Utworzona: 2025-06-11
Hiszpania: nowe przepisy mogą ograniczyć pracę kierowców o 8000 km rocznie
Utworzona: 2025-06-11
Utworzona: 2025-06-11

Rosnące koszty, brak kierowców i planowane skrócenie czasu pracy mogą zachwiać międzynarodowym transportem drogowym w Hiszpanii. ASTIC apeluje do Komisji Europejskiej o korektę celów Zielonego Ładu
Rosnące koszty, brak kierowców i planowane skrócenie czasu pracy mogą zachwiać międzynarodowym transportem drogowym w Hiszpanii. ASTIC apeluje do Komisji Europejskiej o korektę celów Zielonego Ładu
Hiszpański transport bije na alarm. Podczas 48. Zgromadzenia Ogólnego ASTIC (Hiszpańskiego Stowarzyszenia Transportu Międzynarodowego Drogowego), które odbyło się 5 czerwca w Pałacu Kongresowym La Granja de San Ildefonso, liderzy branży wskazali trzy największe zagrożenia dla sektora: nowy unijny reżim regulacyjny, krytyczny niedobór kierowców oraz planowaną przez rząd redukcję tygodniowego czasu pracy.
Najwięcej uwagi poświęcono skutkom Zielonego Ładu i towarzyszącym mu przepisom, takim jak opłaty za emisję CO₂, dyrektywa CS3D dotycząca należytej staranności w zakresie zrównoważonego rozwoju czy obowiązek raportowania ESG zgodnie z dyrektywą CSRD. Ich wdrożenie będzie wiązać się z drastycznym wzrostem kosztów – od dziesiątek tysięcy euro rocznie za certyfikacje i audyty, po nawet 1,2 mln euro rocznie w ramach unijnego systemu ETS II dla firmy dysponującej 100 pojazdami. Branża wskazuje też na brak mechanizmów kompensacyjnych, z których mogą korzystać inne gałęzie transportu, co stawia przewoźników drogowych w wyjątkowo trudnej sytuacji.
ASTIC zapowiedziało, że oficjalnie zwróci się do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen o rewizję celów i harmonogramu Zielonego Ładu. Jak podkreślił prezes stowarzyszenia Marcos Basante, obecne tempo zmian może zagrozić rentowności firm transportowych i wypchnąć z rynku te, które nie będą w stanie sprostać kosztom transformacji. Branża mierzy się również z dramatycznym brakiem kierowców. Obecnie w Hiszpanii brakuje ich 30 tys., a według prognoz liczba ta może wzrosnąć do 116 tys. już w 2028 roku. Zdaniem ASTIC konieczne jest ułatwienie dostępu do zawodu obcokrajowcom, wpisanie zawodu kierowcy na listę zawodów deficytowych oraz promowanie zatrudnienia młodych i kobiet, ponieważ średni wiek kierowcy w Hiszpanii to dziś 54 lata.
Kolejnym zagrożeniem dla sektora jest planowana redukcja tygodniowego czasu pracy, która – jeśli rząd uzyska poparcie parlamentarne – może wejść w życie już 1 stycznia 2026 roku. Dla branży oznaczałoby to spadek rocznej liczby przejechanych kilometrów o 8000 km na kierowcę, co poważnie zaburzyłoby logistykę i mogłoby prowadzić do naruszeń unijnych regulacji o czasie pracy i odpoczynku. Eksperci obawiają się również utraty konkurencyjności względem przewoźników z innych państw, których nie będą obowiązywać podobne ograniczenia.
Podczas zgromadzenia podkreślono również, że minimalny koszt prowadzenia działalności transportowej w Hiszpanii wynosi dziś średnio 1,14 euro za kilometr i wciąż rośnie, co związane jest z rosnącymi cenami pojazdów, części, ubezpieczeń, serwisu i kosztów pracy. Nadal widoczny jest też efekt „rakiety i pióra” – ceny paliw rosną szybciej niż spadają, co dodatkowo uszczupla marże. W wydarzeniu wzięły udział najbardziej rozpoznawalne firmy transportowe i logistyczne w Hiszpanii, które łącznie odpowiadają za około 20% obrotu całej branży. ASTIC zrzesza obecnie ponad 240 firm, które średnio działają na rynku od 33 lat i dysponują flotami powyżej 120 pojazdów każda. Sektor apeluje o natychmiastowe działania na poziomie krajowym i unijnym, które uwzględnią realne możliwości firm transportowych oraz zapewnią sprawiedliwe warunki konkurencji w całej Europie.
Źródło: ASTIC
Do ulubionych
Ogromna prośba...

Reklama to nasze JEDYNE źródło dochodu.
Reklam nie jest wiele, nie wyskakują, nie zasłaniają żadnych treści, ale umożliwiają utrzymanie redakcji.
Proszę pomóż, dodaj etransport.pl do wyjątków Twojej aplikacji.