trzeba się upominać. Wstyd, nikt nie szanuje Cię w firmie, jeszcze mówią byś opisał czy przekroczył czas.
Wstyd nie dla mnie dla tych psietsiebiarcow.
~Bolek
5 mies. temu
Okej, to trzeba wysyłać Wietnamczyków czy Pakistańczyków do ich krajów aby godnie świętowali chrześcijańskie święto?
Bo gdy zjadą to Polski to i tak w sumie będą za granicą.
~Bolek
5 mies. temu
Łuków, ja znam tylko jedną taką firmę o której piszesz. Przepracowałem w niej 2 tygodnie bo tyle trwał wyjazd.
Po powrocie rozliczyliśmy się i tyle. Ach, jest jeszcze jedna z której nie otrzymałem wypłaty więc auto zostawiłem na parkingu i wróciłem do domu autobusem.
Przykre że tobie to się ciągle przytrafia.
~Bolek
5 mies. temu
paweł ale rozejrzyj się dookoła. nikt pistoletu do głowy nie przystawia. Naprawdę, możesz być górnikiem, strażakiem lub cieciem na podwórku.
Ta profesja ma akurat takie minusy tylko że w innych są te minusy inne.
Marynarz pół roku poza domem, wiertniczy na platformie też i poza tym niebezpieczeństwa spotykane podczas nurkowania.
Chcesz, zdaj się na niewiastę i siedz w domu jeśli taka możliwość jest.
Zobacz cały wątek
FIRMOWY SPOTLIGHT
Wega Agencja celna


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels