Główne wyzwania w sektorze
Zbadane przedsiębiorstwa zmagały się z wieloma trudnościami, które wpływają na ich rentowność i konkurencyjność. Największymi wyzwaniami są:🚩Malejący popyt: Dla 80% respondentów to największe wyzwanie, które wpływa na całą branżę.
🚩Rosnące koszty: Aż 77% firm boryka się z trudnościami w przerzucaniu wzrostu kosztów na producentów.
🚩Niestabilność geopolityczna: 58% dostawców wskazuje ją jako istotne zagrożenie dla działalności.
🚩Malejąca konkurencyjność Europy: 70% dostawców obawia się, że inne regiony, takie jak Ameryka Północna i Azja, wyprzedzą Europę pod względem wdrażania nowych technologii.
Perspektywy dla pojazdów elektrycznych
Wspomniane wyzwania mają także swoje korzenie w przechodzeniu branży motoryzacyjnej na produkcję akumulatorowych pojazdów elektrycznych (BEV). Pomimo rosnącego nacisku na ekologiczną transformację i przyspieszony rozwój technologii elektrycznych pojazdów, europejski rynek BEV nie rozwija się tak dynamicznie, jak przewidywano. Mniej niż 50% dostawców spodziewa się wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W szczególności, duży problem stanowią wysokie ceny tych pojazdów, które odstraszają konsumentów, a także niedostateczna infrastruktura ładowania. Aż 81% dostawców wskazuje ceny pojazdów elektrycznych jako główną barierę dla dalszego rozwoju rynku, a 57% dostawców wskazuje na problemy z dostępnością i jakością infrastruktury ładowania. Choć sytuacja ta ulega poprawie, nadal pozostaje to poważny problem w kontekście rozwoju tego segmentu.Konieczne inwestycje w konkurencyjność
Zdaniem dostawców, kluczowym krokiem w poprawie sytuacji sektora motoryzacyjnego w Europie jest inwestowanie w rozwój infrastruktury i technologii. Jednym z głównych priorytetów wskazanych przez około 75% respondentów jest zwiększenie inwestycji w produkcję energii elektrycznej i rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Dodatkowo, wielu dostawców podkreśla konieczność budowy europejskiego ekosystemu baterii i półprzewodników, który pozwoli zmniejszyć uzależnienie od zewnętrznych dostawców i wzmocni pozycję europejskiego przemysłu.Inwestycje w rozwój oprogramowania typu open source, dostępność finansowania oraz wsparcie dla nowych technologii mogą również przyczynić się do wzmocnienia konkurencyjności Europy na globalnym rynku motoryzacyjnym.
Przyszłość sektora
Choć obecna sytuacja na rynku części samochodowych jest pełna niepewności, dostawcy wyrażają nadzieję na poprawę w kolejnych latach. 31% firm oczekuje rentowności powyżej 5%, co wskazuje na możliwą poprawę sytuacji gospodarczej, jeśli uda się przezwyciężyć wyżej wymienione trudności. Perspektywy na rok fiskalny 2025 wydają się nieco bardziej optymistyczne, co daje nadzieję na stabilizację rynku.Jednakże, rosnące zainteresowanie rynkami Ameryki Północnej (25%) i Azji (22%) pokazuje, że przedsiębiorstwa szukają alternatywnych rynków z silniejszymi perspektywami wzrostu. W związku z tym, sektor motoryzacyjny w Europie stoi przed kluczowym zadaniem – dostosowaniem się do nowych wyzwań i szans, jakie niosą nadchodzące lata. Zwiększone inwestycje w infrastrukturę, technologie oraz współpraca międzynarodowa mogą okazać się niezbędnymi elementami, które pozwolą europejskim dostawcom części samochodowych odzyskać konkurencyjność na globalnym rynku.
Źródło: CLEPA