Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Hiszpania: nowe przepisy mogą ograniczyć pracę kierowców o 8000 km rocznie

Utworzona: 2025-06-11


Rosnące koszty, brak kierowców i planowane skrócenie czasu pracy mogą zachwiać międzynarodowym transportem drogowym w Hiszpanii. ASTIC apeluje do Komisji Europejskiej o korektę celów Zielonego Ładu

Hiszpański transport bije na alarm. Podczas 48. Zgromadzenia Ogólnego ASTIC (Hiszpańskiego Stowarzyszenia Transportu Międzynarodowego Drogowego), które odbyło się 5 czerwca w Pałacu Kongresowym La Granja de San Ildefonso, liderzy branży wskazali trzy największe zagrożenia dla sektora: nowy unijny reżim regulacyjny, krytyczny niedobór kierowców oraz planowaną przez rząd redukcję tygodniowego czasu pracy. Najwięcej uwagi poświęcono skutkom Zielonego Ładu i towarzyszącym mu przepisom, takim jak opłaty za emisję CO₂, dyrektywa CS3D dotycząca należytej staranności w zakresie zrównoważonego rozwoju czy obowiązek raportowania ESG zgodnie z dyrektywą CSRD. Ich wdrożenie będzie wiązać się z drastycznym wzrostem kosztów – od dziesiątek tysięcy euro rocznie za certyfikacje i audyty, po nawet 1,2 mln euro rocznie w ramach unijnego systemu ETS II dla firmy dysponującej 100 pojazdami. Branża wskazuje też na brak mechanizmów kompensacyjnych, z których mogą korzystać inne gałęzie transportu, co stawia przewoźników drogowych w wyjątkowo trudnej sytuacji. ASTIC zapowiedziało, że oficjalnie zwróci się do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen o rewizję celów i harmonogramu Zielonego Ładu. Jak podkreślił prezes stowarzyszenia Marcos Basante, obecne tempo zmian może zagrozić rentowności firm transportowych i wypchnąć z rynku te, które nie będą w stanie sprostać kosztom transformacji. Branża mierzy się również z dramatycznym brakiem kierowców. Obecnie w Hiszpanii brakuje ich 30 tys., a według prognoz liczba ta może wzrosnąć do 116 tys. już w 2028 roku. Zdaniem ASTIC konieczne jest ułatwienie dostępu do zawodu obcokrajowcom, wpisanie zawodu kierowcy na listę zawodów deficytowych oraz promowanie zatrudnienia młodych i kobiet, ponieważ średni wiek kierowcy w Hiszpanii to dziś 54 lata. Kolejnym zagrożeniem dla sektora jest planowana redukcja tygodniowego czasu pracy, która – jeśli rząd uzyska poparcie parlamentarne – może wejść w życie już 1 stycznia 2026 roku. Dla branży oznaczałoby to spadek rocznej liczby przejechanych kilometrów o 8000 km na kierowcę, co poważnie zaburzyłoby logistykę i mogłoby prowadzić do naruszeń unijnych regulacji o czasie pracy i odpoczynku. Eksperci obawiają się również utraty konkurencyjności względem przewoźników z innych państw, których nie będą obowiązywać podobne ograniczenia. Podczas zgromadzenia podkreślono również, że minimalny koszt prowadzenia działalności transportowej w Hiszpanii wynosi dziś średnio 1,14 euro za kilometr i wciąż rośnie, co związane jest z rosnącymi cenami pojazdów, części, ubezpieczeń, serwisu i kosztów pracy. Nadal widoczny jest też efekt „rakiety i pióra” – ceny paliw rosną szybciej niż spadają, co dodatkowo uszczupla marże. W wydarzeniu wzięły udział najbardziej rozpoznawalne firmy transportowe i logistyczne w Hiszpanii, które łącznie odpowiadają za około 20% obrotu całej branży. ASTIC zrzesza obecnie ponad 240 firm, które średnio działają na rynku od 33 lat i dysponują flotami powyżej 120 pojazdów każda. Sektor apeluje o natychmiastowe działania na poziomie krajowym i unijnym, które uwzględnią realne możliwości firm transportowych oraz zapewnią sprawiedliwe warunki konkurencji w całej Europie. Źródło: ASTIC
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transcash.eu S.A.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels