Na trasie o długości 32 kilometrów kamery będą rejestrować zdarzenia drogowe, zmiany warunków pogodowych oraz inne nietypowe sytuacje. Dyspozytornia autostrady, w oparciu o zebrane informacje, będzie na bieżąco informować kierowców o zagrożeniach za pomocą tablic informacyjnych. Nowością na D4 jest także podejście do pomiarów prędkości – w przyszłym roku będą one przeprowadzane tylko na dwóch losowo wybranych odcinkach, z których najdłuższy ma 3350 metrów, a najkrótszy 640 metrów. Miejsca pomiarów będą się zmieniać codziennie, a kierowcy będą o nich informowani za pomocą tablic ostrzegawczych.
Wprowadzenie elastycznego systemu pomiarów prędkości na D4 stanowi nowoczesne podejście, które może stać się wzorem do naśladowania w innych krajach, w tym Polsce. System nie ma na celu masowego karania kierowców, ale poprawę bezpieczeństwa na najbardziej newralgicznych odcinkach drogi. Takie rozwiązania są już stosowane na innych czeskich drogach, takich jak I/3 koło Benešova oraz w tunelach na Praskim okręgu czy na autostradach D1, D5 i D8.
Projekt budowy i modernizacji autostrady D4 jest także przykładem innowacyjnego podejścia do finansowania i zarządzania infrastrukturą drogową. Inwestycja realizowana jest w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), a konsorcjum firm, w tym francuskich gigantów VINCI Highways, VINCI Concessions i Meridiam, będzie zarządzać drogą przez następne 25 lat. Takie projekty mogą stanowić ciekawą alternatywę dla klasycznych metod finansowania, pozwalając na szybszą budowę dróg oraz długoterminowe utrzymanie infrastruktury.
Źródło: Ministerstwo Dopravy
Utworzona: 2024-12-17